3 oktober 2014

4 SNABBA Peter Domnérus/Cosmos

Cosmos Music står som avsändare för den Per Gessle-box som denna vecka går in topp 10 på Sverigetopplistan. MI ställde sportfrågan ”Hur känns det?” till Peter Domnérus på Cosmos.  

Hur känns entrén på listan?

– Med tanke på att det är en relativt dyr, stor box som vi släpper så är vi väldigt nöjda. Räknat på omsättning, utifrån sista dagens midweek, så har vi beräknat att boxen har omsatt dubbel så mycket som alla övriga plattor topp 10… tillsammans!

Du ska skulle alltså önska en lista av tyskt slag?

– Det är ju en bra tanke i grunden och i det här fallet inneburit en solkar etta, så jag är väl lite partiskt, men självfallet. Bär vi pratat om branschen som helhet så är det alltid omsättningen som sätts i fokus, inte antalen. På topplistan däremot räknas en skiva som säljs för 99 SEK i butik lika mycket som en box som säljs för 850 (bara ppd ligger på minst 65). Givetvis borde detta räknas in i sammanställningen för att ge en bättre bild av varje skivas del i branschens omsättning…

Hur hamnade boxen hos er?

– Per är ju delägare i Cosmos och han nämnde i samtal med vår VD Fredrik Ekander att han var sugen på att släppa lite demos och annat outgivet material. Var egentligen inte tanken att det skulle bli så här stort från början men hela projektet växte och till slut satt vi med en sammanställning från olika delar från hela hans karriär, närmre 200 låtar. Alla inblandade tyckte det kändes fantastiskt så det blev till slut givet att detta måste bli en exklusiv box.

 Har Cosmos några andra ”fysiska” projekt av detta slag på gång?

– Produkter av detta slag växer inte på träd såklart men vi håller ögon och öron öppna för det. Trots en vikande fysisk marknad tror jag specialprodukter ändå har en framtid. En box som denna kan inte ersättas digitalt.

Lars Nylin