19 september 2014

DIGITALNYTT v 38

Daniel Johansson har tagit en grabbnäve i den digitala nyhetsfloden vecka 38. Nytt om bl a Musikpodden Sverige och Pandora. Som vanligt även några aspekter på Spotify…

I förra veckan släpptes Musikpodden Sverige, en ny podcast kring musikbranschen i Sverige. Varje vecka intervjuas en musikprofil. Första avsnittet gästades av Gabriel Alares och det pratades Rockbjörnen, Polarpriset och ny svensk musik. Bakom podcasten står Johannes Lagtun och Robin Bengtsson. www.musikpodden.com

För er som inte hade möjlighet att medverka på Music Conference i Malmö för ett par veckor sen, finns nu videoinspelningar av presentationerna tillgängliga på hemsidan. En av de absolut bästa är Scott Cohens presentation ”Increasing the Longevity of Content”, med många bra perspektiv på den digitala utvecklingen. Länk: http://videos.theconf.se/scott-cohen-increasing-the-longevity

Aggregeringstjänsten Bop.fm har integrerat Napster/Rhapsody, Xbox Music och Pandora. Sedan tidigare aggregerar tjänsten in Spotify, Deezer, Rdio, Soundcloud och Youtube.

Festivaltjänsten Festicket har fått närmare 20 miljoner kronor i riskkapital. Festicket säljer en ”kombobiljett” som inkluderar resor och boende med själva festivalbiljetten. En av grundarna, Jonathan Younes, säger: ”We’ve started by building the most comprehensive online booking platform to add much-needed simplicity to travel in the live music space. We will use this new capital to take Festicket to the next level by building inspirational features and recommendation tools for festival-goers eager to discover new festival experiences.”

Deezer lanseras i USA den 15 september. Man släpper samtidigt Deezer Elite exklusivt för plattformen Sonos, en variant av tjänsten som strömmar högkvalitativt ljud, motsvarande CD.

MP3Juices, en av de största sökmotorerna för mp3-filer som ligger ute på webben, har blivit nedstängda av den brittiska polisen. Ett flertal liknande tjänster har fått varningsbrev den senaste tiden och flera har tagit beslutet att självmant stänga ned sina tjänster. MP3Juices hade en miljon besökare i månaden.

BMG har skrivit direktavtal med Pandora för all katalog som tidigare hanterats av ASCAP och BMI. Universal Music Publishing Group slöt ett liknande direktavtal tidigare i år.

Spotify har lanserat en ny blogg, som framför allt drivs av Eliot Van Buskirk. Syftet med bloggen är att presentera analyser kring den stora mängd data som Spotify samlar in. Van Buskirk ska ha rollen som ”in-house Data Storyteller”, och han säger: ”Every post you read on Insights will be based, foundationally, on millions or even billions of real-time data points. Algorithms will be involved. So will ’big data’. But really, music is about the people who make it and the people who love it, and so everything we’ll do on Insights is ultimately about people.” https://insights.spotify.com/se/category/inside-music/

Spotify har också släppt siffror som visar att piratkopieringen av musik i Australien gått ned med 20 procent sedan tjänsten lanserades i landet i december 2012. Will Page presenterade siffrorna på konferensen BIGSOUND och sa bl.a: ”It’s exciting to see that we are making inroads into reducing the music piracy problem within such a short space of time in this market. It shows the scope for superior legal services (offered at an accessible price point) to help improve the climate for copyright online.

Daniel Johansson