27 januari 2014

IFPI Musikförsäljningen upp för tredje året i rad

GLF:s statistik över musikförsäljningen i Sverige 2013 visar att under 2013 gick den totala musikförsäljningen i Sverige upp med 5 procent, från drygt 943 miljoner kr i försäljning 2012 till 990 miljoner kr. Det är tredje året i rad som försäljningen ökar.

Den digitala försäljningen fortsätter att öka i landet och står idag för 76 procent av den totala musikförsäljningen. 71 procent av den totala försäljningen kommer från strömmade musiktjänster vilka ökade mest under året, med 30 procent.

Under året såldes nästan 6 miljoner fysiska skivor i landet, vilket innebär att svensken köper ungefär en CD-skiva per person och år.

Ludvig Werner, VD för Ifpi Sverige, kommenterar statistiken:

– Tre raka år med försäljningsökning genererar den högsta årsförsäljningen sedan 2004 och branschens omsättning har nu ökat med totalt 27 % de senaste fem åren. Trots detta omsätter branschen nu, 13 år senare, endast 60 % av toppåret 2000. Om vi väljer att fokusera på den ”nya” bransch som vuxit fram med streamingen är siffrorna dock mycket positiva och placerar Sverige som världsledande vad gäller tillväxt och användning av streamingtjänster”.

Att notera om GLF:s statistik:

* Albumförsäljningen (CD) stod för 23 procent av den totala försäljningen och minskade med 30 procentenheter under året.
* Downloadförsäljningen minskade med 22 procentenheter under året.
* Av den totala musikförsäljningen är 39 procent lokal repertoar och 61 procent är internationell repertoar.
* Vinylförsäljningen ökade under året med 22 procent men står endast för 1,4 procent av den totala musikförsäljningen.

Mer musikförsäljningsstatistik finns www.ifpi.se.

Lars Nylin