22 oktober 2013

Avtal mellan Stim och YouTube

Musikskaparnas intresseorganisation Stim och YouTube har slutit ett avtal som innebär att anslutna musikskapare får ersättning för att ha sina verk tillgängliga på YouTube i Sverige och Europa. Intäkterna är reklamfinansierade och skapas när annonser visas i samband med videoklippen.

– Jag är nöjd över att Stim nu har nått ett avtal med YouTube, som är världens största underhållningstjänst på nätet. Det är naturligt att företag som tjänar pengar på andras skapande och kreativa innehåll ska ersätta dessa – en uppfattning som YouTube visar att de delar. Avtalet är en framgång för upphovsrätten och ett erkännande för våra anslutna musikskapare och förlag. De får nu en ny inkomstkälla, säger Stims vd Kenth Muldin i ett pressmeddelande.

– Vi är mycket nöjda med att ha nått en överenskommelse med Stim som representerar en bred repertoar av världsledande musikskapare. Vår överenskommelse främjar svenskt skapande av musik och gör det möjligt för rättighetsinnehavarna att få ersättning för videoklipp på YouTube, säger Gudrun Schweppe, YouTubes Head of Music Publishing, EMEA.

– Det är också en stor framgång för YouTubes användare, för vilka att lyssna på musik och upptäcka nya artister på YouTube är en viktig del av upplevelsen på internet, fortsätter Schweppe.

Youtube har idag avtal i bland annat England, Irland, Frankrike, Spanien och Italien.

– Just nu förhandlar vi med de övriga nordiska länderna, jag är rätt säker på att vi upprättar avtal med dem också mycket snart, säger Schweppe på Youtube i en kommentar till DN.

Sex miljarder videoklipp ses varje månad på Youtube och tjänsten har över en miljard unika besökare per månad.

De första utbetalningarna sker kvartal ett 2014, berättar STIM:s informationschef Karin Jihde för MI.

När MI frågar varför förhandlingarna tagit så lång tid, de påbörjades redan 2008, svarar Jihde:

– Det handlar till stor del om att det varit så stor förändring på den digitala marknaden under tiden som förhandlingarna pågått. Utifrån förändrade förutsättningar har man inte kunnat komma överens, helt enkelt. Vi är därför väldigt glada över att det hela nu äntligen gått i hamn.

Under måndagen (21/10) arrangerar STIM sitt Music Expo på Münchenbryggeriet i Stockholm. Man kan anta att YouTube-avtalet blir frekvent i korridorsnacket under dagen.

Lars Nylin