11 mars 2013

DIGITALNYTT WiMP lyfter fram oetablerade artister i ny kampanj

Nu startar WiMP en hyllning till de absolut färskaste svenska artisterna. Under en månad satsar musiktjänsten på att sätta de lite mindre etablerade musiktalangerna i centrum med syftet är att hjälpa artisterna att nå en större publik.

– Det finns så otroligt mycket bra ny svensk musik. Sverige är grymma på att exportera stora hits, men det finns också mycket nya, inte så kommersiella artister, som bör lyftas fram, säger Karin Moberg, redaktionschef på WiMP. Det här är verkligen en kampanj som vi brinner för. Jag tror att alla som följer oss kommer hitta en ny favoritartist under den kommande månaden.

WiMP har sedan starten haft en en engagerad redaktion som gärna lyft helt nya artister. Under det senaste året har också WiMP Live Sessions, som anordnats tillsammans med Story Hotel i Stockholm.

– Vi har satsat på att lyfta upp artister som inte riktigt hunnit slå igenom, men som vi verkligen har trott på. Vi har ett öga för det där, bland annat körde vi med fyra artister som sedan blev grammisnominerade – Alina Devecerski, Panetoz, Noonie Bao och Chords, fortsätter Karin Moberg.

Färskpressat, som kampanjen kallas, kommer att presentera framtidens stjärnor inom alla möjliga genrer. Bland annat bjuder WiMP in till nästa Live Sessions redan nu på onsdag  13 mars med Niello och Tjuvjakt, som båda just släppt sina första singlar. Eventet hittar man här: https://www.facebook.com/events/385611808203593/

WiMP kommer också bjuda på intervjuer med artister som Nicole Sabouné och Tigerbell,  backstage-material med Last Lynx och For BDK, tävlingar, spellistor och mycket mer.

Lars Nylin