6 december 2012

DIGITALNYTT ABBA och Spotify samarbetar

ABBA The Museum och Spotify ingår ett unikt samarbete. Målet är att integrera och förlänga museets musikupplevelser i Spotify genom gemensamma interaktiva aktiviteter.  Gemensamma aktiviteter kommer att ske löpande både interaktivt på Spotifys plattformar samt i huset på Djurgården.

ABBA The Museum öppnar våren 2013 som en del av Swedish Music Hall of Fame på Djurgården i Stockholm. ABBA flyttar in med sina samlade verk i en interaktiv musikalisk utställning med ambitionen att besökarna för första gången ska komma bandet riktigt nära.

– ABBA är ett ikonsikt band i musikhistorien och jag växte upp med deras musik omkring mig, säger

Daniel Ek, grundare och vd Spotify. Att vi nu samarbetar i skapandet av ABBA The Museum och den interaktiva musikupplevelsen känns fantastiskt roligt och hedrande!

– Streamad musik på nätet är en av anledningarna till att ABBA har fått en ny publik, musikintresserade som inte ens var födda när vi var aktiva på sjuttiotalet, kommenterar Björn Ulvaeus. ABBA The Museum ska förhoppningsvis vara en underhållande och intressant musikalisk upplevelse, som i hög grad bygger på interaktivitet.

– Jag vet helt ärligt inte vem som skulle kunna vara en bättre musikalisk interaktiv partner än Spotify?

Claes Olson

Foto: Bengt H. Malmqvist © Premium Rockshot