Nyheter 29 november 2012

DIGITALNYTT iTunes 11, WordPress Music, Deezer…

En säljare på eBay har lagt upp de fyra första demokassetterna av Radiohead till det aktningsvärda priset av 50 000 dollar. I en tidigare försäljningsprocess ville säljaren ha 30 000 dollar, men har alltså nu höjt priset ytterligare. http://www.ebay.com/itm/Radiohead-first-four-demo-cassette-tapes-On-A-Friday-Shindig-Manic-Hedgehog-/160929237671?

Med bara en dag kvar på november månad är alla nu nyfikna om Apple kommer att lansera iTunes 11 som utlovat. Från början hade man tänkt sig att släppa iTunes 11, som innehåller en hel del nyheter, redan i oktober månad, men angav då tekniska skäl till varför releasen blivit försenad. Bland nyheterna finns ett nytt gränssnitt, integration med Facebook (efter att Ping lagts ned), bättre stöd för iCloud och en ny minispelare. Apple planerar att släppa sin kommande streamingtjänst i början av 2013.

Rapidshare har begränsat mängden data som delas ut för att förhindra upphovsrättsintrång. Gratisanvändare kan bara dela med sig 1GB per dag, medan premium-användare kan dela med sig av 30GB. Alexandra Zwingly, CEO på Rapidshare kommenterar: ”We are constantly looking to improve our services, and at the same time prevent copyright infringements. The main challenge of implementing general changes to the service is meeting both goals without compromising the user experience. The new model is a solution that will avoid abuse of RapidShare while ensuring that the average user will not be affected.”

Spotify har i Storbritannien infört ett stipendium för artister som man tror på. Specifikt inriktar sig stipendiet mot relationer mellan managers och artister som visar på en stor potential. Stipendiet på 10 000 engelska pund, delas ut i samband med UK Artist & Manager Awards, som arrangeras av  Music Managers Forum och Featured Artists Coalition.

Live Nation har gjort en rejäl uppdatering av sin webbplats livenation.com, med nya funktioner som ska engagera fans i mycket större utsträckning än tidigare. Målet är att sajten skall bli en ”hub for music fans”. Den nya funktionen ”Showbook” aggregerar in material från Facebook, Instagram, Twitter etc för specifika evenemang, och hela sajten har blivit mer social med möjlighet att dela med sig av evenemang och ladda upp recensioner och annat UGC-innehåll.

CMS-plattformen WordPress har lanserat sajten WordPress Music, som samlar alla verktyg som har med musik och plattformen att göra. Det finns mängder av olika plugins att använda för sin WP-sida, för att hantera turnéer, sociala medier, distibution av musik, videos etc. Sidan finns på http://en.wordpress.com/music.

Bandcamp har börjat betatesta fan pages på sin sajt. Målet är att fans, precis som artisterna själva, ska använda tjänsten mer socialt genom detta. Ett exempel på en fan page finns på http://bandcamp.com/solobasssteve.

Den nya tjänsten LaunchAndRelease.com, samlar de 100 bästa crowdfundning-projekten för musik, och analyserar vad det är som gör att en del artister lyckas få rätt stora donationer från sina fans. Syftet med tjänsten beskrivs på följande sätt: ”We find music K$ projects that kick ass, sniff out the tactics and tricks that made them successful, then present them to you in easily digestible project profiles.”

Aggregatören TuneCore har lanserats i Japan.

Pirate Bays marknadsföringsprojekt The Promo Bay meddelar att över 10 000 artister nu har registrerat sig till tjänsten. Promo Bay lanserades i början av 2012.

Deezer har lanserat möjligheten för apputvecklare att skapa nya appar till plattformen. Genom Open Deezer och App Studio kan apputvecklare nu skicka in förslag på appar. Daniel Marhely, Deezers grundare, säger till CMU: ”Deezer’s music service is built around discovery so we need it to be continuously fresh and engaging for music fans. That is why we developed our Open Deezer programme as an invitation to the boldest and most innovative developers to take music discovery to the next level.”

Facebook har publicerat statistik kring musikanvändningen som genereras genom tjänsten. Sedan september 2011, när Facebook introducerade funktionen Timeline, har över 60 miljoner låtar blivit uppspelade 22 miljarder gånger genom timeline-appar. Bland apparna finns t.ex. Spotify, 8tracks, Bandpage och Songza.

Lästipset:
Magasinet Filter hade i novembernumret en artikel om Spotify. Journalisten Niklas Strömberg har intervjuat en mängd olika personer i branschen och tittat på befintliga avtal när det gäller utbetalningsnivåer.
http://magasinetfilter.se/magasin

Daniel Johansson