22 november 2012

DIGITALNYTT Spotify, X5 Music, Rdio, Rhapsody, Pandora …och MySpace!

Spotify, som idag finns tillgängligt i 17 länder, planerar att lansera sin webbversion av tjänsten under första delen av år 2013. Under en begränsad tid går det nu att testa webbversionen genom att använda URL-n http://open.spotify.com i en webbläsare, (t.ex. http://open.spotify.com/artist/1w5Kfo2jwwIPruYS2UWh56 ). Spotify avslöjar också, efter månader av rykten, att man fått ett kapitaltillskott på 100 miljoner dollar. Bakom investeringen står bl.a. Goldman Sachs, Coca Cola och Fidelity. Ett antal nya appar har också blivit godkända av Spotify, däribland artistspecifika appar för One Direction och CAZZETTE, som släppte sitt debutalbum exklusivt på Spotify.

X5 Music har återigen lyckats med bedriften att nå en ny listetta i USA, med kompilationen Essential Blues som nådde första platsen på Amazon MP3 Blues Chart i förra veckan. Även på iTunes ligger bolagets utgivningar högt upp. X5 Music har tidigare lyckats oerhört bra med att skapa digitala samlingsalbum av klassisk musik, t.ex. ligger The 99 Most Essential Christmas Masterpieces återigen på första platsen på den klassiska listan på Amazon. Samlingen har ända sedan releasen 2009 legat på topp 100, i hela 1090 dagar. X5 Music har också lyckats med helt egna utgivningar, bl.a. med Greatest Video Game Music Vol 2, klassiska spelmelodier inspelade av London Philharmonics som ligger högt upp både på iTunes Store och Amazon MP3.

Rdio har släppt en ”invite only beta test” av sin nya videotjänst Vdio. Tjänsten ska fungera som en vanlig VOD, d.v.s. användare kan endera betala en summa för att hyra en film för streaming under en begränsad tid, eller betala en högre summa och ladda ned filmerna för att kunna titta på dem när som helst. Betatestet genomförs i Storbritannien och USA samtidigt.

Radical.FM lanserades i Sverige i veckan. Bakom tjänsten står Thomas McAlevey som grundade radiokanalen Bandit och Tomsradio i slutet av 1990-talet. Tjänsten strömmar 22 miljoner låtar, på samma sätt som t.ex. Spotify, och gör det möjligt för användare att själva skapa radiokanaler. Radical.FM är helt gratis och utan reklam.

VEVO har lanserat sin tjänst i tre nya europeiska länder: Frankrike, Italien och Spanien.

Yamaha har startat ett independent skivbolag. På samma sätt som Hard Rock Café (Hard Rock Records) och Red Bull (Red Bull Records) hoppas Yamaha kunna kombinera sitt varumärke med nya releaser. Enligt pressmeddelandet skall 50 procent av samtliga intäkter gå direkt till artisterna. Den första artisten att signas till labeln är brittiska Leogun.

Tidigare i november släppte Gartner Research en undersökning som visade att ringsignaler fortfarande är en betydelsefull intäktskälla för musikindustrin i stora delar av världen. Enligt undersökningen, som ser intäkterna ur ett globalt perspektiv, kom över 34 procent av de digitala intäkterna till rättighetsägare från ringsignaler. Skälet till att ringsignaler fortfarande är så stora har enligt Gartner främst att göra med att Asien och Afrika, där köp av ringsignaler fortfarande är stort, på grund av storleken på befolkningarna helt enkelt genererar betydelsefulla intäkter. Trenden är dock tydlig, försäljningen minskar kraftigt från år till år, även på de marknaderna.

AEG har ingått ett samarbete med eBay, för att hantera andrahandsmarknaden för konsertbiljetter i USA. eBays Stubhub kommer i början av 2013 bli en exklusiv plats för försäljning av biljetter i andra hand till evenemang arrangerade av AEG. Den ekonomiska kompensationen fungerar så att StubHub tar en procent i avgift på varje såld biljett, som man sedan delar med AEG.

Senzari, Pandoras konkurrent på marknaden för rekommendationsbaserad streaming, köpte nyligen upp tyska Wahwah.fm, en tjänst som gör det möjligt för användare att sända strömmar från t.ex. sin iPhone. Senzari och Wahwah håller nu på att utveckla någonting tillsammans, som troligen kommer lanseras under 2013. Senzari finns för närvarande i USA, Storbritannien, Spanien och Brasilien.

Den amerikanska streamingtjänsten Rhapsody har ingått ett samarbe med The Echo Nest. Syftet med samarbetet är att göra det enklare för utvecklare att skapa appar till Rhapsody, på samma sätt som t.ex. till Spotify.

Ett omfattande upprop har gjorts av en stor mängd artister för att påverka Pandora att sluta lobba för sänkta avgifter för onlinestreaming. Bland artisterna finns t.ex. Katy Perry, Britney Spears, Dave Stewart, John Fogerty, Maroon 5, Owl City, Sheryl Crow, Bryan Adams, Pink Floyd och Hootie and the Blowfish. 

Universal Music Group och Moontoast har ingått ett samarbetsavtal som innebär att UMG kommer använda Moontoasts plattform för att kommunicera mot fans i sociala medier, på hemsidor etc.

Myspace presenterade i veckan sin nya tjänst för speciellt inbjudna journalister runt om i världen. Tjänsten kommer även fortsättningsvis att fokusera på musik och sociala nätverk. Kommentarerna har varit generellt positiva kring nya Myspace. Målet är högt ställt, man hoppas på allvar kunna komma tillbaka och utmana såväl Facebook och Twitter, som streamingtjänster som Spotify och YouTube. Ingen information har släppts om när nya Myspace kan tänkas lanseras.

Daniel Johansson