Nyheter 13 november 2012

ORGANISATION Skivbolagen investerade 30 miljarder

ifpiEn IFPI-rapport om en musikindustri i förändring visar att skivbolagen globalt förra året investererade 30 miljarder i A&R och marknadsföring. Rapporten visar också att skivbolagen förblir den överlägset största investeraren i inspelad musik.

Rapporten ”Investing in Music” som presenterades på måndagen är framtagen i samarbete med WIN, som representant för de oberoende bolagen. I rapporten sägs bland annat att skivbolagen, trots lågkonjunktur 2011 investerade mer än 18 miljarder i A&R. Det innebär en ökning från 15 till 16% av den totala omsättningen från år 2008 till 2011. Siffran är klart högre än investeringen i ny teknologi i exempelvis IT-fältet (9,6%) och även högre än i läkemedelsindustrin (15,3%).

Andra intressanta punkter:

Mer än 70% av okontrakterade artister önskar få ett kontrakt med ett traditionellt skivbolag. En survey i Tyskland gav siffran 80%.

Majorbolagen har avtal med ca 5000 akter. Indiebolag med ytterligare tiotusentals.

25% av de kontrakterade artísterna är nysigningar.

Turnébolagen har inte ersatt skivbolagen som motor vad gäller nya artister.

Inhemsk repertoar dominerar i alla de stora marknaderna: USA (62%), Japan (77%), Tyskland (55%), Storbritannien (53%) och Frankrike (54%).

Frances Moore, IFPI-bas, säger: “Investing in Music highlights a simple truth – that behind the highly visible world of artists who touch people’s lives there is a less visible industry of enormous diversity, creativity and economic value. This report shows the role record companies, major and independent, play around the world in discovering, nurturing and promoting artistic talent.”

 

Alison Wenham, ordförande för WIN, säger: “Today, the relationship between the artists performing music and the investors supporting them has subtly changed and is continuing to evolve. The traditional model of significant advances and marketing support from larger record companies to artists remains widely in place, but there is now a greater emphasis on partnership, shared skills and shared revenues.”

Länk till Ifpi:s rapport i sin helhet:

http://www.ifpi.org/content/section_news/Investing_in_Music.html

Lars Nylin