21 augusti 2012

Apple iOS 6, Shazam, Starcount, Spotify…

MI:s Daniel Johansson med nyheter om bl.a. varför YouTube-appen saknas på Apple iOS 6 och om en holländsk stämning mot Spotify.

När den fjärde betaversioinen av Apples iOS 6 nyligen skickades ut till utvecklare, var det många som höjde på ögonbrynen när YouTube-appen var bortplockad. I samband med releasen gick Apple ut och informerade om att man inte kommer att förnya licensen med Google, som inneburit att YouTube-appen funnits med i iPad och iPhone. Det innebär dock inte att appen kommer att vara otillgänglig, även fortsättningsvis kommer den finnas att ladda ned i App Store.

Shazam meddelar att man nu har nått fem miljarder användningar av appen, d.v.s. fem miljarder gånger har någon använt Shazam för att identifiera vilken låt det är man hör. Den fem-miljardte identifieringen gjordes på Pinks Blow Me One Kiss.

Warner Music Group meddelar att 25% av de digitala intäkterna world wide genererades från streamingtjänster under det andra kvartalet 2012, d.v.s. motsvarande ca 350 miljoner kronor. I detta är inte molntjänsterna inräknade. Warners ägare, Access Industries, gick också nyligen in som delägare i Deezer. Detta inköp påverkar egentligen inte Warner direkt, Access Industries är delägare i många andra bolag.

Radical.fm fortsätter arbetet mot en öppen lansering på marknaden. Man befinner sig fortfarande i beta invite stadie, men räknar med lansering i september. För att konkurrera med de stora spelarna på marknaden, Spotify, Pandora och Rhapsody, har man byggt en HTML5-spelare med intressant funktionalitet, som förutom att kombinera traditionell streaming med radiofunktionlitet också integrerar ett socialt lager, samt SoundCloud. Katalogen utgörs idag av 22 miljoner låtar. Lansering kommer endast ske i USA till en början.

Den nya tjänsten Starcount.com presenterar topplistor över popularitet i sociala medier, och gör det t.ex. möjligt för artister att följa sin egen utveckling på de sociala nätverken. Starcount är inte enbart musikinriktad utan mäter alla former av popularitet, t.ex. kan man se vilka personer som är mest populära i ett specifikt land just idag. Jackie Chan var t.ex. den mest populära personen från Hong Kong den dagen jag tittade. Å andra sidan är Jackie Chan den mest populära personen från Hong Kong alla dagar. Sverige då? 1) PewDiePie, 2) Maher Zain, 3) H&M.

Live Nation-ägda BigChampagne har inlett ett samarbete med Monstro, ett företag som fokuserar på att analysera olika mediers livscykler. Monstro har skapat en funktion där man mäter delning av musik i sociala medier i realtid, och BigChampagne använder sig nu av den datan tillsammans med den data som man tidigare analyserat. Jeff Fedor från Monstro: "By adding Monstro's exclusive real-time data, Ultimate Chart will now include the songs and artists that fans are excited and buzzing about on social network. That's a great benefit for Big Champagne's audience."

Amazon kommer att utöka sin lockertjänst Cloud Drive till att också innefatta automatisk spegling av låtar som finns med på CD-skivor som säljs via Amazon.com. Den utökade funktionaliteten planeras komma senare i höst.

Allt fler artister försöker hitta finansiering genom crowdfunding-tjänsten Kickstarter. Nu senast lyckades bandet Murder by Death skrapa ihop 187 000 dollar från 2 600 fans, i genomsnitt alltså ca 72 dollar per person. Murder by Death hamnar därmed på tredje plats när det gäller de mest lyckade kampanjerna. Tvåa ligger Five Iron Frenzy, som lyckades få ihop 208 000 dollar, men odiskutabel etta är Amanda Palmer som lyckades få ihop nästan 1,2 miljoner dollar för sitt album och sin turné.

Brittiska operatören Virgin Media har nu blockerat fildelningstjänsten Newzbin för sina abonnenter i enlighet med ett tidigare fattat domstolsbeslut. I ett officiellt uttalande säger man: "As a responsible ISP, Virgin Media complies with court orders addressed to the company, but strongly believes that changing consumer behaviour to tackle copyright infringement also needs compelling legal alternatives to give consumers access to great content at the right price."

Spotify har blivit stämda av det holländska företaget Nonend Inventions för att ha gjort intrång i företagets patent. Nonend menar att Spotify använder en metodik i driften av tjänsten som man äger rättigheterna till. Spotify har inte gått ut med någon officiell reaktion ännu.

Lars Nylin