9 augusti 2012

WiMP: Undersökning visar att streaming ökar betalningsviljan för musik

En ny undersökning från juni månad, genomförd av Respons Analys på uppdrag av musiktjänsten WiMP, visar att allt fler är beredda att betala för att streama musik. Andelen som säger ja till betalning ökade de senaste sex månaderna från 29 till 36 procent. Sju av tio svenskar under 30 år säger att de gärna betalar för en streamingtjänst. Ytterligare två av tio säger kanske.

Närmare en av tre svenskar säger sig nu vara villiga till att betala, lika många säger att ”det beror på tjänsten” – och den resterande tredjedelen säger nej. Intressant att notera är att man i andra sammanhang ofta kan se att betalningsviljan ökar med åldern. I fallet musikstreaming är resultatet tvärt om. I de yngsta åldersgrupperna vill så mycket som 67 procent betala, vilket är en ökning från 54 procent för sex månader sedan. Endast 12 procent i gruppen under 30 år säger nej till att betala, medan 21 procent säger att det beror på tjänsten. Betalningsviljan sjunker med åldern, men även i gruppen 30-39 säger sig över hälften vara beredd att betala.

Undersökningen genomfördes av Respons Analys på uppdrag av WiMP under juni månad och baseras på ett representativt urval ur internetbefolkningen över 16 år med cirka tusen respondenter i varje land, totalt cirka fyra tusen svar. WiMP genomför motsvarande marknadsundersökning två gånger om året och under de senaste sex månaderna ökade andelen svenskar med tillgång till en streamingtjänst från 54 procent till 57 procent. Över hälften av dessa, 34 procent totalt, lyssnade på musik från streaming under förra veckan. Inom åldersgruppen under 30 var det dock nästan dubbelt så många som lyssnade på streaming förra veckan. Nästan 90 procent av svenskarna under 30 år tror att streaming är framtiden.

Ny i juniundersökningen var frågan om svenska folket dessutom är beredd att betala extra för tilläggstjänster. 6 av 10 säger ja till att betala för någon form av tilläggstjänst, antingen det är mobilanvändning, offline-innehåll, bättre ljudkvalitet, musikvideos, konsertbiljetter eller annat material.

Andelen som städat undan, slängt, gett bort eller sålt sin cd-samling fortsätter också att öka, från 27 procent för sex månader sedan till 34 procent nu. Av dessa har bara tre procent valt att slänga cd-skivorna, medan den största gruppen, totalt 25 procent säger att den har åkt in i ett förråd, på vinden eller i källaren.

Då WiMP genomförde motsvarande undersökning i januari i år visade resultaten att Norge för första gången hade passerat Sverige gällande tillgång och användning av streaming, bland annat efter att norska Canal Digital börjat erbjuda 700 000 norska kunder fri tillgång till WiMP inkluderat i tv-abonnemanget. Norrmännen svarar fortfarande i något högre utsträckning (59 mot 57 procent) att de har tillgång till en streamingtjänst, medan fler svenskar lyssnade på streamad musik under förra veckan (34 mot 31 procent).

WiMP genomför även undersökningen i de andra länder där tjänsten finns, förutom Sverige och Norge i Danmark och Tyskland. Sverige och Norge ligger i front av utvecklingen, före dessa länder. Men även danskarnas streamingbeteende ökar avsevärt, medan man i Tyskland (där bl.a WiMP och Spotify har lanserats under våren) just har börjat.

I veckan har WiMP släppt en ny version för iPhone- och iPad-användare. Uppdateringen erbjuder ett antal förbättringar som stärker tjänstens redaktionella profil. Nya versionen innehåller ett nytt sätt att bläddra genom WiMP-redaktionens dagliga aktiviteter. Utökad integration med metadataleverantören Rovi gör det möjligt för användare att se mer information om artister och album samt få fler tips på liknande artister och album. Möjligheten att se albumkonvolutet är en av nyheterna i den uppdaterade versionen.

I den nya uppdateringen har information från leverantören Popyoular byggts in mer. Popyoular samlar betyg och citat från flera oberoende källor som Svenska Dagbladet, Nöjesguiden, Gaffa etc. Den nya versionen av WiMP innehåller dessutom separata topplistor för kritikernas favoriter, där användarna kan bläddra genom de album som fått bäst recensioner den senaste tiden. När man tittar på ett album kan man se de senaste recensionerna och en total ”popscore” för albumet. Man kan också enkelt klicka sig vidare och läsa mer hos de olika källorna.

– Vi är mycket glada över att våra användare nu så lätt kan bläddra genom och njuta ännu mer av våra redaktionella tips och rekommendationer på deras mobiler och på iPad, säger Fredrik Zmuda, redaktionschef för WiMP Sverige. De kan nu upptäcka tusentals recensioner från de största musikmedierna direkt i tjänsten och självklart alla våra rekommendationer och tips.

När uppdateringen är installerad kommer det att vara möjligt att strömma i hög kvalitet över 3G-nätet på telefonen, något som tidigare endast var möjligt via WiFi.

Claes Olson