15 maj 2012

WiMP: 1 miljard strömmar

Med en norsk användares uppspelning av Alexandra Joners Sunrise passerade WiMP för några dagar sedan 1 miljard uppspelade strömmar. I övrigt kan MI / Digitalnytts redaktör Daniel Johansson den här veckan rapportera om bl.a spelföretaget Curious Sense, hackergruppen Anonymous och den nya e-handelsplattformen Chirpify.

WiMP meddelar att man för några dagar sedan nådde 1 miljard uppspelade strömmar. Det var en norsk användare som genomförde den "miljardte" strömningen, och det var låten Sunrise med Alexandra Joners som spelades. Fredrik Zmuda, redaktionschef på WiMP i Sverige, kommenterar:
"Detta är ett roligt mål för WiMP att nå, vi växer mycket snabb och det faktum att det var en norsk artist som spelades som nummer en miljard reflekterar att vi än så länge är störst i Norge. Den 2.000.000.000 låten som streamas kommer helt klart vara svensk och ha lyssnats på av en svensk WiMP användare."

Curious Sense är ett nystartat spelföretag vars affärsidé handlar om att "gameifiera" musikkataloger. Tanken är att artister ska kunna lägga in en webbaserad spelmiljö på sina hemsidor, där musiken är själva basen för spelet. Curious Senses har använt sig av Grateful Deads katalog för att bygga spelet The Epic Tour, som ett exempel på vad man kan göra. Företaget har också gjort liknande lösningar åt Mattel, National Geographic, samt spellösningar i samband med konserter med bl.a. Shakira, Ween och Soulja Boy.

Delar av hackergruppen Anonymous håller på att skapa en egen musiktjänst. I en intervju med Wired uppges att tjänsten hämtar in musik från externa källor så som YouTube och SoundCloud. Användarna kan utifrån detta material sätta ihop egna spellistor och dela dessa mellan varandra. Musiktjänsten kallas för Anontune och befinner sig i betastadiet.

Sainsbury’s i Storbritannien har, liksom många andra större butikskedjor, släppt en downloadshop som finns med i olika erbjudanden i samband med köp av fysiska produkter. Shopen har 2,3 miljoner låtar, i mp3-formatet, och är en del av det som kallas Sainsbury’s Entertainment Hub.

Chirpify är en ny e-handelsplattform som gör att företag kan sälja sina saker direkt via Twitter. Bland annat har Chirpify specifikt tagit fram lösningar för artister som vill sälja downloads. Några av artisterna på independentlabeln Rhymesayers var bland de första att använda sig av Chirpify.

Facebook Timeline var en av de nya och stora uppdateringar som genomfördes för några månader sedan. Än så länge har dock inte tidslinjen börjat användas i någon stor skala för att bygga content. Några få artister har använt sig mer seriöst av den nya funktionen, och senast ut är DJ Shadow som har lagt upp sin katalog och karriär som en välfylld historisk återblick på sin FB-sida, på: www.facebook.com/djshadow.

GigFunder är ytterligare en tjänst som bygger på crowdfunding-trenden. Med GigFunder kan fans "köpa" sin biljett innan det är klart att en konsert kommer att genomföras, och därmed vara med och bygga turnéplanen. På de ställen där det blir tillräckligt mycket biljetter sålda, kommer artisten uppträda, och på de ställen där det inte räcker till kan man välja att använda biljetten i en annan stad, eller få tillbaka pengarna.

För en tid sedan fick finska IFPI och rättighetssällskapet Teosto (som företräder landets tonsättare) ett domstolsbeslut på att två av landets bredbandsoperatörer i möjligaste mån ska spåra identiteten bakom 84 olika IP-adresser. Användarna bakom de 84 IP-adresserna delade den finländska artisten Robin Packalens nya album två dagar innan dess officiella release via The Pirate Bay.

Musikstatistiktjänsten Echo Nest och Songkick har ingått ett samarbete som innebär att EchoNest framöver kommer integrera data från Songkick i sin plattform Rosetta Stone.

Den tyska upphovsrättsorganisationen GEMA och YouTube har haft en utdragen konflikt gällande royaltynivån som YouTube betalar för musik samt det faktum att rättighetsinnehavarna inte har möjlighet att själva godkänna publiceringen av det material som privatanvändare laddar upp på sajten. En tysk domstol gick nyligen på GEMA:s linje och beslutade att YouTube måste installera ett filter som hindrar uppladdning av material som innehållar låtar ägda av GEMA-medlemmar. Det här ger GEMA en klar fördel i förhandlingarna om höjda royaltynivåer för licensierad musik.

MP3Tunes har haft det tungt, på olika sätt, under den senaste tiden, och verksamheten läggs nu ned. Tjänsten, som grundades av Michael Robertson (som skapade mp3.com en gång i tiden), har varit en musiklocker-tjänst, och byggde egentligen vidare på My.Mp3.com som i början av seklet skulle göra det möjligt för användare att nå sin musik vart man än befann sig. My.Mp3.com blev början till slutet för mp3.com, och MP3Tunes går nu samma öde till mötes.

Förra årets brittiska lagändring möjliggjorde en three strikes-hantering i landet enligt den franska modellen, där fildelare får varningar innan åtgärder sätts in. Processen med att hantera varningarna har dock dragit ut rejält på tiden i Storbritannien och enligt ett nytt beslut är det först år 2014 som de första varningarna kan börja skickas ut.

MyCloudPlayer är en ny webb- och mobilapp som låter användarna sätta ihop playlists från SoundCloud-filer. Listorna kan sedan sparas och delas med andra.

Deezer meddelade nyligen att man nu har slutit licensavtal med indiebolagens samarbetsorgan Merlin. Samtidigt har man expanderat ut på ett antal olika marknader runt om i världen, och finns tillgänglig för svenska användare sedan några månader tillbaka (även om alla avtal fortfarande inte är på plats för den svenska marknaden).

Daniel Johansson