9 oktober 2009

: Notiser

Dagens Digitalnytt innehåller notiser om konsortiet DDEX, YouTubes intensifierade filtrerande, Duoble Twist och Public Enemy.

En nyligen genomförd SIFO-undersökning visar att antalet illegala nedladdare närmast halverats sedan införandet av IPRED för sex månader sen, från 21 procent till 11 procent. Undersökningen, som genomförts på beställning av Viasat, visar också att 16% har slutat ladda ned illegalt på grund av den nya lagstiftningen.

DDEX, Digital Data Exchange, har lanserat tre nya standarder med inriktning mot digital distribution av musik. DDEX, ett konsortium bestående av aktörer som t.ex. Apple, Real Networks, Nokia, ASCAP, PRS, SACEM, The Orchard, Sony Music, Universal Music och Warner Music, har bildats med målet att ta fram metadatastandarder för hantering av digital musik. Ett flertal av dessa aktörer har implementerat standarden i sina system. Den nya Digital Sales Reporting Message Suite Standard, tillsammans med en standard för överföring av metadata via FTP, finns tillgängliga på www.ddex.net.

YouTube har intensifierat sitt arbete med att filtrera bort material som inte godkänts för publicering av rättighetshavare. Genom ett samarbete med de tre företagen Harmonic, Telestream och Digital Rapids vill man kunna använda deras teknik för att underlätta identifiering och borttagande av material.

I veckan lanserades Double Twist i en ny version. Den nya versionen innehåller en funktion där användare kan köpa musik från Amazon MP3 direkt genom programmet. Double Twist marknadsför sig själva som en iTunes-konkurrent, men programmet liknar i mycket hög grad iTunes, både i funktionalitet och gränssnitt. Bakom programmet står bl.a. Jon Lech Johansen, som en gång i tiden gjorde sig känd för att ha brutit CSS-krypteringen på DVD-skivor. Amazon MP3 har 5 miljoner låtar i katalogen.

7digital har meddelat att man kommer att lansera sin tjänst också i USA. Man kommer att sälja mp3-filer för download med prissättningen 7,77 dollar för album och 77 cent för enskilda nedladdningar. Sex miljoner låtar finns i katalogen.

Public Enemy kommer att finansiera sitt trettonde studioalbum genom tjänsten SellaBand.com, som låter fans finnas med och i förväg investera i inspelningen av musiken. Bandet har satt ett mål på 250 000 dollar och fans som investerar 25 dollar kommer för den pengen få en unik version av albumet, samt att man kommer att tjäna 33,3 procent av den vinst som kommer in på albumet efter release. Chuck D säger: "SellaBand's business model takes music to a whole new level by linking fans directly to musicians and leveraging those relationships for the creation of new music."

Daniel Johansson