Nyheter 23 september 2009

: Notiser

Enligt Stuff.TV avslöjade Spotifys grundare Daniel Ek vid en konferens i Storbritannien i veckan att intäkterna till bolaget just nu ökar med 50 procent i månaden. Totalt har 10 procent av de fem miljoner registrerade användarna Premium-konton. Ek kommenterade möjligheterna att utöka Spotify till att även innehålla filmer: "We can expand to movies. But first we need to prove that musicians make money from Spotify." Under tisdagen meddelades också att Spotify fått in nytt kapital från den tyske investeraren Klaus Hommels, som också tar plats i Spotifys styrelse.

Företaget Advatar Systems begärde nyligen Global Gaming Factory i konkurs vid Stockholms Tingsrätt. I konkursansökan skriver Advatar Systems att GGF inte kan betala en skuld på 1 378 000 kronor. Global Gaming Factory bestrider detta, och skriver i ett pressmeddelande att man inte känner till någon konkursansökan. Samtidigt föreslår man en ny styrelse för bolaget, en styrelse bestående av Harry Maloney, som är verksam i brittiska BPI, Göran Andersson, Janne Lundqvist och Hans Pandeya.

Smashing Pumpkins kommer att släppa sitt nästa album för gratis och fri nedladdning. Bandets frontfigur Billy Corgan skriver på sin blogg: "There will be no strings attached. Free will mean free, which means you won't have to sign up for anything, give an email address, or jump through a hoop." Albumet, som ska innehålla 44 låtar, släpps också som en fysisk box.

YouTube har lagt till några nya funktioner som kan underlätta för artister att marknadsföra sig via tjänsten. Statistikfunktionen Insight har utvecklats så att man lättare kan få en överblick på vilka det är som tittar på videos, när och från vilken plattform. En ny funktion, "Trending Topics" kommer automatiskt att identifiera vilka videos som är populärast varje dag och visa dem på söksidorna och "Find Your Friends" är en ny modul som skapar kompisrekommendationer baserat på vilka videos man tittar på.

Med start måndagen den 21 september genomförde Warner Music ett 72 timmars tweet-for-ticket-party för Basshunters andra fullängdsalbum Bass Generation. Användare som twittrar eller postar ett inlägg på Facebook kan på adressen http://album.basshunter.se lyssna på albumet gratis under tre dygn.

De amerikanska rättighetssällskapen ASCAP och BMI har inlett ett arbete för att samla in licensavgifter på de 30-sekundersklipp som downloadtjänster ofta använder sig av som förlyssning. Man ser ljudklippen som ett offentligt framförande, en ståndpunkt som de digitala tjänsterna motsätter sig genom branschorganisationen Digital Media Association.

Vodafone har helt och hållet gått över till DRM-fria downloads i sina mobila musikbutiker i Tyskland, Italien, Spanien, Grekland och Irland. En ny överenskommelse med Warner Music Group gör att samtliga majors nu är med på Vodafones DRM-fria distribution. Pieter Knook, från Vodafone, kommenterar till MusicWeek: "The response to the DRM-free offering in all the markets where it has launched has been incredibly enthusiastic."

Den Tysklandsbaserade mashuptjänsten Twones, som bl.a. fått finansiering av Live Nation, har lanserats i betaversion. Twones har skapat en browserplugin som automatiskt läser av varje gång en användare lyssnar på en låt, eller ser en musikvideo, för att baserat på den insamlade datan skapa rekommendationer, statistik och spellistor. Bland de trettio tjänsterna som automatiskt registreras finns bl.a. YouTUbe, iLike, HypeMachine, MySpace, iMeem,last.fm, iTunes och Blip.fm.

Daniel Johansson