Nyheter 29 maj 2009

: Notiser 090529

YouTube har blivit tillsagd av en amerikansk domstol att betala 12 miljoner kronor till det amerikanska rättighetssällskapet ASCAP för den musik som framförs via tjänsten. ASCAP hade krävt att man skulle få 92 miljoner kronor medan YouTube själva menade att musiken var värd 600 000 kronor.

Backyard Babies och Lill-Babs finns med bland de artister som har lagt in nya röster till GPS-apparater som Netonnet säljer. När man använder sig av GPS-en är det helt enkelt artistens röst man hör läsa upp om man t.ex. ska svänga höger eller vänster.

Wimpt heter den nya norska musiktjänsten som tagits fram i samarbete mellan Aspiro, Djuice och Platekompaniet. Enligt den norska tidningen VG ska programvaran, som befinner sig i betastadie, ha liknande funktioner som Spotify.

Rättegången mot holländska tjänsten Mininova har blivit framflyttad till juni. Sajten, som liknar The Pirate Bay, har stämts av antipiratorganisationen BREIN.

CD Baby kommer att göra det möjligt för sina kunder att sälja enskilda låtar och inte bara hela album som tidigare. Många artister och skivbolag använder sig av CD Baby som aggregatör till onlinetjänster.

Samsung och Bebo har ingått ett samarbete som innebär att man kommer att göra gemensamma live-events och samarbeta kring att skapa nya musiklösningar på sina tjänster. Samsung har just lanserat en ny musikproduktsserie som man kallar The Beat Edition.

Det engelska rättighetssällskapet PRS har meddelat att man kommer att sänka tarifferna för streaming med nästan två tredjedelar, från motsvarande 2,7 öre till 1 öre per strömmad låt. Syftet är framför allt att stimulera nya affärsmodeller på den digitala marknaden, t.ex. för webradio.

Rykten gör gällande att Sony är på väg att börja erbjuda downloads av låtar till spelkonsolen PSP.

Juniper Research har släppt en prognos för den digitala musikförsäljningen som säger att den globalt kommer att öka till 5,5 miljarder dollar år 2013.

Oasis, Flo Rida och Snow Patrol hör till de 62 artister som kommer att framträda på iTunes Live Music Festival, en festival som pågår under en hel månad i London. Konserterna kommer att spelas in och säljas via iTunes Store i efterhand.

Pandora har lanserat möjligheten att kunna betala 36 dollar om året för att slippa reklam mellan låtarna.

Daniel Johansson