20 oktober 2020

Nyss mastrat – MI väljer bland veckans releaser

Jakob Hellmans comeback, Sharon Van Ettens filmmusik, Grants nya ep och en Tom Petty-box med bonusspår. Det är några av releaserna vi sätter ljuset på denna vecka på Musikindustrin.se. 

Christel väljer:

BeebadoobeeFake It Flowers (album)

Beebadoobee var en av artisterna på BBC:s lista Sound of 2020 och har turnerat som support till The 1975 och Clairo. I jämförelse med de kollegorna gör hon en mer gitarrtung form av ”bedroom pop” och hon listar indie- och grungeakter såsom Pavement, L7 och Veruca Salt – alla med sin storhetstid på 90-talet –  bland sina egna favoriter. Begåvat låtskrivande och fint förvaltande av genren. [Dirty Hit]

GrantVertigo (ep)

Jag har redan tipsat om singlarna Words och Hell Yes, I’m Betting On You och nu är ep:n Vertigo här, som innehåller ytterligare två strålande spår. Mäktiga låtbyggen med stråkar, pulserande bas och luftiga syntmattor möter texter som söker inåt. Caroline Cederlöfs sångröst pendlar mellan att ligga förtroligt nära och att sväva ut högt över berg och trädtoppar. Ett balanserande hon hanterar med perfektion. [Milkshake/Sony Music]

ViviiRendezvous (låt)

Vivii gör den typen av drömsk elektronisk pop som svept fram över de alternativa topplistorna de senaste åren. I Rendezvous har de förfinat hantverket ytterligare, med njutbar precision i instrumenteringen och en ljuvlig refrängmelodi. I maj nästa år har vi ett nytt album att se fram emot.[Dumont Dumont]

Sharon Van EttenLet Go (låt)

Förra årets album Remind Me Tomorrow la sig högt på kritikerlistor. Sedan dess har Van Etten spelat in flera covers och så har hon gjort ett par låtar för film. Den senaste är denna, till Arthur Jones dokumentär Feels Good Man, som handlar om hur skaparen av Pepe The Frog, Matt Furie, måste hantera att hans figur kidnappats av alt-right rörelsen. Underbart vacker och sorgsen låt om att släppa taget, som står sig bra även på egen hand. [Jagjaguwar]

 

Lars väljer:

EstherBetter Off Sleeping With A Parashute (ep)

Kollega Christel puffade för denna debut förra veckan. Men jag kan inte låta bli en repris. Drömskt och ändå edgigt från debuterande Esther (Lennstrand) i samarbete med Pontus Winnberg från Amason och Miike Snow. En klar kandidat till årets debutverk alla kategorier plus att produktionen toppar i sin kategori [SkolHaus].

Tom PettyWildflowers & All The Rest (box)

Jag är inte mycket för fysiska boxar längre. Men den här ska inskaffas. Jag har hittills bara hört dom tio låtar som skulle ha varit med på Wildflowers om den blivit dubbel, som Petty först ville. Det räcker för att stämpla detta som en av dom bästa bonusutgivningarna någonsin [Warner].

KiteHand Out The Drugs (låt)

”En låt om extrem längtan efter kulturella kickar i en nedstängd värld” skriver Kite i en presstext om nya singeln. Efter nostalgi i två låtar är temat här, nu och sedan, för Sveriges vassaste leverantörer av episk popelectronica. Frågan är om duon har så många övermän i världen [Astronaut Recordings].

Jakob HellmanJag kan inte säga hejdå till dig (låt)

Initialt kan jag inte riktigt bedöma hur pass bra detta är. Än så länge skyms de nya låtarna av en viss eufori över att Hellman äntligen är tillbaka med nytt eget material, drygt 30 år sedan sist. Innan albumet i januari planerar jag att ha blivit mer klarörad men hör redan nu att anslaget känns extremt lovande [EMI Sweden/Universal].

Red MeccaAtlantic (låt)

Men Kite är ändå inte ensamma bland svenskar om att bygga upp filmiska elektroniska poplandskap. Med ett mer drömskt och suggestivt tonläge under styvt åtta minuter fortsätter Red Mecca att modellera något som bara skriker efter att bli filmmusik. Närmast hittills var musiken i HBO-serien Killing Eve tidigare i år (Massproduktion).