30 september 2012

Svensk jazz

Musikindustrins Göran Olson hyllar denna vecka svensk jazz med Magnus Lindgren (bilden) och Janne Kullhammar & Smith samt den amerikanska Sångerskan Ernestine Andersson som på 50-talet turnerade i Sverige med Rolf Ericsons band.
Magnus Lindgren Fyra [Gazell / Plugged]
Rörblåsaren Magnus Lindgren kan konsten att kasta sig mellan skilda musikformer och det gör han elegant och proffsigt. I egna kompositioner hörs han med tenorsax, flöjt och klarinett där han får assist av de alternerande pianisterna tyskan Anke Helfrich och David Karlsson. Det starka kompet inkluderar även superbasisten Palle Danielsson och smidige trumslagaren Jonas Holgersson. Enda inlånet i repertoaren är Michael Jacksons I Just Can´t Stop Loving You.
Magnus är en excellent instrumentalist. Oavsett instrument är han på högsta nivå men jag lyfter gärna fram flöjt och klarinettspelet. Flöjten är elegant och självlysande i Monday Afternoon och i Jacksons melodi. Tenoren svingas lika oförväget som när jag hörde honom live på Skeppsholmsfestivalen i början av karriären. Det var med en av jazzens största megastjärnor pianisten Herbie Hancock. Sedan har det bara rusat på. Som klarinettist är han på väg upp till Putte Wickmans toppnivå. I Soho Blues gör han och Palle Danielsson en festlig melodipresentation. Här är Anke Helfrich också lockande taggad av Jonas snärtiga vispkomp. GO

Janne Kullhammar & Smith Resolut Jazz [Resolut Jazz / Plugged]
Trumslagaren Janne Kullhammar har spelat in sin grupp live på jazzoasen Glenn Miller Café i Stockholm. I bandet ingår tenorsaxofonisten Anders Ekholm, gitarristen Claes Askelöf, pianisten Per Karlström och basisten Marcus Linfeldt. Frånsett Don Pullens Saturday Night In The Cosmos och McCoy Tyners Blues On The Corner kommer kompositionerna från gruppen.
Musiken är live, ärlig och opretentiös. För de som var på parkett blev det säkert en emotionell kick när bandet agerade. Anders Ekholms tenorspel är magnifikt. Han ger stor behållning med sitt personligt utformade utspel. Per Karlström, som 2009 var en av dem som erhöll Monica Zetterlundstipendiet, är en begåvad pianist som här gör en övertygande insats. Han är en av de unga pianister som ligger på g här i landet. Claes Askelöfs skönklingande gitarr går alltid hem och bidrar till bandets profil. I Blues On The Corner är han förträfflig och inte bara där. Han är även en bra melodiskrivare. GO

Ernestine Anderson The Complete 1947-1958 [Chant du Monde / Naxos]
Sångerskan Ernestine Andersson turnerade i Sverige med trumpetaren Rolf Ericsons band 1956. Ett band som av olika orsaker kom att figurera i två upplagor som oftast framträdde i folkparkerna. Det var så på den tiden. Ernestine var med hela tiden under den långa turnén. Det gav upphov till att hon blev Stina med det inhemska jazzfolket. Hon gjorde också flera inspelningar för bröderna Burmans bolag Metronome med liten grupp och med Harry Arnolds storband. De spåren finns med här.
I USA kom skivorna ut på Mercury-etiketten. Hennes inspelningar från sejouren finns med i den här dubbelplattan där musiker som trumpetaren Bengt-Arne Wallin, pianisten Thore Swanerud, basisten Georg Riedel och trumslagaren Egil Johansen medverkar. Amerikanska musiker är pianisten Duke Jordan, basisten John Simmons och trumslagaren Art Taylor från Rolf Ericsons första turnéupplaga.
Ernestine, som var född 1928, gjorde skivdebut i Los Angeles 1947 och här hörs hon i K.C. Blues och Good Lovin’ Baby med Shitty Henrys orkester. Innan turnén i Sverige hade hon också gjort två titlar i Hackensack med musiker som trumpetaren Art Farmer, pianisten Horace Silver och trumslagaren Art Blakey.
Från inspelningarna i Sverige kan lyftas fram hennes tolkning av You Go To My Head med pianisten Duke Jordan. Melodin har inte varit utgiven tidigare och har nu hämtats från en upptagning i Sundsvall juni 1956. Med Thore Swaneruds läckra pianospel som stöd ringar hon vackert in Mad About The Boy. Rytmiskt elegant är hon i Wrap Your Troubles In Dreams.
Rösten bäddas också in med stråkar och söta sångbakgrunder i några inspelningar från USA 1958. Jazzsång av hög klass visas i Social Call. Svalt romantiskt tilldragande är Ernestine i Kurt Weills My Ship. Latinsk hetta och klös finns i Heat Wave. Slutfacit en angenäm återblick till en sångerska som verkligen gav sommaren 1956 extra krydda. GO