20 september 2012

ABBA:s melodier i ny kostym

Tolv ABBA-låtar presenteras i helt ny tappning av en turnéaktuell trio med världsstjärnan Steve Gadd bakom trummorna och MI:s skribent Göran Olson applåderar nytolkningarna. Rosor i veckans jazzspalt får även årets Monica Zetterlund-stipendiater Agnas Bros.

Same Tree Different Fruit ABBA [Lionheart / Universal]
Musikerna som här klär ABBA-melodier i en ny lockande kostym är den i oktober turnéaktuella trio med pianisten Anders Wihk, basisten Svante Henryson och den amerikanske supertrumslagaren Steve Gadd. Gästspelar på skivan gör saxofonisten David Sanborn och gitarristen Robben Ford, vilket ger status. Albumet är inspelat i New York, Los Angeles och Solna med Bernard Löhr som producent och tekniker. Melodierna visar sig överraskande vara mycket applicerbara till jazz och funk, vilket musikernas tighta agerande tydligt visar.
Bland dussinet melodier finns bl.a Voulez-Vous, Money Money Money, Mamma Mia, Dancing Queen, The Name Of The Game, The Winner Takes It All och naturligtvis avrundar trion besöket i ABBA:s digra sångbok med en vacker version av Thank You For The Music, där David Sanborn spelar huvudrollen.
Steve Gadd bakom trummorna är en effektivt drivande dynamo och hans spel ger medspelarna inspiration och massor av energi. Det handlar om trumspel i högsta världsklass. Även Anders Wihk och Svante Henryson imponerar med dignitet och en härlig uppfattning, som ger de välkända melodierna ny lyster. Som improvisatörer är de också tilldragande.
Det här är helt enkelt en annorlunda skiva som tål att nötas och nötas med sitt personliga upplägg. GO

Agnas Bros The Fabler [AM / Naxos]
Agnas Bros är en mycket ung grupp som rönt stor uppmärksamhet de senaste åren. De är hemmahörande i Vallentuna och kommer från en familj som brinner för musik. Pappa Urban är klassisk trumpetare med en professur i Tyskland. Han har också ett jazzförflutet. Mamma Sabina är klassisk gitarrist. Generna har verkligen smittat av sig på deras jazzspelande söner. Kasper är gitarrist, Max spelar piano, Mauritz trakterar kontrabas och äldste brodern Konrad, 21 år, är trumslagare.
Max är 14 år. Mauritz och Kasper är 16 respektive 19 år. Det är en ambitiös kvartett där samtliga bidrar till skivans repertoar. Man kan inte bli annat än full av beundran för killarnas spel vars soloinsatser ligger på topp.
Konrads trumspel är lysande. Han är en föredömlig lyssnare som hela tiden har koll på musikens förlopp. Kasper är en gitarrist i vardande som snart kommer att låta tala om sig. Dessutom är han en bra melodiskrivare. Jag fastnar för hans melodi The Fabler där spelarna verkligen kommunicerar med varandra.
Mauritz bas ligger i fokus i sin Tre Världar där hans mogna trygga toner inger respekt och beundran. I snabba Catching A Rabbit skapar han en kraftig drivande puls. Intressant är att höra honom ihop med Konrads fria spel. Mycket fritt och drivet gör här Max ett lysande solo. Vad månne bliva om han fortsätter att utvecklas?
Man blir glad av brödernas musicerande som säkert kommer att vara den svenska jazzen till gagn i framtiden. Att killarna har utsetts till årets Monica Zetterlund-stipendiater är ett klokt val. GO

Isabella Lundgren It Had To Be You [Ladybird / Naxos]
Sångerskan Isabella Lundgren är det senaste tillskottet på den svenska vokalhimlen. Hon kommer från Värmland och har studerat vid The New School i New York. Med assistans från sex musiker hörs hon i tio sånger, alla hämtade från den amerikanska sångboken med ett undantag, Edit Piafs paradnummer La Vie En Rose. Hennes röst är ljus och spetsig och kommer till sin rätt speciellt i de snabbare numren.
Irwing Berlins It Only Happens When I Dance With You inleder de amerikanska sångerna där kompositörer som Jimmy McHugh, Isham Jones, Jerome Kern och Sammy Cahn är upphovsmän. Bluesig blir sången i Blues In The Night. I bandet finns klarinettisten och altsaxofonisten Klas Lindquist, trumpetaren Peter Asplund, trombonisten Dicken Hedrenius, pianisten Krister Lundkvist, gitarristen Ola Bengtsson, basisten Anders Johnson och trumslagaren Magnus Fritz. Sköna munspelstoner med Toots Thielemans-feeling kommer från Luciano Mosetti. GO

Karin Hammar Chris Jennings Ingrid Jensen Patrick Goraguer Land [Skip / Plugged]
Karin Hammars skönljudande trombon blandar sig här med Ingrid Jensens trumpet, Chris Jennings bas och Patrick Goraguers trummor och percussion. De två förstnämnda kommer från Kanada och Goraguers är fransman. Karin och Jennings som skrivit all musik har även producerat skivan. Till övervägande delen är musiken tillbakalutad även om det finns rytmiska växlingar. Förnimmer såväl afrikanska influenser som hetsiga urbana uttryck. Karins Fofoquera illustrerar det sistnämnda. Där får också musiken ett mer aggressivt scenario som jag saknat tidigare.
Klangen mellan trumpet och trombon och växelspelet ger ett ovanligt sound. Speciellt när trumpeten är elektrifierad som i On My Line där den har en livfull dialog med en yster growl-trombon. I den stämningsfulla As Good As New är Ingrid förföriskt lockande. Konkurrens får hon av Karin vars sound har pregnans och personlighet.
Ett härligt groove skapas i 75013 där bas och trummor genererar en effektfull rytmisk studsmatta. Här har Jennings utrymme för ett välavvägt soloutrymme. Sammantaget en platta med många bottnar som man inte slukar i ett enda nafs. Men min nyfikenhet gav mersmak. GO

Jacob Karlzon More [ACT / Naxos]
Malmöpianisten Jacob Karlzon är en av landets personligaste exponenter. Han har även keyboards tillhands och har effektfullt svarat för programmeringen. Han är även en välformad melodisnidare vilket tydligt visas här där hans kompositioner täcker hela skivan med två undantag. Drivna inspirerande spelkompisar har han i basisten Hans Andersson och trumslagaren Jonas Holgersson.
Det finns inte oväntat klangmässiga paralleller till e.s.t., men improvisationerna står på egna ben. Basspelet har stora förtjänster och samspelet med Holgersson är delikat. Vispkompet i Running är lysande i sin suggestiva enkelhet. Vad Jacob speciellt lyckats med är att trion låter homogen och med en stor unit. Det låter verkligen trio om gruppen som även kan släppa loss grymt och brutalt som i Here To Stay. Jacob Karlzon och hans mannar skulle med lätthet platsa in även på jazz-popens arenor med sitt utspel. GO

The Brecker Brothers The Complete Arista Album Collection (8 CD) [Arista / Sony Music]
Gruppen The Brecker Brothers var en av de ledande inom den tidiga jazzrockeran på sjuttiotalet. I fronten stod tenoristen Michael Brecker saxofoner (som gick bort 2007) och brodern samt trumpetaren Randy. Från perioden 1975-1980 har bandets Arista-album nu hamnat i en box med åtta skivor. Där lockar skivorna The Brecker Bros, Back To Back, Don’t Stop The Music, Heavy Metal Be-Bop, Detente, Straphangin’ samt två liveinspelningar från Montreux Jazz Festival 1978.
I det digra innehållet finns klassiska versioner av bland annat Some Skunk Funk, Sponge, Sneaking Up Behind You, If You Wanna Boogie, Night Flight, Don´t Stop The Music, Rocks, Jacknife, A Funky Waltz….. Vid sidan av brödraparet hörs bland andra altsaxofonisten David Sanborn, keyboardisten Don Grolnick, pianisten Warren Bernhardt, vibrafonisten Mike Mainieri, gitarristen Steve Khan, trumslagaren Steve Gadd, sångaren Luther Vandross, basisten Marcus Miller, percussionisten Airto Moreira… Mer behövs inte sägas. Det är helt enkelt ett rejält sjok musikhistoria som serveras! GO

Sarah Vaughan The Complete Columbia Albums Collection (6 CD) [Columbia / Sony Music]
Sångerskan Sarah Vaughan var en av de första sångerskor som sökte sig tlll altsaxofonisten Charlie Parker och trumpetaren Dizzy Gillespies domän på fyrtiotalet – bebopjazzen. Från fyrtiotalet kommer också skivan After Hours där hon bland annat sjunger Deep Purple, Perdido, I Cried For You och Summertime. Det är i skilda orkesterformat med musiker som pianisten Bud Powell, gitarristen Mundell Lowe och pianisten Jimmy Jones.
En skiva som snabbt gav genklang när den kom ut var Sarah Vaughan In Hi-Fi från 1949-50. Där har hon stöd av en makalöst bra samling musiker. Miles Davis trumpet, tenorsaxofonisten Budd Johnson och klarinettisten Tony Scott var en stark frontlinje. Sarah Vaughan är på ett lysande humör i East Of The Sun, Mean To Me, It Might As Well Be Spring och Come Rain Or Come Shine.
På albumet Gershwin Live! tre drar sångerskan en lans för George & Ira Gershwins melodier. Michael Tilson Tomas dirigerar samt spelar piano i några nummer och står tillsammans med Marty Paich även som arrangör. Inspelningen gjordes med Los Angeles Philharmonic 1982. Idel sånger från The Great American Song Book presenteras. Naturligtvis med utdrag ur Porgy And Bess som My Man’s Gone Now och Summertime. Andra melodier som tolkas med frenesi är But Not For Me, They Can’t Take That Away From Me, Strike Up The Band och A Foggy Day.
Från Gershwins sångbok tog ”Sarah The Divine” sedan steget över till den brasilianska musiken på albumet Brazilian Romance. I slutet av sin karriär närmare öppnade hon 1987 The Great South American Song Book för att bland annat tolka melodier av Milton Nascimento. Här hörs också sammetsmjuka välsittande stråkpartier. Producent var ingen mindre än Sergio Mendes, som även lockade med sångaren Nascimento i Love And Passion. Bländande trumpetspel bjuds av Mario Montarroyos i Make This City Ours Tonight och Romance. Keyboardist är George Duke och flöjtisten Hubert Laws som spelar vackra obligater kring sång eni Obsession. Albumet visar upp Sarah Vaughans hela genuina spektra. GO