25 mars 2010

: notiser

The Orchard har publicerat ett nytt analysverktyg för sina kunder som gör det möjligt att följa statistik från olika musiktjänster på daglig basis. Bland tjänsterna som trackas finns 24-7 Entertainment, iTunes, Deezer, eMusic och YouTube.

En prognos från GetJar gör gällande att den totala marknaden för mobilappar kommer att vara större än marknaden för CD-skivor år 2012. Enligt prognosen kommer apparna att ha en årlig tillväxt på ca 90% under de kommande två åren, och man förutser att 50 miljarder mobilappar kommer att laddas ned år 2012.

Reverbnation har lanserat två nya erbjudanden, kallade Essentials Package och Pro Package, som utökar möjligheten att använda plattformen för marknadsföring och distribution av musik. Med de nya erbjudandena kan artister och bolag nu distribuera sin musik genom Reverbnation till en stor mängd tjänster, bl.a. Pandora, Nokia, We7, Guvera, Napster, Rhapsody, Lala och många fler.

Shazam meddelar att man har levererat en miljon nedladdningar av sitt musikidentifieringsprogram via Nokias Ovi Store.

Den amerikanska operatören AT&T har lanserat en ny mobilapp som samlar alla deras tidigare musikerbjudanden i en tjänst. Målet med appen är att på sikt kunna samla andra leverantörers musiktjänster i appen så att abonnenter istället för att bara betala för uppkopplingen har en musikprenumeration och då också kan använda andra tjänster genom abonnemanget.

ScatterTunes har släppt formatet V-Album som liksom iTunes LP och Music DNA är ett innehållsrikare format där man kan addera mer material än enbart musiken. I ett V-Album kan man t.ex. skicka med bilder, musikvideos, lyrics, länkar och möjligheten för kunder att köpa merchandise direkt när man lyssnar på låten. Själva musiken distribueras som mp3.

Daniel Johansson