14 februari 2023

JOHANSSON om The AI Act, Warner-streaming mm

Warner rapporterar minskade streamingintäkter. ECSA, FIM m fl har publicerat en offentlig skrivelse kring utvecklingen inom AI, samtidigt som David Guetta använder sig av AI-verktyg för att kopiera Eminems röst. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

ECSA, European Composer and Songwriter Alliance, har tillsammans med flera andra organisationer som företräder kreatörer, t.ex. musikerorganisationen FIM, publicerat en offentlig skrivelse angående hur man vill att de nya teknologierna som baseras på AI ska hanteras framöver.

ECSA är samlingsorganisationen för tonsättare och kompositörer, från Sverige finns SKAP och FST med som medlemmar. I skrivelsen står bl a:

”AI technologies increasingly use authors’ and performers’ works and creations to “feed” and train their applications without their consent or knowledge, in breach of authors and performers’ rights granted under international, EU or national laws. In this era of rapidly advancing AI technologies, whose principle consists solely of copying and mixing, we must highlight the urgent need to protect the works and performances of professional authors and performers from misappropriation. Not only to preserve their livelihoods, but also to inform citizens about the use of original works by AI applications.”

Frågan om hur upphovsrätten ska skyddas även i ett paradigm där system automatiskt kan skapa musik baserat på tidigare utgivna kataloger, har snabbt blivit aktuell i samband med de nya plattformar som t ex OpenAI och Google har lanserat. Såväl högkvalitativ text och bilder befinner sig just nu i skottgluggen, men musiken ligger precis rönt hörnet.

EU håller just nu på att ta fram ett ramverk kring hur lagstiftningar ska se ut kring det här, något som kallas The AI Act: https://artificialintelligenceact.eu

ECSA menar att artikel 52 i AI Act riskerar att slå undan benen för upphovspersoner och kreatörer. Artikeln innehåller visserligen fraser som innebär att allt innehåll som skapas med hjälp av AI ska ”märkas”, men innehåller samtidigt begränsningar i transparensen vilket skulle kunna innebära svårigheter att identifiera vilka verk och upphovspersoner som exploaterats.

Man skriver:

”We urge all EU policy makers to place both the notion of transparency and of consent of authors and performers to use their work at the heart of all their initiatives related to the use of AI.”

Förutom ECSA och FIM har branschorganisationerna för författare, EWC, filmskapare, FERA, skådespelare, FIA, och manusförfattare, FSE skrivit under.

Läs skrivelsen

—–

Warner Music Groups senaste kvartalsrapport (för det sista kvartalet 2022) visar att streamingintäkterna minskade med 7 procent jämfört med samma kvartal 2021. Totalt minskade intäkterna för inspelad musik med 5,6 procent jämfört med året innan.

WMG anger att den största orsaken till minskningen var ett ”svagare” releaseprogram under de här tre månaderna jämfört med tidigare, som påverkat intäkterna negativt. Robert Kyncl, CEO, säger:

– As we navigate a challenging business environment, we expect to have a strong release schedule in the second half of 2023 while managing our costs throughout. The foundations of this company are strong, and our addressable market is continuously growing. We are excited to drive new monetization opportunities through our investments in new artists and songwriters, our catalog, and our global expansion.

Som jämförelse kan nämnas att Universal Music Group rapporterade en intäktsökning på 24,7 procent från streaming för samma period, och en total intäktsökning för inspelad musik på över 16 procent.

Även Sony Music Entertainment såg en rejäl ökning i streamingintäkterna, på hela 33 procent under samma kvartal. Totalt såg Sony en ökning från inspelad musik på 30 procent YoY.

Enligt Billboard och Luminate stod de tre majorbolagen sammanlagt för strax över 79 procent av marknaden (ekonomiskt), under år 2022:

UMG: 33,57%
SME: 26,99%
WMG: 18,3%

Vilket innebär att ca 21 procent av marknaden utgjordes av independentsektorn.

Läs WMGs kvartalsrapport

Mer om branschandelar

—–

David Guetta har använt sig av AI för att skapa en deepfake-version of Eminem i en ny låt, något som under flera års tid varit populärt på YouTube. Av någon anledning verkar Eminems röst vara tacksam att kopiera.

Guetta använde sig av deep fake-rösten på ett DJ-set för ett par veckor sedan, som filmades. På Twitter skrev han: ”Let me introduce you to… Emin-AI-em”, med en länk till videon.

I en intervju säger han:

– Eminem bro, there’s something that I made as a joke and it works so good — I could not believe it! Basically you can write lyrics in the style of any artist you like, so I typed: ‘write a verse in the style of Eminem about future rave,’ and I went to another AI website that can recreate the voice. I put the text in that and I played the record and people went nuts.

Se videon

—–

ByteDance/TikTok har lanserat sin distributionstjänst SoundOn i Australien, samtidigt som man begränsat möjligheten att använda de stora katalogerna från majors i landet.

SoundOn lanserades förra året som en distributionstjänst likt de andra på marknaden (som t.ex. Distrokid, TuneCore, amuse, CD Baby etc) för kinesiska artister och indielabels, men har sedan dess expanderat till Brasilien, Indonesien, Storbritannien och USA.

SoundOn har dock inte byggt upp plattformen från scratch, utan har ett direkt samarbete med TuneCore.

SoundOn har en lite annorlunda betalningsmodell jämfört med många andra, där de inte tar några fasta kostnader, rättighetshavare får 100 procent av intäkterna under det första året. Efter det behåller SoundOn/ByteDance 10 procent av intäkterna löpande.

Ollie Wards, ansvarig för TikTok/SoundOn, kommenterar den nya marknaden:

– TikTok audiences have shown their appetite for music discovery, so for us working with emerging artists and music creators to help distribute & promote their music feels like a natural next step. Our local SoundOn team of A&R, Artists Services and Music Marketers are looking forward to partnering with artists, managers, labels and the Australian Music industry at large, and we’re excited to offer another way for our Aussie artists to get their music heard by global audiences.

Läs pressmeddelande

—–

Lästips: Text-to-audio generation is here: One of the next big AI disruptions could be in the music industry

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se