29 januari 2023

Vad spelas mest i butikerna?

Soundtrack Your Brand har släppt en analys av musikanvändningen i kommersiella miljöer under 2022, statistik som visar att K-pop, trap och latin är genrer som växer kraftigt globalt.

Svenska streamingtjänsten Soundtrack Your Brand, helt och hållet fokuserad på bakgrundsmusik för kommersiella miljöer som restauranger, caféer, butiker, gym, varuhus och andra aktörer som använder sig av musik, har släppt en analys av hur musikanvändningen såg ut under år 2022.

Framför allt har man sett en global ökning i användandet av K-pop, som såg en tillväxt på mer än 200 procent jämfört med 2021. Genren trap har också ökat markant, med 87 procent. De största genrerna är fortfarande pop, lounge, jazz, rock, dance/electronic, men även genren pop-rock har sett en stor ökning, med 47 procent.

Soundtrack Your Brand är den enda streamingtjänsten för kommersiell musikanvändning som har en motsvarande katalog som konsumenttjänster av typen Spotify, Apple Music, Amazon etc.

Ola Sars, VD för Soundtrack Your Brand, kommenterar resultaten:

– Vår plattform trackar varenda låt som spelas upp av verksamheterna så att artister och rättighetshavare kan få en fullständigt korrekt utbetalning. Det gör också att vi kan analysera musikanvändningen på ett exakt sätt. Användningen ser självklart annorlunda ut i kommersiella verksamheter jämfört med vanliga konsumenttjänster, de flesta företag fokuserar på en konsekvent ljudidentitet som harmoniserar med varumärket, med målet att förbättra kundernas upplevelse.

– Under år 2022 såg vi t ex en ökning av K-pop i detaljhandeln runt om i världen, medan det var en tydlig ökning av pop-rock i barer. Caféer spelade mer chill hop och R&B jämfört med tidigare, men även jazz och singer-songwriter har sett en ökning. Ökningen av K-pop, trap, pop-rock och latin visar att verksamheter är intresserade av att hitta ny musik, men vi ser också ett förnyat intresse för vissa nichade genrer.

En av låtarna som snurrat rejält under året är ”Music for a Sushi Restaurant” med Harry Styles, men även Ava Max, Surfaces, Conan Grey, Lost Frequencies, Alan Walker och David Guetta har haft ett bra bakgrundsår.

Soundtrack Your Brand noterar även att under 2022 började julmusiken snurra redan den 1 november, och ökade i intensitet fram till julafton. Men 80 procent av verksamheterna fortsatte spela julmusik även under mellandagarna, innan det klingade av. Hälften av verksamheterna valde dock att blanda upp julmusiken med mycket annan musik under veckorna innan julen. Personalen tackar för det.

Läs mer

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se