17 maj 2022

4 Snabba: Jessica Ståhlbom hos Grammissponsorn Mastercard

Mastercard har i flera år synts i samband med de största globala musikpriserna. Nu även vid Grammis. MI har pratat med Jessica Ståhbom, ansvarig för marknadsteamet på Mastercard i Norden.

Vad är bakgrunden till Mastercards engagemang i musikpriser?

– Mastercard arbetar med att definiera och positionera sig i olika passionskategorier, exempelvis musik, sport, resor och kultur. Musik anses över hela världen vara den största passionen. Mastercards förhållande till musikfokuserade evenemang har alltid handlat om att hjälpa fans att komma närmare musiken och artisterna de älskar, samt att skapa unika upplevelser som de kommer att minnas i många år framöver. Vi försöker peka ut vad vi tycker är högkvalitativa evenemang i varje sådan passionskategori. Inom musikbranschen är Mastercard engagerad i Grammys, Brit Awards och med artister som Camilla Cabello och Jennifer Hudson. När möjligheten bjöd sig att engagera sig i den svenska Grammis var det ett lätt beslut för oss i Norden och Baltikum att säga ja.

Gör ni något annorlunda jämfört Grammys, eller finns det en fast modell för ert deltagande?

– Vi har inga fasta modeller – varje engagemang vi gör måste ske i nära samarbete med arrangören och det lokala arbetssättet. Att arbeta med musik som en passion är viktigt för Mastercard och rör sig bortom en passion och även in i ett ”kraft-för-det-bra-territorium”. Engagemanget med svenska Grammis innehåller också en annan viktig del för Mastercard – samarbetet med Fryshuset i Stockholm senare i år. Genom att vara med och göra det möjligt för unga människor från alla bakgrunder att kanske starta en karriär inom musikbranschen och branschen är något vi känner starkt för.

– Vi tror att man som sponsor behöver flytta in försiktigt i nya engagemang. På årets Grammis kommer du att lägga märke till Mastercard som varumärke på plats och även som presentatör av ”Årets album”. Men för oss har det också varit väldigt viktigt att kunna presentera Grammis genom vårt lojalitetsprogram Priceless.com och för våra kunder, bankerna. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda några av våra medlemmar och kortinnehavare en unik upplevelse genom att vinna biljetter till galan och efterfesten.

Vem är du själv?

– Jag ansvarar för Marknadsteamet på Mastercard för de åtta marknaderna i Norden och Baltikum. Vi är ett litet team, men ansvarar för Mastercards varumärkespositionering och att säkerställa att varumärke också driver våra kunders affär och behov. Förutom den kärnaffär vi driver med våra kunder, så arbetar vi alltså också med att positionera Mastercard inom olika passions-kategorier. Jag är helt övertygad, att även om betalningar är vår kärnverksamhet, så bidrar bl.a musiken till att förstärka upplevelsen av en persons uppfattning om ett varumärke, precis som att stimulera andra typer av sinnen såsom lukt och smak, dvs att arbeta med alla sinnen. Personligen har jag arbetat på Mastercard i snart fyra år, men har en bakgrund inom Marknadsföring och kommunikation i över 20 år, och inom den finansiella branschen. Älskar att arbeta och driva varumärkesrelaterade frågor och de utmaningarna de kan innebära att arbeta med ett stort globalt varumärke.

Hur ser din egen musiksmak ut?

– Skulle ju önska, och det vore kanske enklast att säga att man tillhörde en specifik musikkategori-/genre, men min musiksmak är extremt blandad. Viss typ av musik blir det när man ställer sig på fredagskvällen och drar i gång matlagning med ett glas vin, då blir det gärna lite skönt soul, gärna från 70-talet. Men sätter också gärna på senaste albumet från The Weeknd, gammal klassisk Eminem eller varför inte blanda med lite härlig schlagermusik.

Lars Nylin