1 mars 2022

Nylin om musikbransch och Ukraina

MI:s Lars Nylin avstår denna mörka vecka sin vanliga krönika men har några reflektioner om ett musikland som plötsligt känns lika nära som det är på kartan. 

Idrottsförbund som bojkottar Ryssland och stöttar ukrainsk idrott. Företag som stänger sina verksamheter. Och ur svenskt perspektiv det historiskt unika beslutet att skänka svenska vapen till Ukraina.

När exemplen haglar på hur världen reser sig mot den ryska invasionen har det hänt att jag tänkt: kan musiken och musikindustrin på något vis komma in i bilden?

Det närmaste hittills är väl när EBU pudlade och slängde ut Ryssland från Eurovision Song Contest i Turin i maj. Jag har där bilden att SVT:s tuffa inställning i frågan påhejades i princip ogarderat av svensk bransch.

Men fakta är nog att det är svårt för att inte säga omöjligt för musikbranschen att agera på något sätt som skulle märkas det minsta. Jag har heller ännu inte noterat något agerande från musikbolag med representation i Ryssland – meddela gärna om jag missat något. Inte heller från Spotify, som efter många år av tröghet till sist sjösattes i Ryssland 2020 och faktiskt öppnade kontor i Moskva så sent som förra månaden.

Det är för övrigt en gnutta ljuspunkt att några av de artister (främst rappare) som dominerat ryska Spotify det första dryga året också tillhör det av kulturell inhemsk rysk opposition mot Putins agerande som synts hittills.

Någon märkbar rysk artist att bojkotta finns knappast. Den i väst mest streamade är Pjotr Tjajkovskij, död 1883, och dom få akter som går på export i någon omfattning har varit tydliga med var dom står. Därför applåderar denne tyckare att namn som Green Day och Peter Gabriel ställt in sitt framträdande i Ryssland. Med all säkerhet är det just på livesidan som internationella musikaktioner mot det som händer kan ge ringar på vattnet, om än krusningar i ett land med strikt styrd etermedia.

Vrider man fokus mot Ukraina är kopplingarna mellan västra och östra Europas musikbranscher ännu svagare trots att Kyiv bara ligger några hundra mil från oss. Nära men en så annorlunda marknad, föga överraskande än mer så i kristid.

När jag tittar genom Spotifys topp 100 känner jag igen två namn, Justin Bieber och Imagine Dragons, båda långt ner. Etta på Spotify ligger just nu rapparen Shadowrace med Astral Step men ESC-uttagna Kalush med Stefania är veckans raket. Hos dominerande YouTube är det Wellboy som toppar med låten Nozzy Bossy, där är Kalush tvåa. Störst i Ukraina på YouTube är Gayazovs Brothers, kontrakterade till Warners Moskvakontor, det säger en del om situationen.

Personligen kunde jag namnge totalt två ukrainska artister när någon frågade mig häromdagen. Två vinnare av just Eurovision Song Contest: Ruslana år 2004, hon med Wild Dances, och givetvis Jamala, hon som vann i Stockholm med låten 1944 för bara knappt sex år sedan.

Men där finns en till insåg jag, och plötsligt kändes den ukrainska musikscenen klart närmare. Jag har gillat det lilla jag hört av Postman, Ukrainas egen José González, och noterat att han – som egentligen heter Kostaintyn Pochtar – på sistone delat sin tid mellan Kyiv och Berlin. Det var också i den senare staden han släppte sitt senaste album för bara ett par månader sedan. Allt är inte bra, men när Postman gör singeln Antarktika fryser jag nu i flera bemärkelser.

Postman är del av en intressant summering av läget för den ukrainska musikscenen i tidningen Rolling Stone. I ett reportage med fokus på rap, indie och en del metal understryks att scenen till stora delar är inhemsk. Det finns nog inga exportnamn jag missat. Mycket av fokus tycks finnas på en ukrainsk version av EDM, även om rap dominerar även där.

Men där berättas också om hur den stora Atlasfestivalen i Kyiv i juli – med utländska gäster som Alt-J, Twenty One Pilots och Within Temptation – nu självklart känns osannolik. Till livebranschtidningen IQ säger flera representanter för den ukrainska livescenen att 2022 redan är nedlagt vad som än händer.

En liten illustration av ett stort och vidrigt skeende.

Länk till Rolling Stone (betalvägg men viss friläsning):

https://www.rollingstone.com/music/music-features/ukraine-musicians-russia-invasion-1313403/

Lars Nylin