7 december 2021

JOHANSSON om rättighetsstöld, NFT, AI, TikTok mm

Två amerikaner har lurat till sig 180 miljoner kronor från YouTube för musik man inte äger. Sony Music säljer NFTs med Baby Shark. Brittiska parlamentet röstade ned förändringar kring upphovsrätten. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

GESAC (branschorganisationen för insamlande sällskap i Europa) genomför under onsdagen den 8 december en öppen onlinekonferens för kulturskapare och politiker. På programmet finns talare som Jean-Michel Jarre, Europaparlamentets talman David Sassoli, Francesco Trainini från Impala, och EU-kommissionärerna Thierry Breton (ansvarig för den inre marknaden) och Mariya Gabriel (ansvarig för kulturområdet i EU).

Temat är hur musik och kultur kan bidra till återuppbyggnaden av Europa efter pandemin, eller: Rebuilding Europe with Culture – Where do we stand.

Konferensen startar 14.00, och gratis registrering görs på Eventbrite: https://www.eventbrite.be/e/rebuilding-europe-with-culture-tickets-204982737887

—–

Den 13 december, nu på måndag, är sista dagen att skicka in remissvar till Regeringens promemoria Upphovsrätten på den digitala inre marknaden. Ca 140 organisationer, företag och myndigheter är remissinstanser, bl.a. i stort sett samtliga branschorganisationer i musikindustrin.

För myndigheter är det obligatoriskt att komma in med remissvar, medan det är en frivillig inbjudan till företag och branschorganisationer. Förutom de inbjudna aktörerna finns alltid också möjligheten för andra organisationer och allmänheten att komma in med remissyttranden.

Svaren är att betrakta som allmänna handlingar, och kommer publiceras på Regeringens webbplats.

Lista över remissinstanser samt mer information

Promemorian

—–

Under fredagen den 3 december genomfördes debatt och omröstning i det brittiska parlamentet rörande de förändringar som föreslagits i upphovsrättslagstiftningen genom den s.k. Kevin Brennan Bill. Förslaget röstades ned för stunden, men samtidigt öppnade parlamentet upp för fortsatta undersökningar och man bjöd in branschen att gemensamt presentera lösningar.

Bland de föreslagna förändringarna fanns bl.a. att en del av intäkterna från streamingplattformar ska samlas in och fördelas av kollektiva förvaltningsorganisationer (liknande Musikerförbundets och SAMIs förslag om en ”oavvislig ersättningsrätt” här i Sverige), samt möjligheten till omförhandling av äldre avtal som skrevs under en period när streamingen inte var det dominerande formatet.

Flera brittiska branschorganisationer uttalade sig under dagen. Bland de positiva fanns representanter för artister, musiker och managers, medan organisationer som företräder labels var mer negativa, samtidigt som även de uttryckte stöd för målet att förändra och utveckla ekonomin kring streaming. Geoff Taylor från BPI, sade t.ex.

– We have listened to the arguments made across the debate and will engage positively and proactively with the process government has put in place to look for joint solutions to ensure the streaming market continues to grow and sustain the careers of many more artists.

Kevin Brennan sade själv efter debatten och omröstningen:

– Although the government has chosen not to back my Bill today which would bring copyright law up to date and reform music streaming to the benefit of UK musicians, I am pleased that it has not ruled out legislation and is committed to a programme of research into the issues raised.

– Equitable remuneration for performers is already in effect, or currently being implemented, in territories across Europe, while British creators continue to struggle financially. I will continue to push for legislative solutions to make sure that music makers in the UK receive a fairer share of streaming revenues, helping to make the UK the best place in the world to be a musician. I believe that reform is coming even if we may have to wait a little longer than hoped.

Läs mer (MusicWeek)

Se debatten i sin helhet: Parliament Live TV

—–

Sony Music och Pinkfong, som ligger bakom YouTube-plågan Baby Shark, har släppt ett antal NFTs på Makers Place. I lördags såldes den första, lite halvläskiga, NFT-n för motsvarande en halv miljon kronor (13,5 Ether).

Baby Shark, som snart är på väg att bli den första YouTube-videon med över 10 miljarder visningar, har blivit ett fenomen som det koreanska utbildningsföretaget Smart Study, som ligger bakom Pinkfong, försökt göra så mycket av som möjligt.

Smart Study har sedan tidigare förlagsavtal med Sony Music Publishing, och Sony Music gick tillsammans med Eminem och andra aktörer in med motsvarande 30 miljoner USD i bolaget tidigare i höst.

Se läskig haj-NFT, budgivning och resultat

—–

DJ Kàra Màr heter den första AI-n som i samarbete med Mubert släpper album och även framträder och kommunicerar live med fans 24/7. Kàra Màr kommer framträda tillsammans med legenderna David Guetta, Carl Cox och Armin van Buuren i metaverse framöver.

Albumet ”Anthropic Principle” innehåller 8 techno-låtar som gjorts av Kàra Màr. Bakom AI-n står Sensorium, som utvecklat ett helt koncept kring virtuella artister, med kroppar, intelligens och sociala kommunikativa förmågor. Sasha Tityanko, CEO på Sensorium, säger:

– Increasingly more creators embrace direct communications with their fans via live streams on Instagram and other channels. We take this a step further by allowing fans to dive deeper into the interactions with their favorite artists. AI-driven Social Artists are able to dedicate quality time to every single fan, listening, responding, and adapting to their individual preferences, thereby ushering in a new era in music.

Om du har sett filmen Her, förstår du konceptet bakom den individuella dialogen som en AI kan ha med varje fan.

Sensorium har också utvecklat metaverse-plattformen Prism, som är inriktad specifikt mot musik och har väckt mycket uppmärksamhet i branschen under det senaste året. Man har tagit in 100 miljoner USD i kapital, och även lanserat en egen blockkedja med kryptovalutan Senso.

Såväl Roc Nation som Tidal har investerat genom att köpa Senso, den senare för 7 miljoner USD. Kursen har gått lite upp och ner, men Tidals investering för ett år sedan har tveklöst varit en rejäl vinstaffär med tanke på att värdet ökat med över 300 procent.

Albumet ”Anthropic Principle” på Spotify

Valutan Senso på Crypto.com

Pressmeddelande

—–

Två amerikaner står inför rätta efter att ha lurat till sig över 20 miljoner USD genom att utge sig för att äga rättigheter och företräda artister/bolag.

Genom företaget MediaMuv verkar Jose Teran och Webster Batista sedan år 2017 ha agerat som om man kontrollerade rättigheterna till en katalog på över 50 000 låtar, varpå man skrivit avtal med bl a YouTube. Som bevis ska man ha använt sig av förfalskade avtal mellan artister och MediaMuv.

Det verkar som om man samtidigt har företrätt vissa artister ”på riktigt”, men istället för att betala ut några insamlade pengar istället använt pengarna till att köpa dyra sportbilar och bostäder som man vitt och brett skrutit om i sociala medier.

Stölderna ska ha pågått i fyra år, och de misstänkta sitter nu häktade sedan ett par veckor tillbaka. De riskerar fängelse i upp till 20 år för förfalskningar, samt ytterligare ett antal år för andra brott man är misstänkta för.

Läs det amerikanska Justitiedepartementets offentliggörande

Läs mer (DMW)
Artikel på Gizmodo

—–

TikTok har släppt en ny uppsättning verktyg som man kallar Creator Next, som bland annat gör det möjligt för artister att ta emot donationer och ”tipping” direkt via appen. I ett pressmeddelande skriver man:

”The new Tips feature allows people to directly show gratitude to creators for their content, much like recognizing exceptional service or giving a standing ovation. As is standard for tipping in person, with Tips creators will receive 100% of the tip value. Payments are processed by Stripe, which allows creators to sign up in seconds and manage their earnings in a simple dashboard.”

Dricks-funktionen har 18-årsgräns, samt att kontot måste ha minst 1 000 visningar och tre publicerade videos under de senaste 30 dagarna.

TikTok passerade 1 miljard aktiva användare (MAU) tidigare i höst. Som jämförelse kan nämnas att Spotify hade 381 miljoner MAU under det senaste kvartalet, YouTube har 2,3 miljarder MAU och Facebook, trots vikande siffror på börsen och namnbyte på moderbolaget, 2,9 miljarder MAU i november 2021.

Läs pressmeddelande

—–

En undersökning från MIDiA har tittat på förhållandet mellan indies och majors när det gäller ägande av katalog på marknaden. Många marknadsundersökningar genomförs i distributionsled, d.v.s. vem som äger distributionen ut mot marknaden, och under de senaste åren har vi sett en trend där majorbolagen köpt upp distributörer, eller startat egna, och därmed tagit en större andel av distributionskakan.

Tittar man på själva ägandet av musiken ser det dock lite annnorlunda ut. MIDiA skriver bl.a.:

”Measuring market share on this ‘ownership’ basis, independent market share (which includes artists direct) goes from 33.9% (the ‘distribution’ basis) to 43.1%, i.e., an additional 9.2% of share. Or, put another way, an addition of $2.1 billion. The independent share was up from 41.3% in 2018, and in 2020, independent revenue (on an ‘ownership’ basis) grew by 12% compared to a total recorded music market growth of 12%. All of which means that independents (labels and artists) are a) bigger than standard industry measures suggest, and b) growing faster than the total market and are thus increasing market share. Which makes the majors’ strategy even smarter.”

Läs mer (MIDiA)

—–

PIXELYNX heter en kommande plattform för musikupplevelser i metaverse, som just fått in 40 miljoner kronor i såddkapital från Solana Ventures, Animoca Brands med flera. Bakom företaget står ett gäng branschpersoner som framför allt kanske är inriktade på den elektroniska scenen, som deadmau5, Richie Hawtin, Ben Turner, Dean Wilson och Inder Phul.

PIXELYNX kommer byggas på Niantics Lightship-plattform (Pokemon Go) med hjälpa av deras Augmented Reality Developer Kit (ARDK) och målet är att skapa “a new virtual world ecosystem that makes it easy for music artists to launch their own interactive environment.”

Inder Phul, som tar rollen som CEO på PIXELYNX, säger:

– Fueled by the ingenuity and creativity of Richie and Joel, PIXELYNX helps artists create their own immersive worlds that can be used to build community, release music, playable NFTs and launch forward-thinking blockchain strategies. Fans can play and engage with artists in the metaverse and experience a new interactive format that blurs the lines between music and gaming.

Läs pressmeddelande

—–

Lästips 1: Is there a magic formula to TikTok song success? Here’s what AI analysis shows

Lästips 2: Major record companies are losing market share on Spotify. But Spotify is gaining market share in Warner’s own revenues

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se