3 maj 2021

JOHANSSON om Apple Music, Spotifys kvartal, Tencent mm

EU säger att Apple bryter mot konkurrenslagstiftningen. Spotify gick med vinst under det första kvartalet, men aktien dyker. Tencent riskerar rejäla böter från den kinesiska staten. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

I veckan gick EU ut och meddelade att man anser att Apple bryter mot konkurrenslagstiftningen när man tar ut avgifter på prenumerationer för andra streaming-appar genom App Store. Det var danske politikern Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor och vice ordförande för ett ”Europa rustat för den digitala tidsåldern”, som på Twitter skrev:

”Our preliminary conclusion: @Apple is in breach of EU competition law. @AppleMusic compete with other music streaming services. But @Apple charges high commission fees on rivals in the App store & forbids them to inform of alternative subscription options. Consumers losing out.”

Tydligt meddelande med andra ord. Daniel Ek reagerade direkt och skrev:

”Today is a big day. Fairness is the key to competition. With the @EU_Commission Statement of Objections, we are one step closer to creating a level playing field, which is so important for the entire ecosystem of European developers.”

Nu har Apple möjlighet att besvara kritiken. Bolaget riskerar att få böter med upp till 10 procent av sin omsättning, vilket skulle innebära 27 miljarder dollar. Det är dock rätt osannolikt att saken kommer att hamna där.

Det finns egentligen två vägar för Apple att gå: 1) Att bestrida anklagelserna så långt det bara går, 2) Att anpassa sina prenumerationsfunktioner i Europa, d.v.s. sänka avgifterna till en ”lagom” nivå, och låta resten av världen se ut som vanligt.

Att Apple helt skulle ta bort avgifterna på App Store för prenumerationer till andras appar kommer inte att hända. Trots allt, såväl Google Play som Galaxy Store och Microsoft Store tar faktiskt också 30% på in-app köp, som minskar till 15 % efter ett års prenumeration. I praktiken borde alltså även dessa ändra sina avgifter.

Men, frågan här handlar främst om musikstreaming, d.v.s. Apple Music vs Spotify, Deezer och de andra, eftersom Apple Music är så stora. Men ska det vara rättvist innebär det i så fall att samtliga ”stores” skulle behöva sänka sina avgifter specifikt på musikområdet.

Tittar vi på ett likartat område, gaming-sektorn, tar Steam också 30 procent i avgift på intäkterna, upp till 10 miljoner dollar. Mellan 10 – 50 miljoner tar de 25 procent, och sedan 20 procent för allt över 50 miljoner dollar.

Sony tar 30 procent i avgift genom Playstation Store, liksom Microsoft genom Xbox, medan Epic, som tillsammans med Spotify uttryckt kritiken mot Apple, tar 12 procent av intäkterna i avgift.

Vill vi vara sådana kan vi ju börja prata om plattformars cut, eller ”administrationsavgift”, generellt, där Twitch behåller hela 50 procent av intäkterna medan YouTube behåller 45 procent. OnlyFans tar ut 20 procent i avgift på prenumerationer på plattformen.

Jag skulle kanske vilja hävda att det här är en större fråga än enbart Apple och Apple Music, men man måste börja någonstans. Utan tvekan är det ett område som på ena eller andra sättet behöver regleras och balanseras.

Jag tror Apple kommer slåss med näbbar och klor genom att just hänvisa till vad som är ”kutym” vad det gäller avgiftsnivåer. Börjar man med ett område, musiken, så bör det rimligtvis även gälla andra områden? Kanske behöver vi helt enkelt en mycket mer övergripande lagstiftning som sätter en gräns, säg 15% på in-app-köp?

Nu får vi ge oss till tåls och vänta på Apples svar för att se vart det hela tar vägen.

—–

Spotify släppte kvartalsrapporten för Q1 2021 i förra veckan. Rapporten visar att tillväxten av användare inte riktigt levde upp till förväntningarna och aktien dök med 12 procent samma dag, trots att Spotify faktiskt gjorde vinst under kvartalet. Aktien har inte återhämtat sig än så länge efter nedgången, kursen ligger just nu på 247 dollar.

Totalt antal MAU under kvartalet var 356 miljoner, varav 158 miljoner var premium-användare. ARPU sjönk med 7 procent jämfört med samma period år 2020, och låg under kvartalet på 4,12 euro per användare och månad. Kanske kan vi förvänta oss att den kommer att öka till nästa kvartalsrapport eftersom Spotify höjt priserna i rätt många länder nu.

Intressant att analysera är förhållandet mellan gratis och betalande användare. För 10 år sedan var det bara ca 25 procent av användarna som betalade, men successivt har antalet betalande ökat. Utvecklingen under de senaste fem åren visar dock att förhållandet mellan gratisanvändare och betalande användare verkar ha stabiliserats, och t.o.m börjat gå ned något de senaste två åren:

2017 Q1: 132 milj. MAU, varav 52 milj. betalande (39,4%)
2018 Q1: 173 milj. MAU, varav 75 milj. betalande (43,4%)
2019 Q1: 217 milj. MAU, varav 100 milj. betalande (46,1 %)
2020 Q1: 286 milj. MAU, varav 130 milj. betalande (45,5%)
2021 Q1: 356 milj. MAU, varav 158 milj. betalande (44,4%)

Förmodligen beror detta på att Spotify har lanserats på många stora marknader där Spotify Free kanske är mer intressant, som t.ex. Indien, Ryssland och alla de afrikanska länder som Spotify lanserades i under det senaste kvartalet.

Totalt sett är det dock ganska imponerande att nästan hälften av alla användare betalar för Spotify, med tanke på att gratistjänsten troligen ”duger” för de flesta vanliga musiklyssnare.

Att ha en betalprenumeration för musik har på många marknader blivit lika naturligt som att ha ett mobilabonnemang. Och det finns utrymme för tillväxt, trots allt, 356 milj. MAU är faktiskt inte ens 5 procent av jordens befolkning.

Lite oroande är det kanske ändå att antalet betalande ”bara” ökade med 3 miljoner från Q4 2020. Men vi får nog vänta på nästa kvartalsrapport för att se om det är en trend som håller i sig.

I rapporten skriver man fortsatt också om ”two-sided marketplace”, och den här paragrafen tycker jag var lite intressant, med anledning av diskussionerna kring att labels och artister kan avstå intäkter för att få bättre promotion:

”At our Stream On event, we announced that we’re testing a new commercial tool called Discovery Mode with a small group of labels that enables artists to better reach new audiences on Spotify. To ensure the tool is accessible to artists at any stage of their careers, it will not require any upfront budget and instead, labels or rights holders agree to be paid a promotional recording royalty rate for streams in personalized listening sessions where we provided this service. Early results from the labels participating have been positive with participating labels seeing a 30% increase in streams for content opted in on average.”

Läs hela kvartalsrapporten (PDF)

—–

Även Apple kom med sin kvartalsrapport i veckan. Den visade att bolaget ökat sina intäkter med 54 procent (!) jämfört med samma kvartal förra året. Man börjar närma sig 1 miljard dollar per dag i intäkter, och mycket av ökningen går att härleda till prenumerationer på Apples egna tjänster. Luca Maestri, CFO på Apple, säger:

– During the March quarter, we added more than 40 million paid subs sequentially, and we have now reached more than 660 million paid subscriptions across the services on our platform. That’s 145 million more than a year ago, and double the number it had two and a half years ago.

Apple avslöjar inte specifikt hur många av dessa prenumeranter som hörde till Apple Music, de senaste siffrorna från sommaren 2020 är fortfarande de som gäller, 72 miljoner betalande prenumeranter. Troligen bör de väl ligga åtminstone kring 75 miljoner nu.

Apple Music har också lanserat City Charts, ett gäng spellistor som fokuserar på specifika städer runt om i världen och som innehåller de 25 mest spelade låtarna i respektive stad just nu.

Tyvärr finns ingen svensk stad med, vilket kanske inte är så konstigt, dels med tanke på att vi egentligen inte har några riktiga storstäder samt att den absoluta majoriteten av användare i t.ex. Stockholm använder en annan plattform för streaming.

—–

Tencent Music Entertainment har hamnat i blåsväder när Kinas konkurrensmyndighet kritiserar vissa exklusiva avtal som har slutits med artister och bolag.

Myndigheten menar att licensavtalen hindrar andra streamingtjänster i Kina, som t ex NetEase, att använda samma musik och hotar Tencent med böter på motsvarande 1,5 miljarder dollar om man inte ändrar i avtalen. Dessutom skulle Tencent kunna bli tvingad att sälja av vissa streamingtjänster (bolaget driver tre stycken i Kina).

Tidigare har kritiken handlat om exklusivitet i avtal med majorbolagen, men de nya avtalen är inte exklusiva så den här kritiken handlar om andra avtal, t.ex. det avtal man har med den taiwanesiska stjärnan Jay Chou.

Intressant i sammanhanget är ändå att Tencent äger 20 procent av världens största skivbolag, Universal Music Group, samt äger andelar i Warner Music Group och Spotify, liksom driver gemensamma skivbolag med samtliga majorbolag.

—–

Lalal.ai heter en ny tjänst som med hjälp av AI kan plocka bort sång eller instrument från låtar och skapa nya stems. Tjänsten använder sig av ett neuralt nätverk som heter Cassiopeia. Man laddar helt enkelt upp t.ex. en mp3-fil direkt på webbplatsen, och sedan separeras sång etc.

Jag testade med FamiljenDet snurrar i min skalle och Zara LarssonLush Life, och resultatet är riktigt, riktigt bra. Tjänsten är gratis för 3 låtar upp till 10 minuter, och kostar sedan i olika steg för hur mycket musik man tänkt sig att splitta.

—–

Deezer har lanserat en ny widget-spelare som går att bädda in på webbplatser och som inkluderar hela katalogen, låtar, podcasts, spellistor etc. Nicolas Pinoteau, Director of Partnership Solutions på Deezer, säger:

– Whether you’re an artist promoting an album, or a die-hard music lover that wants to share an amazing track, our customized widgets are designed to help you get heard. All you need to follow is our simple three-step process to embed any widget of your choice. The only hard part is deciding what you want to share and preview.

Läs mer

—–

Den nya pliktmaterialutredningen har överlämnats till Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning. Utredningen innehåller bland annat förslag på vilka typer av material som Kungliga biblioteket (KB) ska samla in i framtiden, något som berör musikbranschen där den allra största delen av musiken idag publiceras endast digitalt.

Pliktmaterialutredningen tillsattes av regeringen i november 2019, med syftet att se över regelverket för pliktleverans av material. Utgångspunkten var att ta fram en medie-, teknik- och formatoberoende reglering, som därmed också kan vara långsiktigt hållbar.

Karin Grönvall på KB säger:

– Teknikutvecklingen har sprungit ifrån den nuvarande pliktlagstiftningen och KB har under flera år lyft frågan om att förnya den. I annat fall finns risken att viktigt material inte samlas in och bevaras för framtida generationer.

– Det är mycket glädjande att utredningen nu är överlämnad till regeringen. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet och en bred remissbehandling. Det är särskilt viktigt att forskarsamhället engagerar sig i den processen eftersom det som samlas in i dag är framtidens forskningsmaterial.

Hela utredningen

—–

Square har nu officiellt köpt Tidal av Jay Z, eller åtminstone 80 procent av tjänsten. Det ska bli intressant att se vart den ”nya” tjänsten kommer ta vägen. Jack Dorsey har redan sagt att det kommer att vara ett nära samarbete mellan tjänsterna.

I USA använder många artister redan Square för att ta betalt för merchandise, både online och live (när det inte är pandemi). Dorsey har också signalerat att Square skulle kunna fungera som långivare, eller snarare som förskottsutbetalare av framtida streamingintäkter från Tidal.

—–

Lästips: How composer Kevin MacLeod became the king of royalty-free music

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se