30 april 2021

Brother Leo i globalt avtal med Universal

Universal Music Sweden i globalt avtal med Brother Leo (Ola Svensson) och hans egna label Oliniho Records.

Universal Music Sweden har tillsammans med Polydor/Island i Tyskland gjort ett globalt avtal med Ola Svenssons label Oliniho Records och hans nya projekt Brother Leo. Under året kommer det att släppas en hel del ny musik med spännande samarbeten. ”Det är ingen slump att Brother Leo dyker upp i så många bra sammanhang, han har en sällsynt kreativitet, tar sitt artisteri på allvar och matchar det med musikalitet och en unik förmåga att täcka poplandskapets vida spektrum” skriver Universal i ett pressmeddelande.

– När vi blev inbjudna till studion för att lyssna på vad Ola (Brother Leo) haft för sig senaste året motsvarade det våra höga förväntningar. Lysande låtar och inga generiska ”nästan-hits”. Varje låt hade en orsak och en egen plats i sammanhanget. Vi är jätteglada att Ola valde att samarbeta med Universal och ser fram emot att presentera musiken för hans publik, säger Peter Hart A&R på Universal Music.

– Det känns fantastiskt roligt att tillsammans med Brother Leo få skriva ett nytt kapitel i boken om svensk musikexport. Hans ständigt kreativa rastlöshet och hängivenhet för perfektion skapar musik som sätter sig rakt i hjärtat och visar att det svenska musikundret i allra högsta grad lever. Vi är väldigt stolta över att få fortsätta den resa som Brother Leo redan har startat och gemensamt hitta nya möjligheter framåt, säger Joakim Johansson, Managing Director.

Ola Svensson själv summerar:

– Samarbetet startade med musiken vilket var viktigt för mig. Jag kände snabbt att vi pratade samma kreativa språk och att alla förstod visionen med ’Brother Leo’ och vikten av lekfull, kreativ frihet. I slutändan var det självklart att det blev Universal. Det känns också fint på nått sätt att vara tillbaka där allt på många sätt startade för mig för många års sen. Lite som att cirkeln nu sluts samtidigt som en ny resa börjar. Det känns spännande och jag ser verkligen fram emot att göra den resan med Universal.

Lars Nylin

Bilden från vänster: Jael Steinberg (Artist strategy director), Robert Olausson (Senior project manager), Joakim Johansson (Managing Director), Brother Leo, Peter Hart (Senior A&R), Leif Käck (A&R Director). Saknas på bilden gör Frida Skogh (Senior PR Manager).