20 april 2021

JOHANSSON om Apple/UnitedMasters, Spotify/Locker Room mm

Apple investerar 420 miljoner kronor i indie-distributören UnitedMasters, skickar ut ett meddelande som tydligt kritiserar Spotify, som samtidigt köper Clubhouse-konkurrenten Locker Room och lanserar ett gäng nya spellistor. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Apple har investerat 420 miljoner kronor i digitala distributören UnitedMasters, tillsammans med Google/Alphabet och A16z. Google har sedan tidigare redan gått in med 650 miljoner kronor. Samtidigt meddelas att UnitedMasters ingått ett strategiskt samarbete med Apple.

Bakom UnitedMasters står bl a Steve Stoute, tidigare Sony och Interscope, som kan sägas vara en direkt konkurrent till The Orchard, Amuse, Believe, Tunecore och alla de andra distributörerna. UnitedMasters har en prenumerationsmodell som ger rättighetshavaren 100 procent av intäkterna.

Värt att nämna i sammanhanget är att Spotify tidigare visat viss förkärlek för en annan distributör, Distrokid, och köpte också in sig i distributören för ett par år sedan. Därför är det intressant att Apple nu ”väljer” en distributör som man stöttar lite extra, samtidigt som allt fler independent-distributörer blir uppköpta och inkorporerade i större företagsstrukturer.

De nya pengarna ska användas för att utveckla organisationen med målet att kunna tillhandahålla samma service som majorbolag kan erbjuda genom sina distributionstjänster.

Steve Stoute säger till TechCrunch:

– We want all artists to have the same opportunity. Currently, independent artists have less opportunity for success and we’re trying to remove that stigma. Every artist needs access to a CTO. Some of the value of what a manager is today for an artist needs to be transferred to that role.

Eddy Cue, Head of Services på Apple, säger i ett pressmeddelande:

– We’ve always been about trying to help artists and the best way to empower them is to make it easy for them to create and get their music out there. We want artists to be focused on creating the best music on the planet. That’s their art and skill and it’s hard to have to be the marketing person and the finance person and the salesperson and do all these things when you’re starting out.

Läs pressmeddelande

—–

Deepfakes och AI-skapad musik fortsätter att bli allt bättre och skapa rubriker. Nu senast är det fyra låtar gjorda av Google Magenta som väckt uppmärksamhet eftersom det låter precis som vore det Amy Winehouse, Kurt Cobain, Jimi Hendrix och Jim Morrisson.

Projektet kallas ”Lost Tapes of the 27 Club”, och syftar självklart på att samtliga fyra dog vid 27 års ålder, ett slag AI-tribute till vad de hade kunnat gjort om de fortfarande levt. Här länkar till låtarna på YouTube:

Man, I Know (Amy Winehouse)

Drowned in the Sun (Kurt Cobain/Nirvana)

You´re Going to Kill Me (Jimi Hendrix)

The Roads Are Alive (Jim Morrisson)

Oberoende av om det är andra musiker/sångare som används ovanpå den AI-skapade musiken eller röstsyntes, är  det svårt att höra skillnad från originalrösterna om man inte vetat att det var deepfake. Börjar det ändå inte bli dags att fenomenet hamnar högre upp på den juridiska dagordningen än vad fallet är idag?

Jay Z försökte ju för ca ett år sedan få bort flera videos från YouTube som använder sig av hans röst med hjälp av röstsyntes för att rappa 1 Moseboken, William Shakespeare, Billy Joel m.m. Även om YouTube till en början tog bort videorna baserat på DMCA, kom de sedan tillbaka eftersom de inte ansågs bryta mot upphovsrätten (läs mer).

Att härma någons röst, oberoende av om det görs av en människa eller på teknisk väg, omfattas idag inte av upphovsrättslagstiftningen. Det är snarare lagstiftning kring intrång i en persons integritet som kan åberopas. Räkna med att det här är ett fenomen som inte kommer försvinna utan snarare eskalera i takt med att AI-teknik och röstsyntes kan användas för att återskapa vilken röst som helst.

Idag är det några låtar här och där, vad händer när det med en knapptryckning går att generera hundratals eller tusentals nya låtar som Amy Winehouse sjunger?

Jag satte för övrigt ihop en spellista på YouTube med ett femtiotal AI-skapade musikverk: https://www.youtube.com/playlist?list=PLyKdEoRKl_gDMtomqzrwiJuLrtQKHWa6l

—–

Spotify har köpt Locker Room, en konkurrent till populära och diskuterade plattformen Clubhouse. Locker Room drivs av företaget Betty Labs, och har framför allt fokuserat på liveprat kring sport. Enligt Dow Jones ska värderingen på bolaget legat kring 50 miljoner dollar.

Spotify skriver i ett pressmeddelande:

”In the coming months, Spotify will evolve and expand Locker Room into an enhanced live audio experience for a wider range of creators and fans. Through this new live experience, Spotify will offer a range of sports, music, and cultural programming, as well as a host of interactive features that enable creators to connect with audiences in real time. We’ll give professional athletes, writers, musicians, songwriters, podcasters, and other global voices opportunities to host real-time discussions, debates, ask me anything (AMA) sessions, and more.”

Läs pressmeddelande

Spotify har också lanserat en ny samling spellistor som kallas Spotify Mixes. Användare har tillgång till tre nya mix-kategorier, artistmix, genremix och årtiondemix, med personliga spellistor som växer över tid baserat på vad som lyssnas på.

Den nya tjänsten är lite inspirerad av Daily Mix som är en populär del av Spotifys utbud och som idag är den spellista som användare lyssnar mest på.

Spotify Mixes bygger på med nya låtar istället för att låtarna byts ut, spellistorna inleds med låtar man redan visat att man gillar och fylls sedan på med andra låtar. Varje mix uppdateras regelbundet och innehåller musik baserad på de artister, genrer och årtionden du lyssnar på ofta.

—–

Apple Music skickade i fredags ut ett meddelande till alla som har musik på plattformen, ett lite halv-vasst meddelande som tydligt var ett slags respons på Spotifys lansering av Loud & Clear-sajten. I meddelandet står bl.a. att läsa:

”We believe in the value of music and paying creators fairly for their work. Since we launched the iTunes Store in 2003, we have helped millions of artists and songwriters make a living from music. As the discussion about streaming royalties continues, we believe it is important to share our values. We believe in paying every creator the same rate, that a play has a value, and that creators should never have to pay for featuring.”

I skottgluggen står helt klart Spotifys tester med att prioritera musik från rättighetshavare som avstår från en del av sin royalty, en del av det som kallas ”two-sided marketplace”, d.v.s. att både prenumeranterna och musikbranschens aktörer hanteras som kunder.

Apple Music skriver i sitt meddelande:

”Our average per play rate is $0.01. While royalties from streaming services are calculated on a stream share basis, a play still has a value. This value varies by subscription plan and country but averaged $0.01 for Apple Music individual paid plans in 2020. This includes label and publisher royalties. We do not pay a lower royalty rate in exchange for featuring.”

Intressant är också att man adresserar diskussionerna kring pro rata vs user centric, och säger:

”Like others, we have looked at alternative royalty models. Our analysis has shown that they would result in a limited redistribution of royalties with a varied impact to artists. Per play rates would cease to be the same for every play of a song. But more importantly, the changes would not increase what all creators earn from streaming. Instead, these changes would shift royalties towards a small number of labels while providing less transparency to creators everywhere.”

Börjar vi måhända se ett ordkrig segla upp mellan de två, globalt sett, största pengamaskinerna för strömmad musik?

Läs hela meddelandet

—–

Donationstjänsten Patreon har tagit in ytterligare 155 miljoner dollar i riskkapital, till en värdering på 4 miljarder dollar. Enligt tjänsten själv tjänar kreatörer över 100 miljoner dollar per månad från 7 miljoner ”patrons”.

Bland investerarna finns Tiger Global Management, Woodline Partners, Wellington Management, Lone Pine Capital m fl. Pengarna ska användas till internationell expansion och nya verktyg för kreatörer.

—–

Nya siffror från TikTok visar att appen har 732 miljoner MAU globalt och 100 miljoner MAU enbart i USA. 42 procent är i åldern 18-24 år (åtminstone vad de har registrerat för ålder), medan 17 procent är i åldern 13-17 år.

Användarna öppnar appen i genomsnitt 19 gånger per dag, och använder den i genomsnitt 89 minuter varje dag.

Enligt en intern undersökning TikTok har gjort säger 47% att de har köpt något som de har sett på TikTok, medan 67 procent säger att TikTok har inspirerat dem att köpa något även om de inte hade tänkt att göra det från början.

—–

Lästips 1: According to Twitch, the music industry should seek to attract gamers

—–

Lästips 2: Why SoundCloud has the music business right where it wants it

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se