10 november 2020

JOHANSSON om ByteDance, EMMA, Driift mm

Europeiska managers gör gemensam sak och kräver ökad transparens och rättvisa inom streamingen. Google tvingas blockera annonser från tjänster för andrahandsförsäljning av biljetter. Och ytterligare en ny tjänst för livestreaming lanseras, Driift. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

ByteDance, som bl a äger TikTok, men också nyhetsappen Toutiao, videoappen BuzzVideo, och streamingtjänsten Resso, är enligt Bloomberg på väg att ta in ytterligare kapital, hela 2 miljarder dollar. Bolaget skulle i rundan värderas till 180 miljarder dollar, vilket som jämförelse är mer än tre gånger så mycket som t ex Spotify, som just nu har en market cap på 52 miljarder dollar.

Det verkar också som om ByteDance planerar att introducera ett par av sina underbolag/produkter på börsen i Hong Kong, samtidigt som den nya konstruktionen av TikTok i USA är på gång med ett IPO-försök på New York-börsen. Man förväntar sig att kunna introduceras under 2021.

Oracle köpte tidigare i höst in sig på 12,5 procent i TikTok, medan Walmart köpte in sig med 7,5 procent. Oracle kommer hantera backend för all data i USA, och på det sättet säkra att användarnas data inte ”råkar” hamna där den inte ska vara.

Eftersom ca 40 procent av TikTok redan ägs av andra amerikanska investerare, kan man alltså säga att tillsammans med Walmart och Oracle ägs majoriteten av bolaget TikTok Global numera av amerikanska aktörer. Som bekant heter dock inte appen TikTok i Kina, utan Douyin, och är en helt separerad app som ByteDance fortfarande har majoritetsägande över.

—–

Spotify genomför just nu en undersökning bland sina kunder i USA om de skulle vara intresserade av att betala enbart för tillgången till podcasts, och som då skulle exkludera musik och annat innehåll. Tech Radar skriver att man undersöker en prissättning på 2,99 – 7,99 dollar i månaden, som också skulle innehålla extra material, exklusiva podcasts, snabbare tillgång till avsnitt jämfört med de som inte betalar, osv.

—–

En domstol i Paris har ålagt Google att sätta stopp så att icke officiella tjänster av konsertbiljetter kan buda och köpa annonsord på söktjänsten. Google har fått en del kritik för att man låter icke godkända aktörer (dvs icke godkända av promoters, venues etc), utnyttja sökfunktionen.

Exempel på andrahandstjänster som brukar använda sig av att köpa artistnamn och annat på Google är t ex Viagogo och StubHub, som på det sättet ”stjäl” sökresultaten från officiella och godkända biljettförsäljare.

I Frankrike är det sedan några år tillbaka förbjudet för aktörer som inte är godkända av promotern att sälja andrahandsbiljetter. Men, alla tjänsterna utgår inte från fransk mark, så det har varit bökigt att kunna sätta stopp för aktiviteten.

Det nya beslutet från Paris-domstolen innebär dock att ansvaret läggs på Google, som nu har en månad på sig att sätta stopp för budning och köp av sökord bland andrahandstjänster, oberoende av om bolagen är franska eller internationella.

—–

EMMA, European Music Managers Alliance, gick i veckan ut med ett officiellt uttalande där man vill tydliggöra de brister och problem som anses finnas i den nuvarande streamingekonomin. Organisationen, som har 1 400 medlemmar, påpekar ett antal saker som potentiellt gör att artister och utövare inte får ta del av intäkterna från streaming på ett rättvist sätt.

Problem som framhålls är t ex up-front betalningar som ”de stora” bolagen får, men som inte fördelas till artisterna, det sk ”black box”-problemet där upphovsrättsorganisationer inte har tillräcklig data för att kunna fördela pengar till rätt musikskapare, oskäliga artistavtal som man menar inte hör hemma i den digitala verkligheten, och en önskan om att branschen genomför ett ”fullskaligt” och ”transparent” försök för att se hur user-centric skulle kunna gynna artisterna.

I uttalandet skriver man bl a att streamingen genererar 1 miljon dollar/timme till de tre stora bolagen:

”The fact that streaming services are still licensed on the basis of the world as it was ten years ago – not the world as it is now – means too little if that $1m per hour is not reaching those who create and perform the music we love. In practice, three multinational global record corporations are still defined as the majority ”rights owners” of music. Inequitable and outdated licensing practices based upon ”market share” result in substantial upfront advance payments to labels, alongside equity stakes in digital services, secretive breakage clauses, non-disclosure agreements and a general lack of transparency.” Läs hela uttalandet (PDF)

EMMA, med Per Kviman som ordförande, kommer också medverka i en panel på Music Ally TV nu på fredag den 13 november, under temat ”Contract reform – what should the relationship between artists, songwriters, labels, and publishers look like in 2021?” Länk till panel

Music Ally TV höll för övrigt en intressant panel kring Deezers user-centric-satsning UCPS för några veckor sedan, vad status är etc. Med i panelen var också Lottaliina Pokkinen, som var ansvarig för den finska studien kring user-centric för ett par år sedan. Se panelen på YouTube

—–

Tencent Music Entertainment har skrivit licensavtal med peermusic, vilket innebär att musik från artister som bl a Buddy Holly, The Rolling Stones, Rihanna, Beyoncé och Justin Bieber nu kan göras tillgänglig för användare av Tencents musiktjänster. peermusic har sedan några år tillbaka ett lokalkontor i Kina, där man också signar och jobbar med kinesiska låtskrivare.

—–

Livesändningsplattformen Driift, som genomfört onlinesändningar med artister som Nick Cave, Biffy Clyro, Kylie Minogue, Dermot Kennedy, Lianne La Havas, James Bay och Niall Horan, utökar sin verksamhet till Australien och Nya Zeeland. Idén är att sända från kända venues i länderna och sälja virtuella biljetter online.

Driift samarbetar bl a med Dice, Ticketmaster, YouTube och Pulse Films, och har hittills sålt ca en kvarts miljon virtuella biljetter till olika livesändningar.

Ric Salmon, CEO för Driift, säger:

– We believe this is a format with enormous untapped potential, and one where the pandemic has unlocked previously unforeseen demand for unique, one-off, artist-led events. That demand has been strongly evident across Australia and New Zealand, which made expanding our operations Down Under an obvious step.

—–

Lästips: ’It’s the screams of the damned!’ The eerie AI world of deepfake music

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se