30 mars 2020

Kampanjen #loveRecordStores stöttar butiker

Med skivbolagen Pias och Beggars Banquet i spetsen har det i Storbritannien sjösatts kampanjen #LoveRecordStores för att stutta den fysiska skivhandeln i Coronautbrottets spår.

Kampanjen välkomnar alla att delta genom att dela inlägg på Instagram eller Twitter med hashtagen #LoveRecordStores och beskriva vad fysiska butiker betyder för dem.

Även artister finns med och stöttar kampanjen. Paul Weller säger i ett pressmeddelande:

– Jag skulle känna mig helt tom utan mina favorit-skivbutiker, jag tänker på Rough Trade, Sounds Of The Universe, Honest Jon’s och alla andra självständiga skivbutiker. Låt oss alla försöka hålla butikerna igång under dessa märkliga tider.

Tidningen Gaffa har frågat några svenska butiker vad dessa tycker om initiativet.

– Situationen just nu är ju, som för de flesta, minst sagt ansträngd. För vår del är alla initiativ som kan få folk att köpa en skiva såklart bra. Det största initiativet som tagits är Record Store Day, men som i år tyvärr skjutits upp. Vår skivbutik har funnits i drygt 40 år och har tagit sig igenom flera kriser så vi är hoppfulla om att vi även ska klara denna, säger Niklas Berg, VD på Pet Sounds Records i Stockholm.

Även Nya Musik i Jönköping har en nedgång men Martin Thörewik ser ändå ljuspunkter:

– Däremot är det till extra stor tröst nu att vi har en webbutik där personer från hela landet kan beställa från oss. Kampanjen #LoveRecordStores låter som ett jättebra initiativ! Något som vi säkert kommer att haka på. Det är viktigt att uppmärksamma situationen om fysiska skivbutiker så vi kan få leva kvar och få lite kärlek från kunder i dessa tider.

– Självständiga skivbutiker har spelat en stor roll i att supporta och utveckla artister och deras musik i årtionden, nu är det dags för musikbolagen och deras artister att visa support och ge någonting tillbaka, säger Jason Rackham på PIAS, initiativtagare till kampanjen.

Lars Nylin