11 november 2019

Leonard Cohen made in Majorna

I mars i år fick Göteborgsgrafikern Daniel Ekelund ett sms av det mer spektakulära slaget. Det var Leonard Cohens familj som hörde av sig. Nästa vecka kommer det postuma albumet Thanks For The Dance med formgivning av Daniel.

Den som hörde av sig till Daniel Ekelund efter att ha imponerats av svenskens arbeten via Instagram var Adam Cohen, Leonard Cohens son.

Denne skrev:

”Hello. Love your work. My name is Adam Cohen. I’m working on a posthumous album of Leonard Cohen songs. He was my father. The album will be called ”Thanks For The Dance”. I like your compositions. I like the simplicity and the strength of the graphic shapes you use. This is a project that requires inspiration. It will then need to be accepted by the rest of the Cohen family, and Sony. Are you interested in trying/proposing something?”

Svaret från det lilla grafiska kontoret Visla i Majorna blev snabbt och tveklöst jakande. Det dröjde dock ett tag innan svensken insåg att han var den ende formgivaren i processen. Sedan dess har Daniel arbetat intensivt med att utforma den grafiska världen och paketeringen av det absolut sista Leonard Cohen-albumet, som släpps den 22/11. Inskannade original av låttexter, poesi, teckningar och fotografier ur familjen Cohens samling har skickats till Daniel för att enligt arbetsbeskrivningen ”väcka dessa till liv”.

– När jag tidigare i höst fick listan på de som bidragit till albumet blev jag smått vimmelkantig av att se mitt namn figurera bland ikoner som Rick Rubin, Daniel Lanois, Justin Vernon, Beck, Bryce Dessner från the National, Richard Reed Parry (Arcade Fire), Damien Rice och Leslie Feist, säger Daniel.

Den här veckan befinner han sig i London för att få en förhandslyssning på albumet och för att träffa Adam Cohen för första gången.

Vad kommer du att säga först?

– Tack för möjligheten!

Lars Nylin