24 september 2019

Sony/ATV fortsatt störst, MXM gör entré

Sony/ATV är fortsatt marknadsledande förlag, visar Musikförläggarnas sammanställning av Q2, dock med en något lägre andel än vid förra kvartalet. I översikten visar sig nu för första gången också Max Martins förlag MXM Music, som öppnade Sverigekontor förra året.

Sony/ATV har 18,44 procent av andelarna på singellistans topp 100 under årets andra kvartal. Universal Music Publishing följer tätt efter med 17,06% – en ökning med ett par procent sedan förra kvartalet. Kobalt backar en aning och tar 11,52% av anderlarna men är fortsatt tvåa, före Warner Chappell på 7,13%.

I topp på singellistan under Q2 hamnar Aviciis SOS som Kobalt, Sony/ATV, BMG och Warner Chappell har förlagsandelar i. Avicii finns även på plats tio med Tough Love (feat Agnes,Vargas & Lagola).

Sju av de tio största låtarna på listan under kvartalet kommer från svenska artister och fem av dem framförs på svenska. Molly Sandéns tolkning av Jonathan JohanssonRosa Himmel (UMP, manus) finns på plats fyra medan övriga svenska låtar på topp 10 kommer från Hov1, Z.E och Mares.

Max Martins förlag MXM Music, som numera finns etablerat i Sverige, har för första gången en tårtbit i diagrammet –  en följd av Ed Sheerans I Don’t Care (MXM Music, Kobalt, Universal Music Publising, Sony/ATV, BMG) som blir femma på Topp 100 för Q2.

Tidigare kvartalsrapporter från Musikförläggarna hittar du här.

Christel Valsinger