Förlag 23 september 2019

4 snabba, Pelle Lidell/EKKO

Musikförläggarna finns med på Bokmässan i helgen och tar upp ämnet K-pop – se separat artikel. MI har pratat med Pelle Lidell på Sydkorea-ägda EKKO.

Vad är det som händer på Bokmässan?

– Musikförläggarna har bjudit ner mig och Cazzi Opeia för att tala om K-popens fortsatta frammarsch och tillväxt på den globala arenan. Kulturskillnader/likheter, musikaliska differenser, affärsetik, är några ämnen som kommer att diskuteras. Vi tackade självklart ja – dels för att våra vänner i Musikförläggarna frågade och dels för att vi tycker att ämnet är intressant samt att vi får chans att informera mer om just vad K-pop faktiskt är. Som sagt, det pågår stora, globala förändringar i musikbranschen där K-popen är en av flera intressanta ingredienser.

Cazzi Opeia tycks ha en hel del i luften?

– Cazzi Opeia har tillsammans med sina låtskrivarkollegor från EKKO; Ellen Berg och Moonshine (Ludvig Evers & Jonatan Gusmark) skördat enorma framgångar i K-popvärlden under 2018 och 2019 vilket resulterat i ett antal förstaplaceringar (Billboard World Chart, Billboard K-Pop Chart m.fl.), miljarder genererade streams, över fem miljoner sålda CD:s och flera hundra miljoner YouTube views med de smashhit-singlar hon co-skrivit. Cazzi är ett superproffs och är mycket omtyckt på den internationella arenan. Cazzi ses som en grym co-writer att samarbeta med och är en fantastisk ambassadör för svenska upphovspersoner och svensk musikbransch. Cazzi Opeia och hennes nämnda kollegor kom nyligen hem från en sydostasiatisk låtskrivarturné efter inbjudan från skivbolagsjättarna SM, JYP, Big Hit och FNC. Hennes framgångar i K-popvärlden har också resulterat i ett stort intresse från Storbritannien och framförallt USA eftersom major labels i USA signar K-popakter nu.

Upplever du en växande insikt/förståelse för K-pop i den svenska branschen?

– Ja, visst har förståelsen ökat, men det har tagit tid. För 10 år sedan var tongångarna inom vår bransch inte lika positiva. K-pop sågs då som något mindre värt än den popkultur vi själva befinner oss i och är en del av. Själv såg jag en enorm ”poptastisk” värld, fullt jämförbar med vad den brittiska popvågen i början av 80-talet gav oss – men nu i eskapistisk fyrfärg och i 2.0 utförande. Förövrigt tyckte jag att K-pop var en ny och jäkligt intressant färg att lägga på ”musikförlagspaletten”. Från väst till öst och från öst till väst…

Vad har EKKO på gång i övrigt?

– I K-popvärlden har vi många nya releaser nu under hösten vilka känns spännande. Bl.a. miljonsäljarna Twice (JYP), Super M och Super Junior (SM) för att nämna några. I Los Angeles har vår nya signing, den Grammyvinnande producenten Che Pope även en exekutiv roll i vår expanderande verksamhet. Detta har på senare tid resulterat i kollaborationer med Roc Nation och Maverick Management. I London jobbar vi med flera major label-projekt som känns riktigt lovande. På hemmaplan är nu vårt 10-studiokomplex i SoFo på Södermalm i Stockholm, EKKO The Lab, i full gång efter starten i tidigare i år. Nu i december går flyttlasset till vårt nya kontor i SoFo. Så vi har minst sagt händerna fulla.

Lars Nylin