15 juli 2019

Kristofer Åkesson till Society Icon

Live Nations svenska marknads- och kommunikationsdirektör Kristofer Åkesson byter jobb. Ny arbetsplats blir techbolaget Society icon.

För några veckor sedan stod det klart att det svenska techbolaget Society icon stängt en investeringsrunda. Nu har bolaget presenterat en första tung rekrytering i form av Live Nations svenska marknads- och kommunikationsdirektör Kristofer Åkesson.

Åkesson lämnar Live Nation efter nio år och går in som delägare och COO för Society icon, med uppgift att leda den expansion man står inför, både i och utanför Norden.

Society icon föddes ur idén att individen kommer stå i centrum i framtidens marknadsföring. Society icons marknadsplats och AI-teknik ger varumärken och bolag möjlighet att få direktkontakt med sina fans och kunder (iconer), och låta dem göra marknadsföring åt dem i sina egna kanaler samtidigt som personer får chans att jobba med sina favoritvarumärken.

Åkesson sitter idag i Live Nation Sveriges ledningsgrupp och har i många år varit en nyckelperson och ansiktet utåt för den internationella konsertarrangören. I år har han bland annat lanserat och varit med och producerat Swedish House Mafias tre återföreningskonserter på Tele2 Arena och festivalen Lollapalooza Stockholm.

”Jag lämnar ett drömjobb för ett annat. Genom åren på Live Nation har jag träffat många bolag som erbjudit olika lösningar för influencer marketing, men aldrig känt att det funnits ett bra och effektivt alternativ. När Mose presenterade Society icon för 1,5 år sedan förstod jag direkt att idén och tekniken, där den vanliga människan och dess följare står i centrum, inte bara var framtiden för influencer marketing, utan i förlängningen även för marknadsföring och kundlojalitet i stort”, säger Kristofer Åkesson i ett pressmeddelande.

”Kristofer är en drömrekrytering. Jag har länge imponerats över hans förmåga att förstå och förutse trender och beteenden, och som kund till oss i 1,5 år har han gjort produkten ännu bättre. Han har sedan dag ett förstått den långsiktiga potentialen med Society icon, och med sin kunskap, erfarenhet och idéer kommer han vara ovärderlig i vår fortsatta expansion.”, säger Mose Haregot, VD och grundare Society icon.

”När jag nu sett värdet och effekten av tjänsten från kundsidan var det självklart att tacka ja när Mose ställde frågan, även om det såklart var ett svårt beslut att lämna ett bolag och bransch jag älskar. Jag är enormt peppad på att tidigt komma in i bolaget och tillsammans med Mose och det grymma teamet bygga en internationell marknadsplats där bolag och personer möts, och kan jobba tillsammans och utbyta tjänster och produkter med bara några få knapptryck. I det mötet finns enorm potential som sträcker sig långt längre än bara marknadsföring”, fortsätter Åkesson.

Society icon  samarbetar med olika bolag inom musik, mode, skönhet, inredning. Exempel på befintliga kunder är H&M, Aller Media, Warner Music och Live Nation.

Lars Nylin