Förlag 1 juli 2019

Epidemic satsar i Asien

Svenska Epidemic Sound har varit kontroversiella i sin affärsmodell med musikleverans till lågt pris utanför de traditionella rättighetsuppläggen. Inte minst har Musikindustrin.se stundtals kritiserat bolaget.

Men det går inte att ta från Epidemic att de tycks ha hittat en modell som det finns efterfrågan av, musik till exempelvis YouTubers, sociala medier eller TV-serier, och nu satsar man stort i Asien med utgångspunkt i Sydkorea.

Bolaget har i en kapitalrunda tagit in motsvarande 190 miljoner kronor, i en ny kapitalrunda och pengarna ska bland annat användas i Asien.

”Vi har sett en stark ökning i efterfrågan för Epidemic Sounds musikplattform på den asiatiska kontinenten även innan vi har en närvaro. Den här lanseringen känns som ett naturligt nästa steg för oss”, säger Epidemics VD Oscar Höglund i ett pressmeddelande.

Enligt tidningen Techcruch värderas Epidemic Sound till 3,4 miljarder kronor i den aktuella riskkapitalrundan. 2017 var motsvarande summa 1 miljard. Pengarna kommer från Sydkoreanska DS Asset Management och SEB. Bland delägare sedan tidigare finns EQT, Creandum och Fredrik Wester.

Bolaget som finns på Södermalm i Stockholm gjorde 2017 en förlust på 17 miljoner kronor vid en omsättning på 113 miljoner, bokslutet för 2018 är ännu inte offentligt.

Lars Nylin