Förlag 14 maj 2019

Ny logo för Warner Chappell – och nyheter på Stockholmskontoret

Warner Chappell Music (WCM) har fått ny kostym. Den nya loggan och varumärkesprofilen presenterades i ett globalt pressmeddelande i måndags. Dessutom har Stockholmskontoret fått förstärkning och A&R-avdelningen omformats.

I början av året presenterades Warner Chappell Musics nya globala ledarduo Guy Moot och Carianne Marshall, samtidigt som förlaget flyttade in i nya lokaler i Los Angeles Art district.

Nu lanseras också en ny logo som går hand i hand med förlagets nya varumärkesprofil, utvecklad i samarbete med designstudion Pentagram.

“Vi är stolta över att börja denna nya era med ett nytt utseende som speglar både vårt arv och vår framtid”, sa Guy Moot och Carianne Marshall i samband med tillkännagivandet. “Vi älskar vår nya logotyp, som är en hyllning till våra låtskrivare och kraften, känslorna och tidlösheten i deras hantverk.”

Logotypen vill föra tankarna till både det mänskligt kreativa och det uppburna i låtskrivarhantverket, med en slags kungakrona ritad för hand, där bokstäverna W, M och C kan utläsas. Handstilen är tänkt att påminna om både graffiti och kalligrafi. I och med rebrandingen släpper förlaget också slash-tecknet i Warner/Chappell, och “musik” finns nu med i logotypen.

“Det har alltid varit en del av vårt namn, men vi ville vara tydliga att det är vårt skäl att vara”, sa Moot och Marshall.

Warner Chappell Scandinavias svenske VD Lars Karlsson är nöjd med den nya profilen. I en kommentar till MI skriver han:

”Detta är ett tillfälle för oss att bjuda in låtskrivare att ta en titt på Warner Chappell Music. Vi har haft oerhörd framgång med våra svenska låtskrivare genom åren – naturligtvis toppat av Wolf Cousins-projektet – och jag är helt övertygad om att den här framgången kommer att fortsätta under de kommande åren. Nu är bolaget mer globalt fokuserat än någonsin, det är en utmärkt möjlighet att ytterligare stärka våra nordiska författares kreativitet internationellt.”

Även på Stockholmskontoret sker förändringar just nu. A&R-avdelningen har organiserats om och leds nu av Arvid Frisk. En ny Creative Services-division har inrättats, ledd av Karin Antonsson, som stöds av nyanställda Mira Jarl.

”Låtskrivare är kärnan i musikbranschen. Vi är här för att lyfta dem och vårda deras karriärer, främja samarbeten och bygga deras arv. Jag är övertygad om att låtarna som toppar listorna idag kommer att uppskattas i årtionden framöver. På Warner Chappell Music kan vi hjälpa våra låtskrivare att göra en låt till en hit och en hit till en klassiker. Detta rebrand visar låtskrivare från alla genrer att vi är ett musikföretag, inte bara ett musikförlag, och de borde komma till oss först om de söker långsiktiga och kommersiella framgångar.”  

Guy Moot och Carianne Marshall lyfter Sverige som ett viktigt land för förlagets utveckling:

“Stockholm är ett epicenter för globalt låtskrivande och vår nordiska verksamhet är en av de viktigaste drivkrafterna för tillväxt för Warner Chappell Music.”

“Så vi ska göra ännu mer för att främja samarbeten mellan våra nordiska författare och deras kamrater runt om i världen. Det är spännande tider framför oss.”

Christel Valsinger

Den som vill se logotypen växa fram kan titta här: