Stort intresse för Aviciis SOS

Aviciis postumt utgivna singel SOS väcker stort intresse och möter kärlek från både svenska och utländska musikskribenter. 

Det blev ett snabbt kliv upp i topp på Sverigetopplistan och svenska Spotifylistan för SOS med Avicii och Aloe Blacc, färdigställd av producenterna Albin Nedler och Kristoffer Fogelmark. På globala Spotifylistan ligger den i skrivande stund femma.

Att Avicii lämnat många fans och musikskribenter med obesvarade frågor efter sin död förra året märks i mediarapporteringen av låten. EDM. com skriver:

”Vaguely tropical and characteristically melodic, SOS pairs the saccharine style for which Avicii garnered worldwide renown with lyrics that perhaps illuminate his struggles. Delivering them is Aloe Blacc, whose soulful voice serves as a fitting complement.”

I ett längre reportage med rubriken ”Avicii’s death left many questions. Will his new music provide answers?” har New York Times intervjuat Universal Musics VD Per Sundin och Sony/ATV:s VD Johnny Tennander, som båda jobbade med Avicii.  I artikeln hörs även Tims pappa Klas Bergling och Tim samarbetspartners Carl Falk, Albin Nedler och Vincent Pontare. Fin och genomgripande läsning som finns här.

Renodlade recensioner kommer främst från svensk press. I Dagens Nyheter delar Kajsa Haidl ut betyget 4/5 och skriver: ”På SOS möter hans (Aloe Blaccs, MI:s anm) kraftfulla röst en produktion lika lätt som en stigande heliumballong mot himlen. Det är känsligt, lekfullt och med elegant trillande melodislingor.”

Annah Björk skriver i Svenska Dagbladet att låten ”är en hit efter bara några sekunder” och delar ut betyget 4/6.

Aftonbladets Markus Larsson är mer tveksam, delar ut en tvåa och skriver: ”Ska musiken över huvud taget jämföras med något som Avicii har gjort tidigare, eller är det en epilog som av förklarliga skäl står utanför resten av låtkatalogen? /…/ Nya singeln är framför allt en del av ett sorts sorgearbete som fortfarande pågår. Ur det perspektivet blir alla eventuella betyg rätt futtiga, kanske också onödiga.”

Christel Valsinger
Foto: Sean Eriksson