1 april 2019

SxSW/facit ur svensk vinkel

Export Music Sweden inledde årets närvaro på SxSW i Austin med ett anförande av handelsminister Ann Linde. Även fortsättningen blev på hög nivå.

Export Music Sweden arrangerade precis som förra året en ”matchmaking session” med lunch i SAS Scandinavian House i Austin och satte ihop 15 svenska delegater från bl a Universal Music, Amuse, Warner, Year 0001, Ström, Debaser, Stim och Ifpi med 15 amerikanska delegater, bl.a från bolag som YouTube Music, CoveyLaw, Eventbrite och Superfly.

– Till vår hjälp hade vi vår konsult Merauder. Det blev mycket bra feedback från delegaterna. Stort tack till alla på plats, handelsministern, Merauder och SAS, säger Jesper Thorsson, VD på Export Music Sweden, till MI.

ExMS samlade även svenska delegater under två frukostar rubricerade Export Music Sweden Power Breakfast för att alla delegater skulle kunna byta SxSW-erfarenheter och tips med varann. Något man enligt Thorsson kommer att upprepa i större skala framöver.

Roskilde Festivalen arrangerade en spelning med Nordiska band, utanför SAS-huset, som gick under JAJAJA-flagg. Samma varumärke som de nordiska exportkontoren använder när de gemensamt arrangerar klubbkvällar i Berlin och London. ShitKid representerade Sverige.

– Det blev i stora drag ett mycket bra SxSW från ExMS horisont, summerar Jesper Thorsson närvaron på världens mest prestigefyllda musik- och festivalsammankomst.

Lars Nylin