26 mars 2019

JOHANSSON om EU-direktivet, Indien, Tencent mm

Under tisdagen röstade EU-parlamentet igenom det nya upphovsrättsdirektivet, med en ganska klar majoritet. Nu börjar det ”riktiga” arbetet.

Ända in i det sista har det nya upphovsrättsdirektivet diskuterats och debatterats. Under de senaste dagarna har vi sett en uppsjö av debattartiklar som på olika sätt försökt att påverka de 751 ledamöterna till en röst för eller emot.

Turerna har varit många kring direktivet under de senaste nio månaderna. ”Båda sidor” har givit och tagit i förhandlingarna ända sedan förra sommaren, då direktivet först röstades ned i parlamentet.

Under tisdagen var det 348 ledamöter som röstade för direktivet, medan 274 röstade mot. 36 ledamöter avstod att rösta. Nu återstår bara att medlemsländerna godkänner det hela, vilket mer eller mindre borde vara klart sedan det tidigare godkännandet i trilog-samtalen med kommissionen och parlamentet.

SKAP var snabba ute med en kommentar till resultatet, Alfons Karabuda säger:

– Det har sagts att detta är en ’once in a generation’-reform, och Parlamentet kan vara stolta över sin positiva röst idag. Vi ser nu fram emot ett slutgiltigt antagande av EU:s medlemsländer de närmaste dagarna. Vi står sedan redo att bidra till implementeringen av direktivet i Sverige så det kan leva upp till sitt löfte att förbättra möjligheterna för de som skapar innehållet som möjliggör för alla mellanhänders olika affärsmodeller online.

Egentligen är det här bara början på det som kommer bli det stora arbetet, att i varje medlemsland komma fram till förslag för lagändringar som ska balansera de olika aktörernas intressen, samt att införa de funktioner som direktivet innebär. Men, utan tvekan jublar musikindustrin och de kreativa näringarna idag, efter mycket och hårt arbete. MI kommer att återkomma och göra ytterligare analyser kring den exakta texten som nu röstats igenom.

—–

Kriget om den indiska marknaden har lett till ett prisfall på streamingprenumerationer. Spotifys prissättning på prenumerationer kritiserades i samband med att tjänsten lanserades för några veckor sedan i landet. När YouTube Music lanserades för ett par veckor sedan lade man sig ännu lägre, på motsvarande 13 kr/mån.

Och nu meddelar konkurrenten JioSaavn att de sänker sin årsbaserade prenumerationskostnad till 299 rupees, vilket motsvarar 40 kronor per år, eller ca 3,30 kr per månad. Självklart är det ett sätt för JioSaavn att locka till sig användare långsiktigt genom att de signar upp på ett helt år. Efter det första året kommer den fasta prenumerationskostnaden att vara 399 rupees per år, vilket visar att man tänker sig att behålla det här låga priset långsiktigt.

—–

Warner Music Group har skrivit avtal med Endel, en AI-app, för algoritmskapad produktion av 20 album. Fem av albumen har redan publicerats, och det är kontext- och känslobaserad musik det handlar om, med album betitlade Clear Night, Rainy Night, Cloudy Afternoon, Cloudy Night, Foggy Morning och de kommande Focus, Relax, On-the-Go m fl.

Appen lanserades i november och hamnade snabbt på listan över mest nedladdade appar i Japan. Några av de andra aktörerna som är involverade i appen är Sony, Concord Music, AVEX, RoyaltyExchange etc.

Kevin Gore, ansvarig för Warners Arts Music Division, kommenterar samarbetet med Endel:

– Their innovative compositions provide unique listening experiences that will be introduced to a larger audience through the extensive reach of the Arts Music division’s marketing and distribution resources. I’m certain listeners enjoying these new albums will benefit from reduced anxiety and improved mood.

—–

Musikbiblioteket SoundVault, som bl a används mycket av YouTubers, har skrivit avtal med Sony/ATV´s avdelning för produktionsmusik under EMI-flaggan. Det innebär att katalogen nu kommer finnas tillgänglig för synk genom SoundVault. Alex Black från Sony/ATV, säger:

– Enabling easy sync access to our incredible catalogue of production music for the new breed of video creatives has long been a target for EMI Production Music. We’ve been impressed with SoundVault’s vision for the management of sync rights in the UGC community and are looking forward to seeing how their technology enhances the licensing process for rights owners and video creators alike.

—–

Splice, en plattform för musikskapande, har tagit in en halv miljard kronor i nytt kapital. Förutom att tillhandahålla en produktionsmiljö för 16,99 dollar i månaden erbjuder tjänsten ett musikbibliotek med 2 miljoner låtar. Över en miljon har registrerat sig för att använda plattformen.

Bland de som nu investerat finns LionTree och Matt Pincus, som sålde av förlaget SONGS till Kobalt förra året.

—–

Indiens största musikbolag T-Series YouTube-kanal passerade under en stund PewDiePie´s som den största kanalen, med 90 394 000 prenumeranter, 7 000 fler än den svenske megastjärnan. Men fansen såg det hela och såg till så att PewDiePie snabbt kom tillbaka till nr 1.

—–

Tencent Music Entertainment rapporterar att de under det sista kvartalet 2018 ökade sin intäkter med över 50 procent jämfört med samma period 2017. Intäkterna landade på 785 miljoner dollar för kvartalet.

Samtidigt gick de med en större förlust, 127 miljoner dollar, en förlust som bolaget härledde till ovanliga engångsposter. De rapporterar imponerande 644 miljoner MAU (månatliga aktiva användare) på samtliga tjänster som de de äger, en ökning med närmare 7 procent jämfört med 2017.

Börsen reagerade negativt på den nya siffrorna, och aktien har haft en lite skumpig väg sedan introduktionen förra året. Värdet på aktien var ca 14 dollar vid introduktion och ligger nu på ca 17 dollar, efter en topp på 19 dollar för några veckor sedan.

—–

Även i Frankrike är intäkterna till musikbolag från digital musik nu större än den fysiska försäljningen (vi rapporterade i förra veckan att Tyskland genomgick skiftet under 2018). 57 procent av intäkterna kom från streaming och downloads i Frankrike under året, och streamingen såg en intäktsökning på 23 procent jämfört med året innan.

Betalda streamingabonnemang stod för 41 procent av de totala intäkterna, som ökade med 1,8 procent. Frankrike har dock fortfarande en lång väg kvar till de tidigare rekordnivåerna i början av 00-talet, marknaden för inspelad musik är ca 60 procent av vad den en gång var.

—–

Spotify for Artists har fått en del uppdateringar, med ny indelning av underavdelningar och en ny första sida när man loggar in, där det finns tips och tricks kring spellistor och annat. En egen sida för artistprofilen finns också där man kan gå in och redigera bilder etc.

—–

För den som inte riktigt har koll på vad TikTok (tidigare Musical.ly) är, och hur oerhört populärt det är framför allt bland yngre mobilanvändare, finns nu en gratis handbok för hur man kan använda appen för att marknadsföra sin musik.

https://media.fanbytes.co.uk/tiktokmusic

—–

Bandsintown har köpt upp nyhetssajten Hypebot, inriktad mot musikbranschen, liksom MusicThinkForum.com, ett forum för artister och musiker. Bandsintown har 500 000 registrerade artister.

—–

Streamingtjänsten Anghami meddelar att de har skrivit en större mängd avtal med podcast-plattformar i Mellanöstern och Afrika. Innehållet kommer nu integreras på streamingtjänsten, på samma sätt som Spotify integrerar mängder av podcasts. Rami Zeidan, VP of Partnerships, säger:

– At Anghami we are focused at presenting our users with a variety of entertaining content. A highly enriching audio experience with music at it is core. With a user centric approach, we will present a variety of audio formats to keep tailoring to personal tastes and interests, focusing on MENA users, and MENA creators. The local Podcasting community is a creative one, they present relevant content to the MENA consumer in Arabic and English languages.

—–

Donationsplattformen Patreon kommer ändra sin prisstruktur från maj månad, vilket helt enkelt innebär att skapare till innehåll får en mindre andel av donationerna från användare. Fram till nu har Patreon tagit en provision på 5 procent, men kommer nu höjas till lite olika nivåer beroende av vad kreatörerna vill ha för tjänst.

Det blir tre nya nivåer på 8, 9 och 12 procent, beroende av om man vill sälja merchandise, ha flera användare på samma konto eller kunna ta hjälp av snabb support från plattformen, som i dagsläget har 170 anställda, 100 000 kreatörer som använder tjänsten och hade intäkter på närmare 5 miljarder kronor under föregående år.

—–

Lästips 1: Market dominance is unhealthy for consumers and rightsholders (MBW)

Lästips 2: I´m Finishing What He Started: Ahmet Zappa On Bringing Frank´s Vision To Life

—–

Daniel Johansson