Nyheter 5 mars 2019

JOHANSSON om Kobalt, Spotify, Fortnite mm

En miljon nya prenumeranter för Spotify på fem dagar. Kobalt tar in åtminstone en miljard kronor i nytt kapital. Weezer får en egen ö i Fortnite. Det och mycket mer från Daniel Johansson.

—–

Intäkterna för inspelad musik i USA under 2018 visar på en historisk ökning, och på bara tre år har de totala intäkterna gått från 7,6 miljarder dollar till närmare 10 miljarder, som motsvarar samma nivå som år 2008. Intäkterna från streaming har nästan dubblerats mellan 2016 och 2018.

Under 2018 gick försäljningen av downloads ned så mycket att försäljningen av fysiska skivor, CD och vinyl, blev större än det en gång så lyckade formatet, trots att även den fysiska försäljningen gick ned med 23 procent. Downloads stod för bara 11 procent av de totala intäkterna till masterägare under året. För fem år sedan representerade downloads 40 procent.

75 procent av intäkterna i USA under 2018 kom från streaming, och landade på 7,4 miljarder dollar, vilket var en ökning med 30 procent jämfört med år 2017. Femtio miljoner amerikaner betalar nu för ett streamingabonnemang, en rejäl ökning från 35 miljoner året innan. Samtidigt är 50 miljoner bara 15 procent av den totala befolkningen vilket innebär att det fortfarande finns gott om utrymme för tillväxt.

Vinylförsäljningen fortsätter att öka i USA, med 8 procent, och landade på 419 miljoner dollar, vilket faktiskt är den högsta nivån sedan år 1988, även om vinylskivorna då hade tappat lite av sin glans och passerats av den förinspelade kassetten som stod för hela 53 procent av de totala intäkterna.

RIAAS rapport för 2018 (PDF)
Historisk sammanställning format i USA

—–

Den danska streamingtjänsten Limelight har lanserats i Sverige. Limelight släpptes under hösten 2018 och fokuserar främst på nya artister. Appen är gratis och utan reklam för användare, intäkterna kommer istället från Analytics-funktionen där musikbolag, live-aktörer och andra kan prenumerera för att se vilka nya artister som trendar.

Anders Nygaard, VD och grundare av tjänsten, säger:

– Exponering är väldigt svårt för upcoming artister på existerande streamingtjänster på grund av den mängd musik som finns därute. Detta gör det också svårt för lyssnare att utforska ny och spännande musik som passar exakt deras smak.

– Vi tror att det här är en modell som fungerar eftersom alla parter har fördelar. Artisterna får en plattform där deras chanser att bli upptäckt och signat av ett skivbolag ökar markant, lyssnare är med och väljer vem som blir nästa stora musiknamn och musikföretag kan optimera sin scoutingprocess.

www.limelight-music.com

—–

Enligt Music Business Worldwide är Kobalt Music Group på väg att göra den största riskkapitalrundan sedan starten. Det skulle handla om åtminstone 1 miljard kronor som man söker. Fram tills idag har Kobalt tagit in 2 miljarder kronor totalt, med Google Ventures och Hearst Entertainment som stora investerare.

Willard Ahdritz, CEO, säger i en kommentar till MBW att pengarna främst kommer att användas till att positionera sig och utöka erbjudandet kring inspelad musik, dvs den del av Kobalt som heter AWAL. Enligt Ahdritz kommer AWAL omsätta 100 miljoner dollar under innevarande räkenskapsår, som är brutet och slutar i juni 2019. Ahdritz kommenterar satsningen:

– We are building the leading centralized global technology platform to best service a fast-growing digital music industry. Streaming is driving an amazing shift in revenue distribution, creating a large new market segment of artists not being served by the major labels.

—–

Audible Magic har lanserat två nya rättighetstjänster, Rights Audit och Rights Rx som ska hjälpa rättighetshavare att kunna identifiera sina verk i över 200 länder. Syftet med tjänsterna är framför allt att identifiera konflikter, när flera rättighetshavare claimar samma musik. Tjänsterna är prenumerationsbaserade.

Aggregatören The Orchard finns med redan från start som användare av tjänsterna, och Tucker McCrady, EVP på The Orchard, säger:

– Audible Magic’s tools provide a huge service to us. Rights management is an essential part of the business and it is important to make sure artists and labels are getting the revenue they deserve.

—–

Så var då Spotify lanserat i Indien, och redan under de första fem dagarna registrerade  en miljon indier sig på tjänsten. Det faktum att Spotify väljer att gå ut med siffran visar att de är klart nöjda med utvecklingen.

Den största delen av Spotifys 210 miljoner prenumeranter finns i Europa, Nordamerika och Latinamerika. I den ”övriga världen”, dvs hela Asien, Mellanöstern, Afrika, rapporterade Spotify bara 29 miljoner prenumeranter i de senaste siffrorna. Så, en ökning med en miljon är bra, även om majoriteten av de nya indiska prenumeranterna utan tvekan registrerat sig för Spotify Free.

Stort fokus ligger på den lokala kulturen i Indien, eller snarare kulturerna, då det finns stora skillnader mellan olika delar av landet. Inte minst knutet till de olika stora språken som talas, som Punjabi, Hindi, Telugu och Tamil.

Spotify har redan från start anpassat klienten till de olika språken och satsar mycket på spellistor med fokus på Bollywood, Tollywood och Kollywood. Daniel Ek sade i samband med lanseringen:

– India has an incredibly rich music culture, and to best serve this market, we’re launching a custom-built experience. Not only will Spotify bring Indian artists to the world, we will also bring the world’s music to fans across India. We have been working towards this goal for quite some time, and I am thrilled with today’s launch.

I övrigt så fortsätter Spotify att utveckla tjänsten globalt med fokus på innehåll som inte är musik i första hand. Numera finns ”genren” Word för samtliga användare, som inkluderar ljudböcker, språklektioner, poesi och mycket annat.

——

Närmare 11 miljoner såg Marsmellos konsert i spelet Fortnite nyligen. Och ytterligare tiotals miljoner har sett den i efterhand på YouTube.

Nästa artist ut är bandet Weezer, som dessutom fått en helt egen ö som heter Weezer World. Lagom till lanseringen av nya albumet The Black Album släpptes också den nya ön, där låtar från albumet strömmas på loop.

Rivers Cuomo, sångare i bandet, har länge visat stöd för spelet, liksom andra artister som Post Malone, Drake och Chance the Rapper. Vi kan nog förvänta oss att så länge Fortnite är så populärt som det är, så kommer det genomföras regelbundna konserter och musik-integreringar på plattformen.

Själva fenomenet som sådant är dock långt ifrån nytt. The Royal Liverpool Philharmonic Orchestra framträdde redan 2007 i Second Life, en konsert som undertecknad råkade vara med på. Året efter framträdde inga mindre än U2 på samma plattform. Grafiken var dock inte riktigt densamma som idag.

Många andra massive multiplayer online spel har också integrerat live-events, som t.ex. Star Stable där tusentals småtjejer (eller åtminstone deras avatarer) dansar loss i stallet till Dolly Style varje fredag.

Ge det ett årtionde till, så är det inte en skärm, tangentbord och mus vi interagerar med utan smarta glasögon och gester. Ready Player One.

—–

Musicash heter en ny tävling som genomför sin första ”säsong” under 2019. Artister laddar upp länkar till videos på YouTube och besökare kan sedan rösta på vilken artist de vill ska gå vidare i respektive omgång. Totalt ska 80 000 dollar delas ut till pristagarna, och vinnaren i tävlingen tar hem hälften. Tolv finalister ska under året röstas fram och finalen genomförs i Los Angeles i november 2019.

www.musicash.com

—–

AI-plattformen Musiio har tagit in 10 miljoner kronor i nytt kapital. Musiio fokuserar på att söka igenom stora mängder ljud och tagga musiken så den blir kategoriserad och sökbar, utifrån olika variabler kring musiken.

Baserat på en indexering av ljudet kan man t ex söka på genre och vokalist-egenskaper, och få tillbaka de låtar som passar det man letar efter, t ex en kvinnlig sångare med vissa karaktärsdrag som sjunger jazz.

Målet är att tekniken så småningom ska integreras på streamingtjänster som en del av rekommendationsalgoritmerna.

—–

Amy Winehouse var en av de uppmärksammade artister som skulle ut på hologram-turné under 2019. Nu verkar det dock som om turnén har satts på paus, på grund av etiska skäl i relation till hennes eftermäle.

Bakom hologrammet står Base Holograms, som genomförde förra årets Roy Orbison-turné och som startar en världsturné med Maria Callas i april. Förutom dessa artister väntar vi på uppdateringar kring ABBA´s hologramturné som förväntas genomföras någon gång under 2019.

—–

Indieorganisationen IMPALA har delat ut ett pris till Markus Tobiasson, journalist på norska tidningen Dagens Naeringsliv, för hans arbete i samband med avslöjandet av den sk Tidal-skandalen. Priset kallas Outstanding Contribution To Independent Music, och presenterades i samband med by:Larm. Helen Smith från IMPALA säger i en kommentar:

– In a world of fake news and post-truth politics, facts can be hard to catch. The truth is out there, sure, but it’s difficult to get. That’s why good journalism must be recognised even more. The work of Markus and his colleagues as well as the commitment of DN on investigating streaming data at Tidal is truly outstanding.

Fallet är fortfarande i förundersökningsfas hos den norska polisen, som enligt åklagare förhört ett flertal personer involverade i Tidals verksamhet.

—–

Enligt Wall Street Journal skulle Warner Music Group vara på gång att köpa in sig i Mellanösterns största musikbolag Rotana Music, som ägs av den saudiske prinsen Alwaleed´s Kingdom Holding. Alwaleed köpte under 2018 in sig i Deezer för motsvarande 2,5 miljarder kronor. Deezer ägs till största delen av av Access Industries, som också äger WMG.

—–

Lästips 1: How Rap’s SoundCloud Generation Changed the Music Business Forever

Lästips 2: Orchard Co-Founder Issues Warning To Music Industry: You’re Probably Going To Be Replaced

—–

Daniel Johansson