5 mars 2019

4 SNABBA: Johnny Tennander/VD marknadsledande Sony/ATV Music Publishing Scandinavia

Sony/ATV gjorde ett starkt 2018, visade statistik från Musikförläggarna förra veckan. Med över 31,45% av marknadsandelarna på Sverigetopplistan har förlaget ett tryggt avstånd till konkurrenterna. Vi bad VD Johnny Tennander om en egen analys.

Vad är din egen förklaring till dominansen?

– Det är fantastiskt kul och det är ett tydligt bevis på att vi gör många saker rätt. Jag tror att det är flera saker som spelar in; Tims (Bergling, Avicii – MI:s anm) bortgång präglade ju förra året på många sätt och även topplistorna, vi har haft ett mycket bra internationellt releaseflöde – och vårt A&R team här hemma hade också ett väldigt bra år med många framgångsrika låtar och projekt. Men framförallt tror jag att det beror på alla här på Stockholmskontorets fantastiska jobb de senaste åren. Vi är ett riktigt bra gäng och det känns verkligen som att alla avdelningar drar åt samma håll, och att vi har utvecklats väldigt mycket.

– Min känsla är att vi nu får skörda lite för detta. Det känns som sagt fantastiskt kul!

Sony/ATV startade i höstas ett mentorskapsprogram för kvinnliga producenter tillsammans med Musikmakarna. Vad hoppas ni att projektet ska leda till?

– Alla känner till vikten av att förbättra den rådande obalansen kring manliga och kvinnliga producenter. Vi har länge pratat om att vi såklart också vill göra något och bidra till att förbättra och påverka, men har också känt att när vi väl gör något så ska det vara något med riktig substans och något som förhoppningsvis påverkar långsiktigt. Vi började prata med Musikmakarna och idén om det här mentorskapsprogrammet föddes.

– Förra terminen var första terminen och responsen har varit väldigt bra, från de kvinnor som deltar i årets program, från våra writers & producenter, och från externt håll. Intresset har absolut växt, vilket är superroligt.

– Vi hoppas såklart att projektet ska leda till att vi konkret hjälper deltagarna i programmet, att fler kvinnor generellt väljer att bli producenter och att vi på ett aktivt sätt är med och jämnar ut den rådande obalansen.

På global nivå får Sony/ATV nu i mars en ny VD i Jon Platt, som lämnar några framgångsrika år som VD för Warner/Chappell bakom sig. Påverkar det även ert arbete, i den skandinaviska falangen?

– Ja, det är mycket spännande. Jon kommer från EMI Music Publishing så jag känner honom väl från den tiden. Det kommer självklart att påverka oss. När det kommer in en ny världschef så påverkar det hela bolaget, och eftersom Jon också är en A&R i grunden så är jag ganska säker på att det kommer att påverka vårt arbete här, på A&R men också i sin helhet. Det känns mycket inspirerande och ska bli väldigt kul!

Till sist, sett till hela förlagsbranschen, vad anser du är den största utmaningen just nu?

– Det finns många… men ska jag välja ut en så är det fortsatt att vi får ordentligt betalt för copyright. Den aktuella debatten kring detta just nu är väldigt spännande och intressant att följa men för mig är det av absolut yttersta vikt att det landar rätt, det vill säga att upphovspersoner får korrekt ersättning – i en aktuell och i en framtida värld.

Christel Valsinger

Läs mer om förlagens andelar på Sverigetopplistan 2018 här.