26 februari 2019

JOHANSSON om Warner/Spotify, Tracklib, SoundCloud mm

Den senaste utvecklingen kring Spotifys lansering i Indien börjar likna ett avsnitt i en reality show, med Warner och Spotify som antagonisterna och Music Business Worldwide som programledare. 

—–

Nyheten om Warners och Spotifys konflikt kring den indiska marknaden väckte under måndagen och tisdagen stor uppmärksamhet runt om i världen. Spotifys aktie, som har haft en bra uppgång sedan kvartalsrapporten för Q4 2018 släpptes, tappade under måndagen 1,2 procent på börsen som ett resultat.

Indiens myndigheter, i form av Högsta Domstolen i Mumbai, har varit snabba med att hantera ärendet. Redan under dagen idag, tisdag, meddelade Spotify genom MBW att domstolen skulle ha beslutat till deras fördel, och att det därför skulle vara fritt fram för Spotify att lansera tjänsten med Warners/Chappells katalog under en tvångslicens för framföranderättigheterna.

Warner å sin sida svarade snabbt att domstolen inte alls tagit något beslut, utan att domstolen infört fyra veckors ”betänketid”, då Spotify sätter paus i försöken att få en tvångslicens, samt att tjänsten ska skicka in uppgifter om vilken musik från Warner man har och hur mycket pengar man drar in när tjänsten lanseras. I ett officiellt uttalande sade Warner under tisdagen:

We welcome the Court’s decision to direct Spotify to deposit monies with the Court and to maintain complete records of any use of our music as well as all advertising and subscription revenue earned by Spotify. These are positive steps to protect our songwriters’ interests. We’re also pleased with the fact that Spotify will not pursue proceedings before the Intellectual Property Appellate Board for a period of four weeks for their claim to a statutory license.

Bakgrunden till konflikten ligger i att Warner och Spotify helt enkelt inte kommit överens om nivåerna på utbetalningarna från tjänsten gällande framföranderättigheterna i Indien. Den 20 januari skickade Spotify in en anmälan om att genomföra en statutory license i Indien under 12 månader för Warners katalog, en anmälan som lades ut publikt igår. Hela anmälan finns att läsa här: http://copyright.gov.in/Documents/Spotify_AB/Public_Notice_31D_Spotify_AB.pdf

Warner sade i ett officiellt uttalande under måndagen: After months of negotiations, Spotify abruptly changed course and has falsely asserted a statutory license for our songwriters’ music publishing rights in India. We had no choice but to ask an Indian court for an injunction to prevent this. It’s our goal to hammer out a deal that works for everyone. We hope this is just a speed bump in the expansion of our long and successful global partnership.

Spotify var snabba att ge sin sida på saken, och sade: WMG’s abusive behavior would harm many non-Warner artists, labels and publishers, and prevent Spotify from competing in the market, leaving us no choice but to file for a statutory license. This statutory license, which allows for application to internet-based services, prevents WMG’s abusive practices, while ensuring all rights holders are compensated fairly.

Att licensförhandlingarna mellan Spotify (och andra streamingtjänster också för den delen) och rättighetshavare stundtals varit tuffa genom historien är ingen hemlighet. Warner har under de senaste tio åren vid flera tillfällen gått i clinch med Spotify, även Edgar Bronfman gav ganska tidigt i Spotifys historia uttryck för skarp kritik mot Freemium-modellen. Det här är dock första gången som parterna offentligt, och med rätt hårda ordalag, kommunicerar genom medierna.

WMG´s CEO Steve Cooper har vid flera tillfällen kritiserat utvecklingen under 2018, inte minst vad det gäller utvecklingen kring Spotifys ARPU (Average Revenue Per User). Om Spotify helt sonika försökt ”runda” förhandlingsbordet är det klart att Warner reagerar, samtidigt som det verkar som om alla avtal och licenser finns på plats med övriga rättighetshavare, vilket skulle innebära att Warner helt enkelt kräver mer än de andra.

Den stora frågan är vad den här konflikten kommer att innebära framöver, inte bara för relationen mellan Warner och Spotify, utan också vad det gäller licensförfarandet i stort för streamingtjänster, framför allt i Indien. Enligt en ny rapport från den indiska branschorganisationen IMI finns det nu 150 miljoner användare av befintliga streamingtjänster i landet, så som Apple Music, Gaana, JioSaavn, Amazon Prime och Wynk. Landet har närmare 1,4 miljarder invånare, och med tanke på den stora ökning som sker just nu vill Spotify naturligtvis lansera tjänsten så fort det bara går.

UPPDATERING: Enligt MBW kommer Spotify lansera tjänsten i Indien inom det närmsta dygnet, med den prissättning som vi tidigare skrivit om. Läs mer

—–

SoundCloud har ingått ett samarbete med aggregatören FUGA, som innebär att artister kommer kunna distribuera sin musik till andra streamingtjänster direkt från sitt SoundCloud-konto. Det är alltså samma slags lösning som Spotify avslöjade för en tid sedan, där artister kan distribuera sin musik via Spotify for Artists genom ett samarbete med Distrokid.

Funktionen ska endast finnas tillgänglig för de artister som använder Pro-abonnemang, d v s som betalar för SoundCloud. Till skillnad mot Spotify kommer dock SoundCloud inte behålla några intäkter från andra streamingtjänster, utan kommer fördela 100 procent av vad som kommer in. Kerry Trainor, som är ny chef på SoundCloud, säger:

– Only SoundCloud empowers creators with a unified platform to instantly upload and share, connect with fans in real-time and get paid for their work everywhere – both on SoundCloud and across other leading music services. Creators can now spend less time and money jumping between different tools, and more time making music, connecting with fans and growing their careers first on SoundCloud.

—–

Tracklib meddelar att Niklas Ivarsson och Petra Hansson, båda tidigare på Spotify, kommer delta i bolagets Advisory Board framöver. Tracklib har numera 70 000 låtar i sin katalog som växer för varje dag som går. Petra Hansson säger:

– Tracklibs plattform gör den vanligtvis komplexa licensieringen av samplingar enkel för kreatörer. På grund av det möjliggör Tracklib inte bara skapandet av ny musik, utan respekterar och belönar också kreatörerna bakom originalverken och inspelningarna.

—–

Sound Royalties, tjänsten som liksom Amuse ger förskottsbetalningar på framtida intäkter, erbjuder artister som drabbats av PledgeMusic´s ekonomiska problem lite plåster på såren. Man har allokerat 3 miljoner dollar i en fond som artister kan låna ur för att kunna genomföra sina crowdfunding-kampanjer, med framtida intäkter som insats. Räntan ligger på 4 procent.

—–

Synk-tjänsten Songtradr har köpt upp Big Sync Music, med kunder som Samsung, Amazon, AXE, Johnnie Walker, Lipton och många fler. Bakom Big Sync Music ligger bl a Unilever, som fortfarande kommer att äga en mindre andel i bolaget.

Att bolagen gör gemensam sak innebär att 400 000 artister kommer få nya möjligheter att automatiskt matcha den musik man skapar med olika varumärken. Dominic Caisley, CEO och medgrundare av Big Sync Music, säger:

– Songtradr’s data and technology infrastructure also allows Big Sync to match a brand’s target product audience with data-matched selections of music. Combining this data intelligence with our teams’ music supervision experience is a game changer and will provide our clients a more efficient and transparent service.

—–

En ny statlig streamingtjänst för musik har lanserats i Israel, Shiri. Tjänsten innehåller från start en katalog på 40 000 hebreiska låtar. Målet med streamingtjänsten är att ”bevara israelisk musik genom generationer” och staten betalar royalties på sedvanligt vis till rättighetshavarna bakom musiken.

—–

David Lowery har återigen varit aktiv i arbetet för att öka intäkterna från streamingtjänster till låtskrivare, denna gång gäller det Rhapsody/Napster. Enligt officiella dokument ska Lowery tillsammans med ytterligare låtskrivare ha kommit fram till en uppgörelse där Rhapsody betalar 10 miljoner dollar till rättghetshavarna för låtar som funnits på tjänsten men som inte licensierats korrekt.

Sedan tidigare har den amerikanska förlagsorganisationen NMPA kommit fram till en uppgörelse med tjänsten. Som bekant var det David Lowery som stod bakom class action-uppgörelsen förra året, där Spotify betalade 42 miljoner dollar till låtskrivarna.

—–

Barack Obama kommer till Brilliant Minds, Daniel Eks och Arash Pournouris konferens som arrangerats i Stockholm sedan 2015. Andra talare är Arianna Huffington, grundare av Huffington Post, Forest Whitaker och Hartmut Neven från Google. Konferensen genomförs den 13 – 15 juni i år.

—–

Lästips: What the 2018 Success of the Beatles for UMG Tells Us About Where Streaming is Heading

—–

Daniel Johansson