15 januari 2019

JOHANSSON om värdeskapande, Twitter-följare och nytt Sony-ljud

En av fyra svenska musikprofiler använder sig av fejkföljare på Twitter enligt en ny undersökning från Sveriges Annonsörer. Det och mycket annat signerat Daniel Johansson.

—–

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer har genomfört en undersökning som visar att musikindustrin är värst vad det gäller att köpa falska följare på Twitter. Enligt rapporten är det så många som 25% av alla musikprofiler som har fejkföljare.

Samtidigt är musikbranschen inte ensam, en hel del politiker har också köpt falska följare, framför allt politiker som har vad Sveriges Annonsörer kallar för ett ”högt tonläge”. Tero Marjamäki, ansvarig för undersökningen, säger till Sveriges Radio:

– Vi reagerade, med fasa är väl kanske att ta i, men med förvåning. Dels över att vissa profiler har så mycket, dels att totalen är så hög. Annonsörerna måste ta till sig det här och också allmänheten.

Läs mer: Analys – Musikprofiler har många falska följare

—–

ECEPR har släppt rapporten Immateriellt värdeskapande i Sverige – 2018 års index, som redovisar nya siffror över hur stor del av Sveriges näringsliv som är starkt beroende av immaterialrätt och immateriella värden. Rapporten är skriven av Nima Sanandaji, VD för ECEPR.

Företag som har ett intensivt beroende av upphovsrätten specifikt, bidrar enligt undersökningen med ett samhällsekonomiskt värde på 251 miljarder kronor årligen och anställer ca 271 000 personer. Mellan 2005 och 2015 har värdeskapandet i upphovsrättsbranschen ökat med 34 procent.

Läs hela rapporten (PDF)

—–

Den indiska marknaden ses av många som en av de viktigare marknaderna i utvecklingen kring den nya streamingekonomin. Landet, med sina 1,3 miljarder invånare, har en snabbt växande ekonomi och informationsteknologi, även om klasskillnaderna fortfarande är mycket stora. Närmare 30 procent av befolkningen har en smartphone (390 miljoner personer), att jämföra med t ex USA´s 70 procent och Sveriges 90 procent.

Spotify, som nyligen bekräftade att man har över 200 miljoner MAU globalt, har varit på gång att lansera tjänsten i landet ett tag. Ett steg på vägen är det senaste avtalet med T-Series som är ett av de största musikbolagen i landet. Katalogen på 160 000 tracks med indisk musik kommer finnas tillgänglig inte bara i Indien när tjänsten släpps där, utan också på Spotify globalt.

Spotify, som presenterar sin kvartalsrapport för Q4 2018 den 6 februari, har sett en ökad tillväxt i månatliga användare globalt under 2018 (inkluderande både Free och Premium) jämfört med tidigare år, 43 miljoner under året jämfört med en ökning på 34 miljoner år 2017 och 32 miljoner under 2016.

Samtidigt går ARPU ned, ett resultat av att tjänsten introducerats i länder där prissättningen måste vara lägre jämfört med Europa och USA (något som också kommer vara fallet i Indien), samt en utökad satsning på studentrabatter och familjeabonnemang. Tim Ingham från MBW menar att i genomsnitt betalar varje Premium-användare 5,50 dollar per månad i dagsläget. Som jämförelse betalade den genomsnittlige användaren 7,26 dollar år 2014.

The Average Spotify Subscriber Pays $5.50 a Month — and Record Labels Hate It

—–

Apple släpper sin smarta högtalare Homepod i Kina och Hong Kong den 18 januari. Siri kommer kunna både prata och lyssna på mandarin och kantonesiska, såväl som en speciell Hong Kong-dialekt.

Mycket fokus ligger på musiken, i Kina kommer bl a QQ Music, Penguin FM och DeDao vara integrerade redan från början, förutom Apple Music så klart. I Hong Kong finns också tjänsterna Spotify, KKBOX och JOOX med i Homepod från start.

—–

Företaget Data Scape har stämt flera teknikföretag, däribland Apple, Spotify och Pandora. Data Scape äger ett antal patent, varav några har blivit uppköpta av t ex Sony, och inkluderar patent kring överföring av data på nätet och molnlagring.

Genom flera stämningar kräver företaget att teknikbolagen ska betala skadestånd för användningen av ”deras” teknik, t ex menar man att Apple bryter mot patenten med Apple Music, iTunes och iCloud. Stämningar har gjorts också mot Fujitsu, SAP, Dell, Western Digital och Citrix.

Data Scape bildades 2017, i Irland, med syftet att enbart fungera som ägare av olika former av IP (Intellectual Property). Den irländska staten har under fler år förändrat regelverk och skattesystem för att locka till sig företag som just äger IP.

Än så länge har inget av de stämda företagen reagerat offentligt, men liknande försök har gjorts tidigare kring t ex streaming av musik. I vissa fall har parterna gjort upp i godo bakom kulisserna, men oftast har domstolar avfärdat dylika krav rörande ”allmänt tillgänglig teknik”, vilket dataöverföring och molnlagring ändå måste anses tillhöra.

—–

SiriusXM meddelar att bolaget nu har 34 miljoner prenumeranter till sina olika satelliterbjudanden, och att man inom kort kommer att avsluta affären med att köpa upp Pandora. SiriusXM motsvarar prognoserna för året, och släpper den detaljerade årsrapporten den 30 januari.

—–

Sony visade upp sin nya ljudteknologi 360 Reality Audio på CES-mässan förra veckan. Tekniken gör det möjligt att mappa/placera ljud i en 360-graders upplevelsemiljö, något som förväntas kunna få stor betydelse i samband med VR och AR. Live Nation, Warner Music Group, Sony Music, Tidal, Deezer och Quboz är några av företagen som finns med som partners.

Ole Obermann, Chief Digital Officer på Warner Music Group, säger: – Sony’s immersive audio tier will add a new dimension to streaming services and offers music lovers a high quality experience they won’t get elsewhere. We are impressed with what we have heard so far, and happy to support the launch of this new technology.

Tekniken kan appliceras på befintliga multispårsinspelningar, och gör det möjligt att lägga sång, olika instrument och ljud runt ”omkring” i rummet med olika avstånd. Live Nation samarbetar just med Sony för att spela in konserter med bl a The Wombats, Good Charlotte och Kodaline med tekniken.

—–

Den norska affärstidningen Dagens Naeringsliv har gått igenom Tidals ekonomi och menar att bolaget har slut på kapital och är tvingade att ta in nya pengar. Tidal har ackumulerat en förlust på 900 miljoner kronor och moderbolaget Project Panther Bidco ska enligt tidningen ha slut i kassan.

Relationen mellan Dagens Naeringsliv och Tidal är kanske inte den bästa sedan tidningen under 2018 avslöjade knepiga streamingsiffror på tjänsten, ett avslöjande som ledde fram till polisanmälningar av Tidal från bl a norska organisationerna Tono och Gramo.

Norska Økokrim, den centrala enheten kring ekonomisk kriminalitet, meddelade under måndagen att man har genomfört förhör med tidigare anställda på tjänsten under hösten och att utredningen är i full gång. Ansvarige Elisabeth Harbo-Lervik säger dock att utredningen fortfarande är i sin början, och att de bl a väntar på ytterligare svar från Tidal.

Fredrik Berg är den advokat som försvarar Tidal, och han säger i ett uttalande: – Tidal er ikke mistenkt eller siktet i saken. Vi er i dialog med Økokrim. Det ville ikke være riktig å dele denne informasjonen med pressen.

Tidal säger också i ett officiellt uttalande: ”From the very beginning, DN has quoted documents that they have not shared with us in spite of repeated requests. DN has repeatedly made claims based on information we believe may be falsified. We are aware that at least one person we suspected of theft has been questioned. We cannot comment further at this time and refer to our previous statement, which still stands.”

—–

YouTube Music och MMF (Music Managers Forum) har inrättat något som kallas APMM (Accelerator Programme for Music Managers), med syftet att ge ekonomiska bidrag till managers för utbildning och kompetensutveckling. Bidragen gäller för 12 månader och ligger upp mot 200 000 kr per person.

Tjugofyra managers har nu blivit utvalda för de första utbetalningarna, och kommer under ett års tid få gå kurser och vara med på seminarier arrangerade av Music Ally och CMU Insights.

Azi Eftekhari, Head of YouTube Music Partnerships, säger: – Managers are the lifeblood of the music business, and our industry will continue to thrive if they have the support to continue focusing on their businesses. These 24 individuals represent some of the most exciting next wave of management industry, and we look forward to seeing how they use these funds to improve and evolve their business here in the UK.

—–

Övergången till streaming påverkar olika marknader på olika sätt. I Kenya pågår en het diskussion kring hur radiokanaler väljer ut musik. Den lokala musiken har fått stå tillbaka kraftigt när befolkningen går över till att använda t ex Apple Music.

På Topp 100 på Apple Music för Kenya är det bara 6 låtar som har kenyanskt ursprung. Kritiken mot radiokanalerna i landet är att de helt enkelt väljer den musik som är mest populär på streamingtjänsterna, istället för att utgå från ett mer kenyanskt perspektiv.

Läs: Who is killing Kenyan music?

—–

Indiebolaget PIAS rapporterar en 18-procentig intäktsökning under det senaste verksamhetsåret. I årsrapporten går bl a att läsa: “PIAS had a successful year with growth in both physical and digital turnover due to a strong release schedule and a significant growth in streaming revenues.” Streamingen drev framför allt ökningen och gjorde att de digitala intäkterna nu har gått om de fysiska för PIAS. Totalt landade intäkterna på motsvarande 408 miljoner kronor.

—–

Danielle Lee, Global Head of Partner Solutions på Spotify, var med i en intervju/podcast under CES förra veckan. Hon pratade om hur Spotify använder sig av AI för att skapa rekommendationer till sina användare, samt det nya partnerskapet med Microsoft kring spellistan Discover Weekly. Hon berättade också att Spotify kommer att satsa mycket framöver på egenskapat innehåll i form av podcasts, bl a kommer den amerikanska TV-profilen Jemele Hill från ESPN starta en ny podcast i mars i år.

Länk till intervjun

—–

Två rapporter har släppts som går igenom de nya förutsättningarna dels för masterägare och dels för låtskrivare.

Songtrust har släppt Data Trends and the Songwriter – How songwriters can use music publishing trends to plan their next year, som går igenom hur utvecklingen ser ut globalt och ger handfasta tips på hur låtskrivare kan planera 2019 på bästa sätt.

Musonomics i sin tur har släppt Same heart. Same Beat. How Record Labels Amplify Talent in the Modern Music Marketplace, där man intervjuat ca 50 olika chefer hos masterägare, såväl bland majors som indies. Rapporten innehåller många bra citat, bl a dessa:

”Don’t mistake millions of streams for a career”. – Michele Anthony, Executive Vice President, UMG

“The fundamental point is that someone needs to work the catalog, no matter how catalog is defined. Consumers don’t think about catalog and how it’s delineated.” – Lyn Koppe, Executive Vice President, Global Catalog, Sony Music’s Legacy Recordings

—–

Daniel Johansson