18 december 2018

4 SNABBA: Jenny Ericsson, VD för nya United Screens Music

United Screens blev med sin lansering 2016 Sveriges och Nordens första renodlade musiknätverk på YouTube. Sedan dess har efterfrågan på expertis kring musik och rättigheter på nätet bara vuxit, därför bildas nu bolaget United Screens Music. MI bad bolagets VD Jenny Ericsson berätta mer.

Berätta, vad är United Screens Music?

– United Screens Music är ett helt nystartat musikbolag som arbetar dedikerat mot musikindustrin och rättighetsägare med deras Youtube-närvaro, online video strategier och digitala rättigheter. Vi kommer att fortsätta hjälpa skivbolag, artister och musikbolag att öka sina intäkter på Youtube och andra digitala plattformar. Detta genom bland annat rättighetsarbete och expertkunskap kring innehåll. Redan idag arbetar vi med allt ifrån Alan Walker och Mer Recordings till SF och TEN Music. 

Vad är bakgrunden till att ni startar bolaget?

– Vi ser United Screens Music som ett komplement till de musikbolag som verkar på Youtube och att vi täcker en lucka som finns på marknaden. Vi har sett en stor ökning på efterfrågan kring kunskap och expertis om musik och rättigheter på online videoplattformar. Vi arbetar redan idag med 250 musiker, artister, musikbolag och skivbolag för att utveckla deras Youtubenärvaro i form av content, men även deras intäktsmöjligheter.

Du var med och startade upp United Screens och har jobbat med United Screens Music Network, som kopplar ihop artister och musikbolag med olika lösningar på Youtube. Vad tar du med dig från det arbetet in i den nya tjänsten?

– Jag tar med mig ett dedikerat och grymt team av experter på Youtube och digitala rättigheter. Dessutom har vi fått ett fantastiskt tillskott i vårt team av Kristian Riffo som driver den egna labeln Nivy, och vi kommer även söka nya talanger för att ingå i vårt team framöver. 

Hur ser planerna ut närmast?

– Vi kommer att fortsätta det arbete som vi påbörjat, med att vara experter inom musik med en passion för online video och rättigheter. Utöver de 250 Youtube-kanaler vi jobbar med i dagsläget så vill vi utöka våra tjänster till att täcka fler digitala plattformar, som till exempel Facebook och Soundcloud samt erbjuda våra tjänster till fler artister, musiker och musikbolag.

Christel Valsinger