27 november 2018

Warner dominerar åter Melodifestivalen

När Melodifestivalens startfält presenterades på tisdagen stod det klart att Warner Music åter dominerar av skivbolagen. I Melodifestivalen 19 har man med 13 bidrag, alltså nära hälften.

De senaste åren har Warner Musics satsning på Melodifestivalen resulterat i att bolaget alltid haft flest bidrag i tävlingen. I våras hade Warner sex av de tolv finalisterna och fortsätter nu sin satsning på tävlingen där man ställer upp med 13 bidrag.

Warner Music har även dominerat utfallet i tävlingen de senaste åren och haft stora framgångar med artister som NANO, John Lundvik, Margaret, Samir & Viktor, Måns Zelmerlöw, Mariette, Loreen, Sanna Nielsen. Förra året erövrade man topplistorna och radio med bl.a Samir & Viktors Shuffla, John Lundviks My Turn, Margarets In My Cabana och Rolandz Fuldans.

Bland Warners bidrag i Melodifestivalen 2019 finns det flera artister som återvänder till tävlingen som John Lundvik, Andreas Johnson, Margaret, NANO, Jon-Henrik Fjällgren och Arja Saijonmaa (kontrakterad till bolaget Freebird Entertainment under distributionsavtal med Warner).

Dessutom återvänder den svenska rekordhållaren i antalet Melodifestivaler Ann-Louise Hansson. Hon har tidigare medverkat 13 gånger med start 1963 och gör nu en stor comeback i tävlingen. Utöver Ann-Louise återvänder även en annan veteran efter 50(!) år – Jan Malmsjö – samt tidigare Melodifestivalen-vinnaren från 2010 Anna Bergendahl. Båda sistnämnda kontrakterade till bolaget Freebird Entertainment under distributionsavtal med Warner.

Utöver de återvändande artisterna presenterar Warner fyra debutanter: Rebecka Karlsson som kom tvåa i Idol 2016, världsartisten Mohombi som har gjort stor succé med sina hits ute i världen samt skrev en av förra årets största hits Mi Gente med J Balvin & Willy William.

Dessutom debuterar 15-åriga Malou Prytz som en av tidernas yngsta artister i tävlingen samt Zeana feat. Anis Don Demina. Zeana medverkade i Idol 2016 och har gjort succé på scener runt om i landet där hon har gjort sig ett namn med sina kontroversiella texter. Anis Don Demina är en av Sveriges största YouTubers och en etablerad DJ och rappare.

– Vi ser det som en självklarhet att fortsätta satsa på Melodifestivalen och vi är stolta över att vara det ledande bolaget i Melodifestivalen. Vi har kickat igång flera artistkarriärer den vägen och haft stora framgångar på Spotify och radio tack vare tävlingen, säger Robert Skowronski (A&R Director Giant/Warner) som tillsammans med Camilla Bjering von Zweigbergk har huvudansvaret för satsningen på Warner.

– Melodifestivalen är oemotståndlig och unik med sin bredd, sin öppenhet för alla genrer och åldrar och de resurser du får till ditt förfogande i form av professionalism i alla led. Musikunderhållnings-TV när den är som bäst och som verkligen kan göra skillnad för en artist och en låt, säger Camilla Bjering von Zweigbergk.

Se separat artikel för summering av samtliga bidrag. MI återkommer med listning av alla skivbolag respektive musikförlag.

Lars Nylin