20 november 2018

Fyra snabba Fredrik Svedjetun – Sound Stockholm

Förra året genomfördes den första versionen av konferensen Sound Stockholm. Konceptet blev mycket lyckat, och nu på fredag går konferens nr två av stapeln.

Bakom Sound Stockholm står Resumé, som med en heldags konferens vill hjälpa alla som arbetar med kommunikation, varumärken och medier att fördjupa sig i och förstå den växande ljudkonsumtionen samt hur ljud och musik påverkar människor.

Bland årets presentationer syns ett visst fokus på smarta högtalare, där bl a Google beskriver möjligheterna med Google Assistant. Men Volvo, Ultra Nordic, AMF, SF Bio, Halebop m fl medverkar också på olika sätt och beskriver hur de jobbar med ljud och musik.

Spotifys Europa-chef för reklam och annonsförsäljning, Marco Bertozzi, finns på plats och kommer beskriva Spotifys visioner kring ljudets framtid.

Under dagen delas också Stim-gitarren ut, liksom Sound Stockholm Awards i tre olika kategorier.

MI ställde fyra snabba frågor till Fredrik Svedjetun, chefredaktör och ansvarig utgivare för Resumé och Dagens Media:

Det är andra året som konferensen Sound Stockholm genomförs, berätta mer om bakgrunden.
– Det pågår en ljudexplosion just nu. Poddlyssnandet ökar stadigt, Storytel och liknande tjänster revolutionerar bokbranschen, radion går som tåget och musik blir alltmer avgörande för företagens kommunikation. Dessutom gör smarta högtalare och AI-assistenter att folk frigör sig från skärmarna och börjar söka och handla med hjälp av rösten och öronen. Därför beslutade vi ifjol att starta Sound Stockholm, en hel dag som fokuserar hundra procent på ljudkommunikation.

Är det något speciellt i årets program du ser fram emot extra mycket?
– Vi har några internationella talare som känns spännande. Bland annat ska finska företaget Ultra Nordic berätta om hur de och en kinesisk stjärnkock lyckades få maten på Finnair att smaka bättre med hjälp av ljud. Vi har också ett tyskt bolag som ska berätta om en avancerad algoritm som automatiskt kopplar samman rätt musik med rätt varumärken. Det ser jag fram emot.

Hur tror du omvärlden ser på Stockholm och Sverige utifrån ett musikperspektiv?
– Min bild är att många imponeras och inspireras av vad Sverige gör inom musikområdet. Det är inget snack om den saken. Vi har en lång tradition av att odla fram världsartister, lysande låtskrivare, fantastiska producenter och nyskapande musik. Dessutom har vi Spotify som revolutionerar musiklyssnandet över hela världen.

Vilken musik snurrar/strömmar just nu flitigast hos Fredrik Svedjetun?
– Jag är en typisk gubblyssnare. Det innebär att jag har fastnat i den musik som jag lyssnade på som ung. Alltså blir det en hel del Pixies, Smashing Pumpkins, The Smiths och liknande grejer. Men jag gillar en del något nyare musik, som Sun Kil Moon, The War on Drugs och The National. Men oftast bestämmer mina barn och det kan vara mycket plågsamt.

Eventet genomförs på Hotell Rival vid Mariatorget i Stockholm.

Hela programmet

Daniel Johansson