16 oktober 2018

Nylin om Så mycket bättre

Melodifestivalen och Så mycket bättre. Så mycket bättre och Melodifestivalen. Vägen via linjär tv till svenskarnas hjärta kan lätt summeras så för svenska artister som rör sig bortom topp 50 på Spotify.

Visst, även program som Sommarkrysset eller Allsång på Skansen kan även 2018 göra avtryck i topplistor och turnégager för ”mogna” eller uppåtgående namn. Men de stora förändringarna finns vid genomslag i SVT:s respektive TV4:s flaggskepp.

Först ut denna vintersäsong (hur märkligt känns det inte att skriva det) är Så mycket bättre. Denna gång är det namn som Christer Sjögren, Charlotte Perrelli, Eric Gadd och Louise Hoffsten som möjligen ska dra nytta av programserien för att cementera, återuppliva, alternativt ytterligare stärka tidigare framgångar.

Stor och Linnea Henriksson står på gränsen till det stora genombrottet, möjligen kommer det nu. Samtidigt riskerar de lite sina coola positioner.

Slutligen Albin Lee Meldau, göteborgaren som har möjligheter att bli ”säsongens Miss Li.” Även om floskeln ”komma från ingenstans” är ruskigt fel när vi talar om en artist som nått 19 miljoner streams med Lou Lou och blivit Grammisnominerad som årets nykomling.

Att Så mycket bättre verkligen kan skaka om karriärer i positiv bemärkelse har vi sett många exempel på från premiären hösten 2010. Den gången var det Petra ”September” Marklund som efter några år som hitartist lite i skymundan plötsligt nådde ut brett med en version av Petters Mikrofonkåt.

Senare har flitiga hitleverantörer som Magnus Uggla och Laleh fått se sina egna verk passeras på Spotify och topplistan av tolkningar från serien.  Ugglas version av Olle Ljungströms Jag och min far har streamats 21,5 miljoner gånger, marginellt mindre än Ugglas eget toppnummer Kung för en dag. Laleh har visserligen nått ut starkast med egna låtar, men versionen av Eva Dahlgrens Ängeln i rummet är hennes näst bästa placering på Sverigetopplistan.

För Miss Li är tolkningarna av Pughs Här kommer natten respektive Ugglas 1:a gången de överlägset mest streamade i karriären. Darin fick en av sina ettor med Ljungströms En apa som liknar dig. Förra året återkom Uno Svenningsson till topp 50 med Anders Wendins Du kommer ångra det här.

Så går det att fortsätta, även om det troligen är fler under åtta år som INTE sett sina karriärer nämnvärt förändras. I några fall kan det nog vara så att medverkan på Blå Gåsen i Burgsvik tvärtom belastat karriären. Artisten i fråga har inte förstått konceptet, alternativt hamnat med fel låtar, publiken har fått bekräftat sin bild av att artisten har haft bättre dagar.

Förra året var min känsla att programmet inte hade samma genomslag som tidigare säsonger. Likväl kom samlingen från serien etta, likväl kan man se i statistiken att såväl Sabina Ddumba som nämnde Svennningsson nådde brett med de hitsamlingar som numera är obligatoriska efter medverkan.

Kort sagt: det ska bli spännande och möjligen listomdanande att ge sig på även säsong 9 av en av hörnstenarna i svensk nöjestelevision. Det blir old school tv-soffa på lördag klockan 20.00.

Lars Nylin