16 oktober 2018

JOHANSSON om Telia, Apple, Amy Winehouse mm

Telia måste blockera Pirate Bay inom två veckor, Apple köper A&R-plattformen Asaii, och Amy Winehouse ger sig ut på världsturné som hologram. Det och mycket mer från Johansson.  

—–

Enligt ett beslut från Patent- och marknadsdomstolen, måste Telia blockera sina kunder från The Pirate Bay, Dreamfilm, Fmovies.to och NyafilmerHD. Förra året beslutade domstolen att Bredbandsbolaget också skulle blockera vissa sajter som gör intrång i upphovsrätten. Telia ansåg dock att domen inte var generell, varför man ville pröva sitt eget case i domstolen.

Det är den samlade filmbranschen som drivit processen från rättighetshavarnas håll. Telia har nu två veckor på sig att införa blockeringarna. Per Strömbäck från Film- och TV-branschens samarbetskommitté, säger:

– Beslutet var väntat och följer gällande rättsläge. Nu är det hög tid att Telia tar samma ansvar i Sverige som man redan gör i Danmark och Norge.

—–

Börserna har haft det lite tungt den senaste tiden. Enligt Wall Street Journal har därför Tencent Music skjutit upp sin börsintroduktion i USA, åtminstone till november. Det skulle dels bero på det osäkra läget på börsen, men också på handelskonflikten mellan Kina och USA. Tencent har själva inte bekräftat uppgifterna.

Spotifys aktie har påverkats en hel del av nedgången i oktober, och låg ett kort tag under 150 dollar den 10 oktober. Efter det har aktien återhämtat sig en del, till 159 dollar under måndagen.

—–

Donald Trump har nu skrivit under den s k Music Modernization Act, vilket innebär att den blir en del av upphovsrättslagstiftningen i USA. Som MI tidigare skrivit om handlar det dels om att införa en gemensam blanket license för mekanisk licensiering, inklusive en ny organisation, dels om att satellit- och digitalradio ska betala för musik som släppts före 1972, samt att producenter likställs med kompositörer och därmed får rätt till royalties när deras verk framförs.

Ett flertal medier uppmärksammade att Donald Trump, liksom vid flera andra tillfällen, bara hade bjudit in medelålders män till Vita Huset. Många kända artister och låtskrivare som Kid Rock, Kanye West, Mike Love, Craig Morgan, John Rich och Sam Moore var inbjudna för att bevittna underskrivandet, men inte en enda kvinna. Tydligen anser Donald Trump att det inte finns några legendariska kvinnliga låtskrivare och artister i USA.

Alternativet kan iofs vara att alla kvinnor tackade nej till Trump. Förhoppningsvis var det så.

—–

Apple har köpt upp Asaii, en tjänst som liksom t ex Amuse.io och Sodatone analyserar streamingtjänster och sociala medier för att hitta nya talanger och potentiella hits. Bolaget har tidigare jobbat med företag som Yelp, Uber och Facebook. Tjänsten stängdes ned i samband med att uppköpet avslöjades.

Det framgår ännu inte riktigt vad Apple tänker sig att använda plattformen till, om de kommer att använda sig av tekniken och personalen för att hitta ny och spännande musik till sina spellistor, eller om de helt enkelt bara anser att kompetensen i Asaii är sådan som Apple behöver just nu. Även om en del analytiker tycker att uppköpet pekar mot att Apple Music är på gång att börja hitta och själv äga katalog, så får det anses vara mindre troligt.

—–

KTH´s innovationspris för musik år 2018 har gått till Tim Palm, Vahakn Matossian och Tim Yates, för deras LoopFree Project, som skapades under Music Tech Fest Labs i Stockholm i september.

LoopFree Project är än så länge en prototyp som gör det möjligt för Tim Palm att kunna kontrollera många loopar simultant när han uppträder live som DJ. Genom att använda flera sammankopplade iPads styr Palm, som sitter i rullstol, looparna med hjälp av tungan och genom att blåsa. Med LoopFree kan Palm också använda sig av sina armar, som har begränsad rörlighet.

Andrew Dubber, projektledare för Music Tech Fest, säger i ett utskickat nyhetsbrev:

– Congratulations to Tim, Vahakn and Tim for this fantastic achievement – that’s such exciting news for all of us. And thanks again to our partners at KTH Innovation for acknowledging and supporting the brilliant projects that begin at MTF so that they can go on to have a life beyond them.

—–

Amy Winehouse sällar sig till Dio, Roy Orbison, ABBA och Maria Callas med att ge sig ut på turné som hologram. Under 2019 kommer Winehouse framträda i ett gäng storstäder som ett hologram skapat av Base Hologram, där hon kommer framföra originalinspelningar av sina låtar.

Det är hennes pappa, Mitch Winehouse, som driver projektet för att ”bevara arvet från henne”. Brian Becker, CEO för Base Hologram, säger:

– Amy was a powerhouse in every sense of the word. She played by her own rules, pioneered her own sense of style of music, and because of that we know she is the perfect person to headline this type of project.

www.basehologram.com/productions

—–

Digitala distributören Believe Digital har köpt upp majoriteten av den legendariska metal-labeln Nuclear Blast. Detta sker bara ett par veckor efter att Belive köpt in sig på Frankrikes näst största indie-label, och någon månad efter att Spotify meddelade att de börjar erbjuda direktuppladdning av musik till tjänsten från artister.

Believe äger nu en katalog med band som t ex In Flames, Nightwish, Accept, Slayer, Sabaton, Blind Guardian och Lamb of God.

—–

Mixcloud har ingått ett flerårigt licensavtal med Universal Music Group, som inkluderar retroaktiv ersättning till UMG för tidigare musikanvändning. Mixcloud är en tjänst för DJ´s att ladda upp mixar, samt tillhandahåller radioshower och podcasts. Tjänsten har 17 miljoner aktiva användare.

—–

Apple Music och lyricstjänsten Genius har ingått avtal, som innebär att innehållet från Genius kommer exponeras på Apple Music. I fortsättningen kommer Genius också ha Apple Music som standardspelare på sin webbplats. Ben Gross, Chief Strategy Officer på Genius, säger:

– Being able to read lyrics and annotations while you listen along on Apple Music is a dream Genius experience. We’re proud to make Apple Music our official music player, and we’re doubly excited to bring lyrics to their amazing platform.

—–

Lästips: Radio In The Time Of Streaming: Chartmetric’s RadioWave Top 300 Data

Daniel Johansson