9 oktober 2018

Spotify 10 år: tidslinje

Spotifys tio första år snabbt summerade i en tidlinje.

Bakgrunden: 1999 kom fildelningssajten Napster och satte igång piratdelning över hela världen, svenska Pirate Bay blev en ledande aktör. 2001 lanserade Apple downloading i tjänsten iTunes. 2002 började Daniel Ek skissera det som skulle bli Spotify. 2003 kom MySpace och revolutionerade hur musik sprids. 2005 tog YouTube digital musikspridning ett steg till. 2006 öppnade Facebook och blev så småningom en partner till Spotify.

2006-2008

Spotify grundades 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Tjänsten lanserades som en beta i oktober 2008 i Finland, Frankrike, Norge, Spanien och Sverige. För den breda allmänheten blir Spotify tillgänglig i början av 2009.

2008

Sista kvartalet 2008 börjar Spotify med reklam.

2009

På hösten lanseras tjänsten för Iphones och androider. Den kan nu även användas i offline-läge. Det sprids siffror om svag avräkning från Lady Gagas Poker Face, ett sorts bakslag som skulle följa Spotify i många år. I Sverige var Magnus Uggla en av flera som starkt ifrågasatte intäkterna från streaming.

2010

Daniel Ek framträder vid SxSW i Austin och många tror att han ska annonsera start i USA. Det skulle komma att ta ytterligare ett drygt år.

2011

Sommaren 2011 lanseras Spotify i USA och får inflytelserika användare som Mark Zuckerberg (Facebook) och Sean Parker (Napster). I mars når Spotify en miljon användare, i september har det dubblats till två miljoner.

2012

Streaming börjar bli en självklarhet i Europa och Nordamerika. Spotify når tre miljoner betalande användare. I december släpps Metallica på Spotify, en milstolpe eftersom gruppen fram till det varit ofta citerade kritiker av streaming.

2013

”Gratis i mobilen”-konceptet introduceras.

Spotify lanseras i åtta nya länder. Det blir bl a premiär i Latinamerika och Asien. Bland de nya länderna finns Mexiko, Hongkong, Malaysia och Singapore.

Spotify finns vid det här laget i totalt 28 länder. Enligt Spotify har man 24 miljoner användare varav sex miljoner betalande.

2014

Spotify får ny design och ”Discover weekly” introduceras. Spotify köper företaget The Echo Nest, ett viktigt steg i tjänstens algoritmstyrda teknik.

Bolaget redovisar för 2013 en omsättning på 746,9 miljoner euro för 2013, en uppgång med 74 procent jämfört 2012, men de röda siffrorna är fortsatt stora. Spotify finns nu i 58 länder.

2015

Ett år med visst tumult kring den snabbt växande tjänsten. Taylor Swift drog tillbaka sin musik från Spotify, här hemma gjorde 133 kompositörer ett upprop i Aftonbladet och hävdade att ersättningen var för låg.  Det här var också året när Tidal utmanade och Apple Music lanserade sin strömningstjänst. På plussidan fanns att Beatles musik släpptes.

2016

Spotify växer fortsatt mäktigt. Men förlusterna är stora och konkurrensen hårdnar. Parallellt med att Spotify har in nya riskmiljarder börjar det ryktas om börsintroduktion inom ett par år. Drake tar över från Justin Bieber som mest strömmade artist på Spotify.

Juni 2016: tjänsten passerar den magiska gränsen hundra miljoner användare.

Hösten 2016: koncepten ”Radar” och ”Daily Mix” introduceras.

2017

Spotify når i mars 50 miljoner betalande användare. President Barack Obama är bara en kändis som med spellistor signalerar tjänstens breda och djupa genomslag.

2018

Börsstart i New York och det blir succé. Vid starten handlades bolaget under förkortningen Spot för 166 dollar per aktie, detta var högt över de så kallade referenspriset. Hösten 2018 meddelar Spotify att man har 83 miljoner betalande användare och totalt 180 miljoner i 65 länder. Spotify uppger att man sedan starten betalat 8 miljarder dollar till rättighetshavare.

Lars Nylin