21 augusti 2018

EU:s upphovsrättsdirektiv – detta har hänt

Förslaget om ett nytt upphovsrättsdirektiv som reglerar den digitala marknaden inom EU, röstades ner i EU-parlamentet i juli, efter intensiva och högljudda diskussioner på sociala medier. Men den 12 september kommer ett reviderat förslag att debatteras och gå till omröstning. Här sammanfattar vi läget.

EU har som mål att skapa en inre digital marknad och 2016 la EU-kommissionen fram ett förslag för att modernisera EU:s upphovsrättslagstiftning som är från 2001.I förslaget vill man bl a förstärka rättighetsinnehavares position på digitala plattformrsåsom YouTube och Facebook.

Det förslag till nytt upphovsrättsdirektiv som nådde EU-parlamentet den här sommaren innehåller flera artiklar som rör upphovsrätt men det är artikel 13 som är särskilt intressant för musikbranschen, efterom den rör upphovsrättsskyddat material som musik, bilder och film. I artikel 13 föreslås att kommersiella aktörer på internet som använder exempelvis musik, måste identifiera och ersätta upphovspersonerna bakom musiken. Hittills har digitala plattformar där innehållet laddas upp av användarna kunnat skydda sig bakom begreppet “safe harbour” som slår fast att passiva mellanhänder inte ska hållas ansvariga för att användare laddar upp innehåll som inte är lagligt.

Det har gjort att en plattform som YouTube kan betala lägre ersättning till musikskapare, än Spotify, eftersom den senares innehåll inte är användaruppladdat. Förespråkare för den nya lagstiftningen är i Sverige bl a upphovsrättsorgansationer som Stim, IFPI och Musikförläggarna  och ett av argumenten är att YouTube inte alls är en passiv mellanhand, utan att företaget aktivt lyfter och främjar visst innehåll för att kunna öka sina annonsintäkter. En del av dessa intäkter menar man, bör då gå tillbaka till upphovspersoner vars verk exploateras i dessa användarproducerade videor. Förslaget slår också fast att det är plattformarna som bör hållas ansvariga och inte användarna.

Den 20 juni röstade EU-parlamentets jurdiska utskott (JURI) för förslaget. I samband med omröstningen och under perioden fram till den slutliga omröstningen i Parlamentet den 5 juli, ökade aktiviteteten bland förslagets motståndare. En aktiv kritiker i EU-parlamentet är Julia Reda, vice ordförande för Gruppen De Gröna/Europeiska Fria Alliansen.  På sin hemsida presenterar hon sig som “the pirate in the european parliament”, kallar artikel 13 för ”censureringsmaskin” och uppmanar till motstånd under olika hashtaggar. I Sverige har bland annat Emanuel Karlsten (http://www.gp.se/nyheter/karlsten-en-av-vår-generations-största-politiska-ödesfrågor-1.6466700) kallar förslaget för ett “internetfilter”, som kommer att stoppa även lagligt material eftersom tekniken som ska identifiera det upphovsrättsskyddade materialet kommer att begå misstag.

Men även förslagets förespråkare har varit aktiva. I juni gick 118 musikskapre ut i ett gemensamt upprop som uppmanade EU-parlamentarikerna att rösta igenom förslaget. Bland dem fanns Zara Larsson, Tove Lo, Björn Ulveus, Max Martin och Shellback. Stim har gått i svaromål https://www.stim.se/sv/opinion/nej-internet-dor-inte-av-battre-villkor-musikskapare och Musikförläggarnas VD Elisabet Widlund Fornelius gav sin syn på saken i en intervju här på MI: http://www.musikindustrin.se/2018/06/26/upphovsratt-vitt-skilda-asikter-om-eus-upphovsrattsreform/

Stöd för förslaget har också samlats under hashtaggen #transferofvalue och internationellt väckte Paul Mc Cartney uppmärksamhet genom att i öppet brev uppmana lagstiftarna att rösta för förslaget.

Den 5 juli röstade EU-parlamentet emot förslaget som istället skickades på ytterligare omarbetning. Samtliga svenska ledamöter röstade emot. Den 12 september kommer en debatt och ny omröstning att hållas. Tills dess ska de olika partigrupperna i parlamentet komma in med sina yrkanden på ändringar i förslaget.

Christel Valsinger