14 augusti 2018

JOHANSSON om Spotify/Samsung, Apple Music, Amazon mm

Förra året såldes det 1,5 miljarder smartphones globalt. Samsung är den allra största tillverkaren, och nu kommer Spotify finnas förinstallerad i varenda mobil.

I fredags avslöjade Spotify och Samsung gemensamt att man ingått ett nära partnerskap, som innebär att de tillsammans ska ”skapa en sömlös musikupplevelse för användare.”

Daniel Ek höll en Q&A i New York i samband med lanseringen av Samsung Galaxy Note 9, och berättade att Spotify kommer att vara den huvudsakliga musiktjänsten för Samsung framöver, appen kommer bli integrerad direkt i deras smartphones.

Ytterligare en feature är att Spotify ska kunna spela upp musik sömlöst mellan olika Samsung-apparater, som t.ex. högtalare, TV, klockor och plattor. Daniel Ek sade:

– As you move from room to room, your devices will be aware of your location and prompt you to effortlessly transition your listening between them.

Samsungs konkurrent till Siri och Alexa vad det gäller röststyrning heter Bixby, och Spotify kommer även att bli integrerat där så att man kan starta låtar och spellistor etc med rösten. Spotifys aktie ökade direkt på nyheten under fredagen, men backade tillbaka nästan hela uppgången på måndagen.

Nyligen ingick också Deezer ett samarbete med Samsung, som specifikt gäller deras HiFi-abonnemang. Kunder som köper Samsungs högtalarprodukter får med 6 månader gratis abonnemang på Deezer, med 36 miljoner låtar i icke-destruktiv FLAC.

Med tanke på att Samsung och Apple är de två världsledande tillverkarna av smartphones, är det ganska logiskt att Spotify teamar ihop med Samsung. Det är säkert något som Spotify krattat manegen för under ganska lång tid.

Trots lite interna konflikter och problem fortsätter Samsung att leverera enorma mängder lurar, och har varit störst här under 2018 med 20 procent av den globala marknaden för smartphones. Apple ligger strax efter, och sen kommer Huawei, Xiaomi och OPPO i tur och ordning. Framför allt Xiaomi har sett en fenomenal tillväxt senaste året, men det är fortfarande rejält långt kvar upp till de två ledande.

Under 2017 såldes 1,5 miljarder smartphones runt om i världen. 321 miljoner av dessa kom från Samsung och 214 miljoner från Apple. Genom att Spotify nu blir Samsungs ”egen” musiktjänst öppnar sig alltså möjligheten att få in ytterligare tiotals miljoner prenumeranter för Spotify.

—–

Tidigare i år släppte Spotify funktionen att kunna se credits kring låtar, som t.ex. vem som är kompositör, vem som är producent, masterägare etc. Hittills har funktionen endast funnits tillgänglig på desktop-klienterna, men nu lanseras den även i mobilapparna. För iPhone-användare fungerar det redan, och kommer så småningom rullas ut även för Android.

—–

Det verkar som om Amazon är på gång att lansera sin á la carte-tjänst Unlimited i Brasilien inom kort. Det blir i så fall det tjugoåttonde landet som Spotify-konkurrenten lanseras i. Amazon släppte Amazon Prime 2016 (den mer radioliknande tjänsten), och har haft en god tillväxt under de senaste månaderna. Enligt egna uppgifter har man över 20 miljoner betalande prenumeranter på de både tjänsterna, som tillsammans heter Amazon Music.

—–

Apple Music har ingått ett långsiktigt samarbete med Deutsche Grammophon (UMG) kring klassisk musik. En ny spellista, The DG Playlist, har lanserats, och exklusiva videos kommer finnas tillgängliga genom Apple Music. Förhoppningen är att samarbetet ska leda till att uppmärksamma den klassiska musiken i större omfattning.

Clemens Trautmann, Deutsche Grammophon´s chef, säger:

– The curatorial power of the ’yellow label’ and our vibrant artist community has always been exceptional, in record stores and in the digital space. In a world where attention spans have become shorter and classical music content more ubiquitous, people must think wisely before spending their limited time and resources.

—–

I Australien testar Spotify just nu en större valfrihet när det gäller vilka annonser som ska spelas upp bland gratisanvändare. Prenumeranter kan hoppa över annonser som man inte vill höra, eller se, ungefär på samma sätt som på YouTube fast med ännu större frihet. Förhoppningen är att det ska leda till en mer behaglig upplevelse för användarna, samtidigt som reklamintäkterna ska öka.

Danielle Lee, Global Head Of Partner Solutions på Spotify, säger till AdAge:

– Our hypothesis is if we can use this to fuel our streaming intelligence, and deliver a more personalized experience and a more engaging audience to our advertisers, it will improve the outcomes that we can deliver for brands. Just as we create these personalized experiences like Discover Weekly, and the magic that brings to our consumers, we want to inject that concept into the advertising experience.

Läs artikel: Spotify Tests Letting Listeners Skip Any Ads They Want, As Much As They Want

—–

Spoon Radio har fått 155 miljoner kronor i kapital från bl a Goodwater Capital, som tidigt investerade i Musical.ly och fick en god avkastning när den tjänsten såldes till ByteDance och blev en del av TikTok. Spoon Radio är en app som gör det möjligt att anpassa radio-innehåll, shower och musik efter eget tycke och smak, med DJ-s som kör egna sändningar och mixar, lite som MixCloud.

—–

MelodyVR har inlett ett samarbete med NEC Group som innebär att konserter från ett antal brittiska arenor kommer sändas i 3D via tjänsten. Förutom att tillhandahålla historiska konserter kommer MelodyVR livesända från konsertställena direkt till VR-set, och sälja virtuella biljetter till konserterna.

—–

Audius, en blockchain-baserad streamingtjänst, har fått 50 miljoner kronor i nytt kapital. Tjänsten har fortfarande inte lanserats, men ska enligt grundaren Ranidu Lankage fungera ungefär som SoundCloud, men helt dencetraliserat. Audius ska innehålla ett ekonomiskt system med kryptovaluta, där användare kan skaffa tokens och ge till de artister de vill stötta.

—–

Drake´s label Republic avslöjade nyligen att artistens musik nått 50 miljarder strömmar sammanlagt på alla streamingtjänster. Enligt bolaget är det första gången en artist når den milstolpen.

—–

Pandora rapporterar att antalet aktiva användare fortsätter att minska, under det senaste kvartalet var det 71 miljoner som använde tjänsten. För två år sedan hade tjänsten 81 miljoner användare.

Samtidigt ökar intäkterna i takt med att användarna går över från gratis till betalabonnemang. Av de 71 miljoner användarna är det nu 6 miljoner som betalar varje månad, en ökning med 26 procent jämfört med samma kvartal förra året.

Daniel Johansson